Vaag hoor

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Vaag hoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 16:56

Ik heb al een poosje het gevoel dat mijn paard niet lekker in zijn vel zit.
Ocho is drie en een half jaar oud en ingereden, hij is eigenlijk b-proef klaar, ondanks dat ik hem maar een keer in de week train. Naast de training gaan we het bos in, wandelen en we en clickeren we wat. Hij speelt wel met zijn maten, doet het goed onder het zadel maar lijkt somber en afgesloten.
Hij wordt ook steeds magerder ondanks dat ik hem nu al drie maanden bijvoer met een extra kilo basisbrok en lucerne. Hij krijgt verder van de staldirecteur twee kilo basisbrok, en tweemaaldaags hooi of kuil. Een keer per week krijgt hij en drupje essentiele knoflookolie om hem strakjes in het vliegenseizoen tegen de steekbeesten te beschermen.
Zijn ribben zijn nu duidelijk te zien en te horen als je er met een borstel over gaat. Dat kan toch niet goed zijn. Verdrietig
Hij komt elke dag met zijn vrienden buiten op een zandweide. Wel behoorlijk ruim, maar kapotgelopen en dus nu geen gras.
Hij drinkt opvallend veel en zijn plas varrieert van melkwit tot roestigbruin. Zijn rui heeft goed ingezet maar hij laat zijn oortjes hangen.
Ik heb geen idee wat er aan de hand kan zijn en ben al bezig om een afspraak te maken met een holistische veearts.
Ik kies voor en holistisch arts om hem eens op alle niveaus door te laten lichten. Juist omdat ik het allemaal vaagjes vind..

Iemand ideeen wat ik nog meer voor Ocho kan doen?

Def

Re: Vaag hoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 17:02

De DA inschakelen kan je doen. Vooral dat vele drinken en verschillende kleuren urine klinken me niet echt goed in de oren. Misschien iets met nieren?
DA kan je altijd verder helpen, je kan ook eens naar het bloed laten kijken.
Gewoon je gevoel volgen, ook al vind je het vaag. Je hebt zelf meestal het best door als er iets met je paard aan de hand is.
succces

KikiKSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 17:25

Ik zou ook inderdaad DA inschakelen en eens een bloedonderzoek laten doen. Daar kunnen wel veel dingen uit opgemaakt worden! Succes!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 17:26

nieren schildklier?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 17:45

Citaat:
Hij speelt wel met zijn maten, doet het goed onder het zadel maar lijkt somber en afgesloten.
Hij wordt ook steeds magerder ondanks dat ik hem nu al drie maanden bijvoer met een extra kilo basisbrok en lucerne. Hij krijgt verder van de staldirecteur twee kilo basisbrok, en tweemaaldaags hooi of kuil. Een keer per week krijgt hij en drupje essentiele knoflookolie om hem strakjes in het vliegenseizoen tegen de steekbeesten te beschermen.

meer hooi Knipoog 2x daags is echt te weinig hoor.

ruwvoer is de basis van een paard, tekorten vul je aan met krachtvoer...
dus geef meer hooi, verdubbel eerst de hoeveelheid en geef meerdere malen per dag, binnen 3 weken moet hij dan opknappen.
drinkt hij wel genoeg?
te weinig drinken kan ook melkwitte urine geven.
eventueel wat brok oplossen in het water om ervoor te zorgen dat hij wat meer gaat drinken.maar als hij meer ruwvoer krijgt zou hij dan ook meer moeten gaan drinken...

kijk dus wat hij nou drinkt en geef meer hooi..

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:45

Ellepel goed lezen er staat "drinkt opvallend veel "

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:58

Bloos
oeps...helemaal overheen gelezen Bloos

tja..dan urine opvangen en dit zowiezo laten nakijken, eventueel bloedonderzoek erbij om een en ander uit te sluiten Haha!

( was er niet helemaal bij geloof ik,sorry dat ik het niet gelezen heb)

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 21:07

Ik zou idd een dierenarts laten komen. Overigens krijgen mijn paarden ook maar 2 x daags hooi maar dan wel voldoende voor de hele dag, waarom zou dat niet kunnen?

