Mok / Rasp een reden om een paard niet te kopen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Mok / Rasp een reden om een paard niet te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 17:37

Ik heb er nu een staan en wil haar graag kopen maar hoeveel werk zit er nu aan om rasp / mok te behandelen want ik wil niet dat ik haar koop en vervolgens iedere dag 100x dr benen moet behandelen want dan is voor mij de lol er zo af.

Dus wat zou jij doen of heb jij gedaan?

Paardje is voor de rest 100% wat ik zoek

Evelyne79

Re: Mok / Rasp een reden om een paard niet te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 17:39

Mok is goed te behandelen, op diverse wijze, zoek gewoon even uit welke wijze het beste werkt en het beste bij je past

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:48

Zou een paard er niet voor laten staan.
Heb zelf de mok weggekregen met uitwendig behandelen met teatree, geranium en lavendel olie in jojoba olie en inwendig door over te stappen op ander voer waardoor de darmfunctie en stofwisseling sterk verbeterden.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 19:56

dus het is aardig makkelijk tegen te gaan als je het goede spul in handen hebt?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:57

ja, als het paardje verder echt is wat je zoekt, doen!!
wel proberen om iets van prijs af te krijgen natuurlijk

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:22

Maar het kan er wel áltijd blijven. Ken paarden die het altijd hebben (gehad), het werd altijd wel minder, maar als je dan even weer stopte met behandelen kwam het later toch weer.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:53

Paardje wat ik heb gekocht heeft ook (lichte) mok, heb m er niet voor laten staan (of de prijs afgedongen, vond t m meer dan waard)

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 23:05

Voortaan krachtvoer drastisch minderen en meer ruwvoer geven. De aangetaste plekken in het begin dagelijks insmeren met vette uierzalf of vaseline waardoor wat teatreeolie gemengd is. Zodra de huid wat te week wordt door het invetten, het invetten minder frequent doen en echt beperken tot de korsten. Zorg voor een schone stal met een dik pak stro. Zorg voor voldoende mogelijkheid tot beweging voor het dier. Niet een uurtje hevig en 23 uur niets.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 12:44

staat 24 uur buiten op het gras krijgt hooi en ongeveer een kilo basisbrok

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:48

Het is effe bekijken hoe en welke behandelin g het beste aanslaat, vaak kun je ook met de DA overleggen zodat het paard van binnenuit ook word behandelt. Alleen vanwege mok zou ik het paard niet laten staan. (tenzij het paard er zo dermate last van heefd dat ie helemaal kreupel loopt dan is de keus iets moeilijker)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:49

Ik zou er een paard niet om laten staan, of het moet een ras zijn dat er bekend om staat dat ze er nooit vanaf komen (zoals een Zeeuws of Belgisch trekpaard), en waar het reden kan zijn dat ze niet oud worden.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 12:07

het is dus een belgisch trekpaard Knipoog

femkepullens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:13

Probeer te achterhalen wat de reden van de mok is. Zelf heb ik mijn paard verkocht die bij ons altijd op een schrale weide stond. De mensen waar hij terecht kwam bemesten de weide. Uiteindelijk bleek dat ze daar niet tegenkon en zij kreeg acute mok, waar ze kreupel van ging lopen en wat steeds terug zou keren als ze op de wei ging. De enige oplossing voor haar was een weide die niet bemest wordt. Wij hebben haar daarom teruggenomen en verkocht aan iemand die hiervan wist en de weide ook niet bemeste.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 12:15

Cassidy schreef:
waar het reden kan zijn dat ze niet oud worden.

Hoe bedoel je, reden om niet oud te worden van de jeuk of infecties ofzo?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:20

Waardoor komt de mok? Mok komt zelden alleen van nattigheid, meestal komt het van binnenuit. Door een allergische reactie of verminderde weerstand.

Anouar had ook regelmatig mok, dat kwam doordat hij leverbot had en z'n lever dus niet meer normaal kon functioneren.

