zit met een dubio..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M_en_M

zit met een dubio..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 12:08

Hallo
Ik zal het even kort uitleggen waar ik mee zit.
Vorige week zondag is mijn paard geschopt door een ander paard, nou heeeft hij een klein wondje bij zijn hak , maar daar ligt het niet aan.
Maandag had ik hem gereden en hij was niet kreupel had er ook geen last van dat ik hem reed.
Nu had hij woensdag in eens een dik been bij de kogel vooral, heb ik hem misshcien over belast om toch toen maandag op hem te gaan rijden?
En hij het was wel iets afgezakt maar nog niet echt goed, ik loop eerst altijd even met hem omdat hij ook wat stijf er mee is met dat been, daarna spoel ik met koud water op het been zo dat het niet meer dikker word, en als ik naar huis toe ga krijgt hij nog coolings gel er op.
en dan staat hij op stal want wil hem eignelijk niet te veel er mee belasten , normaal gaat hij nog met 2 andere paarden (niet de gene die hem heeft geschopt) naar buiten in de buitenbak, maar ben nu wel bag dat als ik hem er nu bij zet dat hij het misschien over belast.

Dus mijn vraag moet ik he er wel bij zetten of niet zo dat hij toe wel maar beweging krijgt dan dat ik alleenmaar met hem rondjes wandel in de bak en even buiten op het harde.
En is het genoeg wat ik er mee doe.

Als jullie me kunnen helpen graag
Groetjes mary

A_n_n_e_

Re: zit met een dubio..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:11

Ik zou de dierenarts bellen, en totdat toch er maar niet bij zetten..en ik denk dat je alles hebt gedaan wat ik ook zou doen!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:31

Geen coolingsgel in de wond smeren, verder weet ik het niet wat het is, beste is een da laten kijken.

M_en_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 23:21

Nee smeer ook geen coolings gel in de wond dat smeer ik waar het been dik is de been is niet neiet dik waar de wond zit.
maar zla het wel eens even met me da overleggen.

thnx

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 23:46

en heel vaak is beweging t beste wat je kunt doen , tenzij t een acute pees blesure is , mar dat lijkt me niet in de hak
mijn paard gaat gewoon naar buiten als ze n beetje dik been heeft ofzo , doorbloeding beter als ze beweegt en paard voelt zelf wel of t lopen hem pijn doet ja dan nee ...
verder zou ik advies inwinnen van een DA
succes

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 23:50

Kan hij niet alleen naar buiten? Ik denk dat beweging en daarnaast afspuiten en de coolinggel voldoende moet zijn, tenzij het een heel dik been is/wordt dan toch DA erbij halen. (Einschuss, oftewel olifantsbeen) Temperatuur regelmatig opnemen, want bij verhoging kan het dus Einschuss zijn en dan meteen DA waarschuwen. Maar zoveel mogelijk beweging en zorgen dat het wondje schoon blijft...

M_en_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 10:29

ja de wond is schoon en is ook al dicht moet nog haar op gaan komen .
En hij kan ook alleen naar buiten maar wat jullie zeggen paarden merken inderdaad wel snel zelf als ze last er van hebben .
Zal ook nog even de da er over na vragen.
En zo heel dik is ook niet maar zal voor de zekerheid mok nog wel even de temperatuur opnemen van hem. Om alles maar uit te sluiten.

M_en_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 17:27

hier mag wel een slotje op
Me paard zijn been is alweer over en helemaal goed vandaag een slotje