Andere voeding,bij hengstigheid?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Andere voeding,bij hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:03

Wij zijn mijn 3 1/2 jarige aan het beleren,wat op zich heel goed gaat.
Alleen als ze hengstig is, dan is ze een week vreselijk sloom.Niet vooruit te krijgen.Terwijl ze op zich een heel vinnig paardje is het is een Paddox dochter ,dus over het algemeen zijn dat niet de sloomste.
Als ze niet hengstig is is er geen probleem.Nu krijgt ze het zelfde te eten als mijn oudste merrie.Omdat de dames nogal tempramentvol zijn doordeband ,voer ik Quatro van Mijten.Een voeding voor haflingers en Quarters.Dus vrij sober.Daarbij krijgt ze een schepje zeewier.Klein emmertje wortellen ,grasmix van Mijten en kuilvoer.De hoeveelheid gras van de wei is momenteel miniem.Zou ik ze toch op een andere voeding gaan zetten?
Ze werkt ongv 3/4 maal per week varieerend van 1/2 uur tot 1 uur.In de slome week houden we het op wat stap en draf werk in haar andere weken trainen we iets harder en is ze iedere keer goed bezweet.Ze zweet wel veel harder als mijn oudste(16) paard.Maar dat is mischiens omdat ze nog jong is?Dus zou ik haar dan beter niet op een sportvoer of zo zetten?dat ze mischiens te weinig energie binnen krijgt?Of zou het puur de hengstigheid zijn en moet ik daar iets op vinden?Zou niet weten wat?

Ilzas

Re: Andere voeding,bij hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:25

He! Wat leuk dat je een Paddox hebt. Heb ik ook. Mijne is over het algemeen ook lekker pittig, maar met hengstigheid is ze ook veel makkelijker, slomer, rustiger. Ze staat momenteel stil, dus weet niet hoe ze met rijden is. Er zijn wel wat kruidjes voor, kan je even kijken op de site van de paardendrogist, maar heb zelf geen idee of dat werkt, geen ervaring mee. We hadden wel een merrie op stal en die kreeg Moody Mare, een kruidenmengsel, leek wel te werken. Maar het is al jaren geleden hoor, dus tjsa, kan er ook niet zoveel meer van zeggen. Je voer lijkt me trouwens ideaal.

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:46

misschien wat meer vitaminen ofzo geven??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:54

Mischiens hoort het gewoon bij de hengsteheid?Gisteren was ze weer goed vooruit tijdens het rijden.Ze is natuurlijk nog erg jong ook.
Ilzas even in je profiel gespiekt ,maar helaas geen foto.Maar ik denk dat de jou douder is hè dat is een V ik heb een Ztje

Moody mare heb ik al in mijn handen gehad,maar niemand kon zeggen hoe ik het precies moest voeren,alleen tijdens de hengstigheid of continu door.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 19:33

denk niet dat voeren invloed gaat hebben
paard is hengstig, gedragsveranderingen in die periode hebben een hormonale achtergrond, waarbij een extra schep voer, of een voer met meer energie niet veel gaat uithalen, behalve dan dat je paard meer energie heeft maar er niet mee uit de voeten kan vanwege de hormonaal gebaseerde gedragsverandering

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 19:44

Heb jij toevallig een idee voor een oplossing draumpje?
Hoop gewoon eigenlijk dat iemand met het wondermiddel reageert Haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:21

neuh niet echt een oplossing,
had al en beetje zitten kijken bij paarden drogist en dergelijke
maar de supplementen die bij hengstigheid nar boven komen zijn vooral bedoeld voor merries die prikkelbaar zijn tijdens de hengstigheid .....
ben wel een beetje aan het rondkijken , denken etc in welke hoek er misschien een oplossing te vinden is ....

alhoewel , aangezien dergelijke supplementen bedoeld zijn voor hormoonbalans zouden ze wellicht ook een positief effect kunnen hebben op loomheid en hangerigheid ...
maar dan zou ik er wel bij navragen of er rustgevende middelen in het supplement zitten of niet met een echt flink rustgevend effect
die lijken me bij hangerigheid en loomheid niet echt gewenst ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:01

Ja de meeste middellen zijn om ze rustiger te krijgen en dat hebben we juist niet nodig Haha!
Nu moet ze binnenkort ingeent worden dus ik zal het de DA ook ens vragen.maar hetliefst had ik het met iets natuurlijks of met voeding opgelost.Mischiens moet ik toch gaan overschakellen naar wat pittiger voer.Tot nu toe heeft ze het hierop prima gedaan maar het is een jonge merrie net aan het werk natuurlijk.Fysiek is ze ook aan het veranderen ,want ik moet een nieuwe singel gaan halen.Ze is wel beslist niet mager.Ze was wat te rond en nu is ze juist goed.
Maar bedankt voor het mee denken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 12:29

als ze eerst wat rond was en nu precies goed dan is ze aan het afvallen geweest , en spieren aan het ontwikkelen geweest
door de spierontwikkeling gaat de verbranding omhoog , dus de energie behoefte ook

dus kan goed zijn dat ze idd een ander voer nodig zou kunnen hebben dat wat meer energie aanlevert Ja
ga je even pb sturen