Spierverzuring?!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waventy

Spierverzuring?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 12:39

Hallo allemaal,

Ik merkte een tijdje aan wavy dat hij niet lekker door zijn lijf kwam, wat strak in de bovenlijn bleef en sterker werd. Eerst de tandarts er maar weer bij, maar dat was het niet. Hij bleef ondanks dit gewoon goed lopen (ja voor mijn gevoel was het 10x niets, maar zelfs op de L.K. reed ik nog een fijne 5de prijs)
Teken dat je paard wel voor je wilt gaan.
Daarom was ik het zat, en heb ik de tandarts er maar weer bij gehaald. Hij zei dat het eigenlijk niet kon maar hij zou toch even kijken. Met de tanden was niets aan de hand.

Nu kreeg ik gister te horen dat Wavy last had van flinke spierpijn en dit kwam door te veel eiwitten en daardoor verzuring in de spieren.
Nu heb ik lactonase gekregen om de verzuring tegen te gaan, dit zou snel moeten helpen....
Wie is er bekend met verzuiring van de spieren en hoe ga je daarmee om.
En hoe goed is lactonase en wanneer moet je verschil merken.

Ik moest gewoon blijven rijden, maar met mate, dus niet in het zweet werken.
Verder werd mij gezegd dat paarden die zo temperament vol zijn als de mijne (netjes uitgedrukt, zeg maar gewoon nerveus van aard) hier sneller last van hebben?

Antwoorden zouden mij ontzettend helpen.

Groetjes Lara

edit, type fout eruit gehaald

giotto

Re: Spierverzuring?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:34

Als je paard echt spierverzuring heeft ( maandagziekte dus ) zou ik hem de eerste dagen zeker niet rijden,daarmee berokken je de spieren alleen maar meer schade.
Zou zeker eens bekijken wat en hoeveel je voedert en welk hooi je geeft ( kuil of gewoon hooi ) en hoeveel hij beweegt.

Staat hij op de weide of veel op stal?
Maakt hij zich nerveus als je alleen in de piste rijdt of bij andere paarden?

Lactanase is een heel goed product tegen spierverzuring.
Maar ik zou er zeker voor zorgen dat hij genoeg beweging krijgt,als je rijdt lang genoeg instappen...

nicole1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:39

mijn paard heeft dit ook gehad ik mocht absoluut niet met dr rijden.wel met dr stappen op de harde ondergrond en ze kreeg medicijnen.
succes ermee..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:40

Inderdaad veel stappen om het er uit te lopen en ik gaf altijd arnica van Vogel dat werkt meteen.Gewoon 10 druppels op een boterham doen 2 keer daags.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:41

sommige paarden reageren inderdaad niet goed op teveel eiwitten,sterker nog,ze kunnen er vanalles van krijgen,misschien eens proberen anders te voeren??

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:58

Verzuring kan ook komen door na veel inspanning je paard niet goed uitstappen of na veel training je paard stil zetten.Het hoeft niet altijd van het voeren te komen

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 23:33

Hoi allemaal,

Bedankt voor de antwoorden, Gelukkig viel het allemaal mee. de DA is vrijdag nog even langs geweest. Heb 2 poeders gekregen, de ene lactonase en nog een ander ding.
Omdat ik altijd goed uitstap en hij naar het rijden nog zeker 15 min tot een half uur in de molen gaat, komt dit door te veel eiwitten. Hij heeft nu een ander voer, maar kon volgens de DA gewoon blijven rijden, wel met mate.

Groetjes Lara