Inenten jaarling?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anna_Dani

Inenten jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 22:25

Moet je jaarling ingeënt worden? Waartegen en hoevaak? En hoeveel kost dat?
Laatst bijgewerkt door TeeGee op 02-03-08 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Bella

Re: Inenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:29

Die van mij is entingloos. Maar je kunt o.a. enten (basisenting + jaarlijkse herhaling) tegen influenza.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 22:43

Is dat besmettelijk en kan ze worden geweigerd op een stal als ze niet is geënt?

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:54

je kunt heel gemakkelijk geweigerd worden als je je paard niet laat enten.vooral influenaza(griep) is erg besmettelijk.
De meeste pensionstallen of manege eisen dat je minimaal de basis enting hebt laten doen.
Dat betekend eerste enting en dan de tweede herhalen op ong 4 ot 6 weken en als je het echt goed wil doen een half jaar later nog een keer. daarna is het noodzakelijk om ze elk jaar te laten enten.
Tetanus is belangrijk voor je paard als het zich zou verwonden.

Op wedstrijden is het ook verplicht(je mag er niet eens komen als ze niet geent zijn)

Dus wil jij je paard ergens plaatsen waar meerdere paarden staan dan moet je haar laten enten.

De kosten varieren per praktijk dus dat is even handig om voor te bellen.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:36

Ik zou ten alle tijden je paard inenten, ook al staat je paard niet bij andere of op een pensionstal waar het verplicht is.
Stel je bent aan het buitenrijden en je komt andere paarden tegen, dan is je paard toch wel erg kwetsbaar om een ziekte op te lopen. En zo heel veel kosten die entingen per jaar niet, dus als je daar op moet gaan bezuinigen dan kun je beter geen paard nemen.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 12:46

Ik heb een afspraak me de DA gemaakt voor maandag. Nou las ik ergens dat die entingen zo rond de 20 euro kosten, maar wat ik moet betalen is ruim 50 euro! Is dat normaal voor een basisenting (influenza/tetanus)?

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:55

Anna_Dani schreef:
Ik heb een afspraak me de DA gemaakt voor maandag. Nou las ik ergens dat die entingen zo rond de 20 euro kosten, maar wat ik moet betalen is ruim 50 euro! Is dat normaal voor een basisenting (influenza/tetanus)?

Prijzen verschillen heel erg per provincie's, wanneer je bijvoorbeeld in groningen of drenthe woont betaal je minder dan bijvoorbeeld in zuid-holland of noord-holland. En het verschilt zelfs per dierenarts, maar je kan dan beter een dierenarts nemen die goed is en wat meer vraagt dan een dierenarts die minder is en weinig vraagt. Want ook een prik kan soms problemen opgeven als het niet goed gaat. Soms wil er namelijk nog weleens een allergische reactie ontstaan en dan is het toch wel fijn als de DA weet wat hij moet doen. Neem er in ieder geval al 1 waarvan je weet dat die regelmatig bij paarden komt.

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:30

Ja de enting los kost ong. 20 euro maar je moet je visite er ook bij rekenen en die zitten rond de 30 euro.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 21:29

Ah.. grappig die reiskosten. Gelukkig moeten er nog meer geprikt worden. Ik wil niet bezuinigen hoor, het is alleen mijn eerste paardje en heb geen idee van DA kosten.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:39

Op keuringen wordt toch ook vaak geënt??

Het staat op FJ niet helemaal op zijn plek, het is niet zozeer een vraag over het ras Fjorden maar meer een algemene medische vraag.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:49

als er meerdere paarden ineen gedaan worden, kan je de consult (of voorrijkosten) delen met je stalgenoten, dan heb je een stuk goedkoper uit.

Weet je zeker dat het alleen de basis enting betreft? Misschien zit Rhino/schimmel er ook bij (dat het zo duur is...)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 19:00

de basisenting is gewoon duur, de jaarlijkse enting niet. Ik betaalde voor mn shetveulen ook iets van 50 euro en inderdaad na 6 weken weer een prik. Weet niet meer wat die kost, nu krijgt hij gewoon de jaarlijkse, samen met mn fjord en die zijn rond de €20

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:34

Nymphadora schreef:
Op keuringen wordt toch ook vaak geënt??

Het staat op FJ niet helemaal op zijn plek, het is niet zozeer een vraag over het ras Fjorden maar meer een algemene medische vraag.

Ik heb dat in al die jaren nog nooit mee gemaakt dat ze op de keuring worden geent. Zonder enting mogen ze namelijk zelf het terrein niet op komen. Ik denk dat jij weleens gezien heb dat ze een chip in hun nek gekregen hebben, dat is geen enting.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:50

nobbygaard schreef:
Ik heb dat in al die jaren nog nooit mee gemaakt dat ze op de keuring worden geent. Zonder enting mogen ze namelijk zelf het terrein niet op komen. Ik denk dat jij weleens gezien heb dat ze een chip in hun nek gekregen hebben, dat is geen enting.

Ohja dat is de chip Haha!

Ik wist dat het iets was wat ze kregen, vandaar ook de vraagtekens bij mijn antwoord Lachen

TeeGee

Re: Inenten jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:13

FJ -> MD