Bloedneuzen, mager en huidprobleem

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Bloedneuzen, mager en huidprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 17:25

Gisteren heb ik via bokt mijn vroegere verzorgpony terug gevonden. Het gaat om een haflingermerrie van 18 jaar oud. Ik hoorde gisteren dat ze er slecht aan toe was, en ben vanmorgen dus meteen gaan kijken. En idd, het gaat niet goed met haar. Ze lijkt 300 kilo te zwaar, maar is vel over been. Ingevallen voor de flanken en haar staartbot steekt uit haar kont. Op haar kont zit de bult van de botten, met aan elke kant ernaast een diep gat. Op haar hals heeft ze rare kale plekken die duiden op schimmel. Ze zijn kaal, maar de huid eronder is niet geiriteerd. Op sommige plekken zitten echter wel korsten. Ook heb ik nergens schilvers kunnen vinden, en ook geen luizen of vlooien. De rest van haar vacht glimt Nagelbijten / Gniffelen Ik ben vandaag 6 uur bij haar geweest, en in die tijd heeft ze 2x een bloedneus gehad. Nagelbijten / Gniffelen Zonder enige aanleiding, ze heeft zich niet gestoten, maar het bloed komt echt diep uit haar neus. Het houd na een minuut of 5 op met bloeden. De eerste keer was het haar linker neusgat, de 2e keer, haar rechter. Ook het springen van een bloedvaatje is het niet, aangezien er nauwlijks leven in deze anders zo drukke pony zit. Ik trof haar aan in een hoekje, met haar hoofd onder de voerbak, wezenloos voor zich uit starend. Ze lopt met je mee, maar reageerd verder totaal nergens op. Verder is ze continu klam over haar hele lijf. Ze eet echter wel. Help? Iemand enig idee wat ze kan mankeren?

Yinari

Re: Bloedneuzen, mager en huidprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:34

Dat kan van alles en nog wat zijn. Daar moet echt een dierenarts naar kijken! De dikke buik in combinatie met toch te weinig vet kan op een ernstige wormbesmetting duiden. Ook de totale apathie is echt een signaal wat niet genegeerd kan worden. Als ik dit zo hoor is het echt foute boel en heeft ze dringend hulp nodig. Ken je de eigenaar?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 17:42

Nee, ik ken de eigenaar niet. Van wat ik gehoord heb, is dit een autistische jongen, die 1 a 2 keer per week wat rondjes op haar stapt. Daarom staat ze nu op de manege waar ik al jaren kom. Gelukkig ken ik de eigenarenvan de manege erg goed, ze wilden meteen alles over haar weten en ik heb alles verteld wat ze in de afgelopen 14 jaar heeft meegemaakt ( wat niet zo veel is btw, er is namelijk nooit iets mee gedaan en ze is nooit haar weiland uitgeweest) Ze is daar sinds dinsdagochtend en was er toen al zo aan toe. Ze is inmiddels gewassen met imaverol, ontwormt met een volle spuit furexell en de dierenarts komt dit weekend langs. Helaas dachten zij dat dit gewoon een brave oud pony was qua gedrag. Dit is ze echter totaal niet. Er zijn buitenritten met haar gemaakt voordat ze naar de manege kwam, terwijl het dier niet verkeersmak is en dit ook nooit is geweest. Toch heeft ze nergens op gereageerd. Een jaar geleden, voordat ze verkocht werd stond ze nog hoog op haar achterste benen. Nagelbijten / Gniffelen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:48

Oké, je hebt dus al actie ondernomen, super. Let wel goed op haar nu ze ineens een volle wormspuit gehad heeft. Omdat je niet zeker weet of ze veel wormen heeft (of niet) kan ze er koliekerig op reageren. Hoeft niet natuurlijk Haha!. Heel veel sterkte met haar hoor!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 18:34

Dank je. Lachen Nadat ik ik de hele dag bij haar geweest ben, is ze weer wat wakkerder geworden etc. dus is nog wel de minste van mijn zorgen. Waar ik me echter wel zorgen om maak, is de bloedneus die ze dus 2 keer heeft gehad zonder aanleiding Nagelbijten / Gniffelen

westerdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 23:57

pas erg op met bloedneuzen. Haal direct een dierenarts erbij.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 00:04

Bloedneus kan duiden op een longprobleem en dat in combinatie met misschien wormen? dan denk ik aan longworm...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 00:09

Als het bloed uit maar 1 neusgat komt, dan zit het nog in de neus zelf. Als het uit beide komt, komt het uit de holte keel of longen heb ik altijd geleerd. Nagelbijten / Gniffelen De DA komt dit weekend. Lachen ( Hij heeft namelijk een praktijk nabij utrecht... )

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:30

maar het rechter neusgat liep niet echt door hé.
Zat alleen nog wat bloed in dr tastharen en dr neusgat.
Maargoed hopen dat de DA snel komt, en ze wordt nu iig extra in de gaten gehouden Knipoog

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 17:04

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 16:18

dat is duidelijk schimmel denk ik hoor, tenzij ze hormonaal in de war is en heftig verhaard?;)
die bloedneuzen kan bloedarmoede zijn.
denk wel een bloedonderzoek laten doen en een goed supplement gaan geven?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 17:02

Hormonaal in de war... Tja, ze heeft 2 jaar bij een hengst in de wei gelopen om haar drachtig te krijgen, maar het lukt niet. Ze laat zich niet dekken, net of ze niet hengstig wordt. Nagelbijten / Gniffelen Ze bleef afslaan. De andere merries zijn wel drachtig geworden. Verharen doet ze helemaal niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 17:45

zou dus best kunnen dat het daarvan komt.
maar dan juist ondersteunen met een goed supplement, je kunt een en ander wel laten nakijken hoor

manonaaaahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:02

Bloedneus kan komen door bloedarmoede, ze moet dan een extra ijzersuppelement hebben waarschijnlijk! Maar dat zal de dierenarts je wel vertellen allemaal.
Maak je niet te veel zorgen, komt allemaal goed! Lachen