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:24

het licht er ook aan.. of ze de mok zover hebben laten komen dat er littekens van zijn of dat er wildvlees is gaan groeien..

dat krijg je namelijk niet meer weg en daar kunnen paarden erg last van hebben.. het ligt soms te dicht tegen pezen of spieren.. of zowizo de huid is strakker... waardoor het been of de benen niet meer optimaal kunnen functioneren.. paarden gaan kreupelen of zijn stijver.. en dat vind ik wel jammer, ze hebben er soms ook pijn van. Dan zou ik niet zn paard kopen, eenmaal van mij dan ga ik me er aan hechten en wil ik het beestje helpen.
Jammer genoeg kunnen we niet alle paarden helpen en redden (zijn er te veel) dus dan maar opzoek naar een andere..

Dus kijk goed ook hoe erg de mok is, waar het vandaan komt, kan er wat aan gedaan worden of zijn er ook al eerdere littekens en beschadegingen van.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:30

Nelleke1 schreef:
Cassidy schreef:
waar het reden kan zijn dat ze niet oud worden.

Hoe bedoel je, reden om niet oud te worden van de jeuk of infecties ofzo?

Mok kan heel ernstig worden. Het kan helemaal naar boven gaan, de hele benen kunnen worden aangetast (kreupelheid) en het kan naar binnen schieten; bloedvergiftiging en dan grote problemen. Daardoor kunnen paarden overlijden.
Natuurlijk is die kans maar klein als je erbij bent en je best doet. Als de mok ernstig is zou ik dat een reden vinden het paard niet te kopen. Anders zeg je dat je het paard wel wil kopen maar dat verkopers eerst de mok weg moeten werken. Het gaat echt niet altijd makkelijk weg en kan ook chronisch zijn. Het kost echt veel aandacht.

Maarja, ik ken het paard niet, misschien ben je al helemaal verliefd en kost hij een prikkie en is de mok heel onschuldig....

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:41

Nelleke1 schreef:
het is dus een belgisch trekpaard Knipoog

verklaard veel Knipoog
meestal hebben deze paarden mok als gevolg van mijt.
is te behandelen maar komt wel degelijk terug!
de meeste belgen hebben of krijgen het. Haha!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 16:52

mok heeft ze niet echt het is echt rasp, gruwelijk dikke gele en witte schilfers en als je ze eruit kamt komt er wel eens een pluk haar mee af (heel de huid erbij) maar het lijkt niet echt open (er zitten allemaal schilfers voor dus goed zie je het niet) ik had geprobeerd een foto te maken maar van dichtbij is me camera heel onscherp dus je ziet het niet Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:58

Klinkt als schurftmijt.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 17:34

& wat kan je daar aan doen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:41

Anouar heeft een aantal jaar terug schurftmijt gehad. Je kan de huid er alsware af vegen.

Ik heb het behandeld met Sebacil (via de DA), heel agresief goedje dat volgens mij ook verboden is in Nederland, maar het hielp super. Na een week was het over.

Het zit meestal aan de binnenkant van het pijpbeen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 17:45

het zit echt in dr sokken alleen op dr voorbenen onder de knie tot de koot het eerste stuk echt geel en daaronder word het wittig dat gele maak ik me het meest ongerust over !

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:52

Nelleke1 schreef:
mok heeft ze niet echt het is echt rasp, gruwelijk dikke gele en witte schilfers en als je ze eruit kamt komt er wel eens een pluk haar mee af (heel de huid erbij) maar het lijkt niet echt open (er zitten allemaal schilfers voor dus goed zie je het niet) ik had geprobeerd een foto te maken maar van dichtbij is me camera heel onscherp dus je ziet het niet Knipoog

Ik gok op mijten in combinatie met een vorm van CPL (zie tweede linkje!). De grootste veroorzakers van beenproblemen bij de trekpaarden! Hoe oud is het paard nu?
http://forum.trekpaarden.eu/viewtopic.php?f=7&t=250
http://users.telenet.be/chronischprogressieflymfoedeem/

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:55

Mijn oude paard heeft het altijd gehad. We hebben alle middeltjes van de DA geprobeerd en van de winkel. IK heb haar zelfs laten doormeten, maar ook datr hielp niet echt. het was chronisch.
Elke dag insmeren en het bleef hetzelfde.