wondjes onder staartwortel, bij anus en in bilspleet

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

quintusgl

wondjes onder staartwortel, bij anus en in bilspleet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 11:11

Wie kent dit of weet wat het is?
Mijn Haflinger heeft onder op de staartwortel gele korsten, bij anus een wondje en in de bil-spleet schrammen. De mest is prima en er zijn geen wormen. Ik ben al aan het kijken geweest of ik er iets over kon vinden maar helaas. Wellicht is er iemand van jullie die dit eerder heeft gezien. Ik zal vanmiddag even een foto nemen. Ik maak het op dit moment schoon met betadine en smeer er daarna hydrocortiderm op.

PBA_

Re: wondjes onder staartwortel, bij anus en in bilspleet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:12

heeft ze geschuurd, vaak is hydracotiderm goed heb ik ook wel eens gekregen daarvoor

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 11:16

Het vreemde is dat er aan de bovenkant van de staart niet te zien is dat hij schuurt.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:20

heb ik ook wel eens gehad dan duwen ze de staart weg

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 14:47

Mijn paard had schaafwondjes onder de staart, dus ook tussen de billen. Hij had geen wormen en de staart zelf was niet stuk.
Wel had hij een paal van de omheining omgeduwd, met zijn achterwerk. Dus volgens mij kwam het daar gewoon van. Zalf opgedaan en nu groeit er weer haar op.

MyGuy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:50

Zinkzalf erop smeren wil wel een helpen. Maar je kunt voor de zekerheid altijd nog even je veearts bellen, misschien heeft die nog iets beters.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:34

kan het niet zijn dat de mest blijft plakken en opdroogt en als hij dan met zijn staart zwaait dat het gaat schuren. dat had mijn veulentje namelijk. heb iedere dag de mest uit zijn staart en van zijn kont afgehaald met borstel en babydoekjes en er daarna een verzachtende zalf op gehad na een weekje ofzo was het over en zag het er een stuk beter uit.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:36

heb je er een deken op liggen??
kan zijn dat die schuurt,
ik heb dat laatst gezien bij een fries,
heeft ze alle korsten behandeld met zinkzalf.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 17:18

Hij heeft geen dek op en ook geen mest aan de staart of bij de anus. Ik behandel het nu 5 dagen maar het wordt niet beter, eerder erger. Heb dus maar de veearts even gebeld en die komt woensdag. Temperatuur is al 5 dagen normaal, maar stel dat het iets is wat bemettelijk is voor de andere paarden (staan nog 7 bij hem in het land), dan wil ik dat wel weten. Ik ben bang dat hij door de jeuk het steeds open krabt, maar ook wordt de plek waar de vacht vanaf is groter. Dus toch maar even naar laten kijken. Ik laat jullie weten wat het is geweest. Welicht heeft iemand die dit ook bij paard/pony krijgt/heeft er dan wat aan. Dank je voor jullie meedenken!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:20

Houd ons op de hoogte. Raar dat het net erger aan het worden is. Dan is het in ieder geval niet hetzelfde als wat mijn paard had, want hij krijgt er alweer haar op...

Ben benieuwd.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:22

Is ze pas ontwormd, het kan namelijk zijn dat ze reageert op het "gif" dat met de mest meekomt. Dan krijgt ze wat iritatie wat ze zal schuren.
Je kunt het insmeren met een zachte vette zalf om het te verzachten. Het duurt als het dit is niet echt lang voor het over is....
Je kunt een sverschillende merken ontwormer proberen en zien waar ze wel of niet op reageert.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 17:25

Tinke; Welke zalf heb jij gebruikt? Ik denk nl wel dat het door de jeuk erger wordt. Volgens mij schuurt hij met zijn kont langs de stal. Maar de oorzaak vd jeuk wil ik toch wel weten.......... Ik ken veel mensen met paarden, maar er is niemand die dit eerder gezien of gehoord heeft....hmmmm vreemde haflinger......... De andere paarden hebben er geen last van.

mrie; Hij heeft idd wel 2 weken geleden een wormkuur gehad. Nu is het wel zo dat ik afwissel, maar deze variant krijgt ie al een aantal jaren 1x per jaar (ze krijgen elke keer een andere nl.)......... Ik zal straks eens een vette zalf proberen. Dank je.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:27

mm dat gele duid meestal juist op wormen, geel-wormenpoep.

Heb je al eens met een dure wormspuit ontwormt (equimax meen ik dat ze heten) die ontwormt alle wormen, de eqvalan etc maar voor een deel.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 17:29

Het gele is van de wondjes (gedroogd wondvocht/etter). Ze krijgen equest 2x pj. Dit x is het een kuur met ivermectine.
Laatst bijgewerkt door quintusgl op 03-03-08 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:29

sudo creme helpt goed, of uiercreme

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 19:19

Wordt ze maar 2 x per jaar ontwormt?
Meestal moeten wormkuren iedere 3 maanden.
Misschien toch wormen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 20:03

Nee, elke 12 weken en na de equest 8 weken. Ik geef verschillende, vandaar dat ik het over 2 betreffende heb gehad en niet over de andere die ik de rest van het jaar geef. Ik ga trouwens over op worm-eitjes onderzoek en ad hand daarvan een juiste kuur geven. Wormen sluit ik dus ook zo goed als zeker uit, alleen ging het over evt "gif" uit de kuur die irritatie geeft, zie reacties boven.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 23:14

Ocho had dit na een ontworming met equarel, vandaar dat ik er aan moest denken. Bij hem kwam het ongeveer een week na de ontworming en duurde het zeker een ruime week voor het over ging.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:56

Oh jee, mijn haflingermerrie had dit een aantal weken geleden ook. veearts erbij gehad en ik wil je niet bang maken, maar zij had een tumor die weggesneden moest worden. Ik hoop echt voor je dat dit wat anders is.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:03

@TS: Ik gebruik voor elk plekje of schaafwondje levertraanzalf van Grand National. Bevordert de haargroei enorm...

Radetski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:20

Mijn paard heeft het ook. Dierenarts erbij geweest. Antibiotica en met isobetadine shampoo wassen nu blijkt dat er een beestjes in zen deken zat heb me paard nog maar een maandje. komt warschijnlijk omdat die vorige eigenaars zijn deken niet hebben laten wassen na vorige winter. ik moet het nu gewoon uitlaten.( heb me deken al gewassen met detol) maar het kan zijn dat er een beestje heeft gezeten dat heeft gestoken en nu jeukt ofzo. zou even de dierenart bellen (lees net dattie morgen komt sorry)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 19:27

Veearts is geweest en hij verteerd zijn ruwvoer (kuil) (vertering in dikke-, blinderdarm) niet goed. Hij poept mooie mestballen maar daarna komt er een klein beetje vocht nog uit. Hier zitten waarschijnlijk nog teveel "verkeerde" stoffen in. Dit irriteerd de anus etc. Hij moet nu meer krachtvoer en een beetje ruwvoer alleen maar kort en droog hooi. Mocht het over 5 dagen niet beter gaan dan komt hij weer.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 22:35

o ja, en zink-levertraan zalf gekregen