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 23:03

Hé Mrie,
Het lijkt wel een voorjaarsdipje. Maar dat niet op gewicht krijgen en kleurverandering in zijn urine zijn wel redenen om hem eens even goed na te laten kijken. Het kan ook nog zijn dat hij niet goed reageert op de knoflook, voor Willem was knoflook iig not done. Hopelijk is hij snel weer de oude.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 09:48

Dit klinkt hetzelfde als een paard van een vriendin.
Die heeft op de kliniek gestaan voor onderzoek en zijn enzymen en lever waren niet goed (lever meen ik vergroot)
Laat het controleren want dit gaat niet vanzelf over.
Verder lijkt je voerschema eerder teveel dan te weinig.
Alleen hooi zou eventueel drie keer kunnen, maar daar zou je paard niet zo van af moeten vallen.
Heel veel sucses.

Avossy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:33

ik vind het allemaal wel erg vaag klinken ja, dus inderdaad de dierenarts bellen en dan bloed en/of urine laen onderzoeken, zou ik doen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 09:24

dblijham schreef:
Ik zou idd een dierenarts laten komen. Overigens krijgen mijn paarden ook maar 2 x daags hooi maar dan wel voldoende voor de hele dag, waarom zou dat niet kunnen?

Het is wel voldoende maar een paard moet 16 uur per dag iets te knabbelen hebben. Dus als je paard niet op de wei staat (altijd iets te knabbelen) en het alleen op hooi moet doen (en misschien krachtvoer) is het beter de voerbeurten zoveel mogelijk te verdelen, zodat je paard meer tijd aan kauwen kwijt is.
Ook is het voor de vertering gewoon beter niet veel in een keer te geven, maar kleinere porties verdeeld over de dag.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 09:29

als je 2 keer zoveel voert dat er als je de 2e keer voert er nog hooi van de vorige keer ligt is het goed, anders niet, dan is het te weinig. onbeperkt ruwvoer is gewoon t beste. helaas kan dat niet altijd overal. heb er zelf ook wat probleempjes mee, maar ik voer nu gewoon zelf ook 1 keer, dus nu krijgt ze 2 keer van de boer, en 1 keer ontieglijk veel van mij smiddags. dat ligt er meestal de volgende dag nog...

ook die van mij valt erg af ondanks veel voer. ik volg even en bel zo even de da...

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:10

ik zou ook de DA inschakelen. vooral om die urine dat is niet normaal dat het verkleurt.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 12:27

bij die van mij moet ik morgen even terug bellen naar de da, we gaan wss bloedonderzoek doen...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 16:57

Morgen komt de DA

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:42

ok, ben benieuwd, wil je t even laten weten nog wat hij zei?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 17:07

Ik geloof dat de mevrouw vooral mij behandeld heeft vanuit de gedachte dat het paard reageert op het feit dat het met mij niet goed gaat. Was wel lief om te zien want Ocho was voorbeeldig lief en ging er bij staan te gapen.
Ook vond ze dat mijn vorige paard in de weg stond bij het aangaan van een goed contact met Ocho. Ze heeft misschien wel gelijk. Het was allemaal heel wazig en fladderig. Niks voor een nuchter mens als ik en moeilijk uit te leggen,
maar ik voel me wel een heel stuk beter.

Ocho heeft spul gekregen voor zijn darmen/nieren, en we moeten allebei druppels nemen om ons beter te aarden....
In elk geval heeft de mevrouw gezegd dat Ocho terug mag in voer, geen lucerne meer mag en dat hij van de staldirecteur voldoende krijgt.
Zij legt een verbinding tussen ons en zegt dat het allemaal goed komt als het met mij ook weer wat beter gaat. Ik zou willen dat het maar vast zover was.....

Haar bezoek doet in elk geval de titel van dit topic wel eer aan.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:27

oke, nou succes en `beterschap` dan voor jullie beiden!