Paard met schimmel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Latisha

Paard met schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 14:51

Hallo,

mijn paard heeft n beetje last van schimmelplekjes, nu heb ik imaverol gehaald en heb haar daar al een keer mee gewassen, maar wat is nou een goede volgorde? want de dekens en dekjes moet ik natuurlijk ook wassen, maar dan zou ik geen deken meer op mogen doen of mogen rijden totdat ze ervan af is? Verward

groetjes

Lietje1

Re: Paard met schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:56

Volgens mij kan je wel gewoon rijden hoor. Je moet alleen elke dag je schone dekjes gebruiken. Ook kan ze wel een deken op maar die moet je ook elke dag wassen... Vergeet je trouwens niet je borstels, stal en zadel en hoofdstel ook goed schoon te maken/ ontsmetten?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:58

je kan gewoon rijden, ik heb de mijne toen met imaverol gewassen en daarna een schone dkene op gedaan, dit is ook wat de VA tegen mij zei

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 15:03

Maar als ik er dan een schone deken op leg, en de plekjes zijn nog niet helemaal weg, dan zit die schone deken ook weer onder, en kan ik bezig blijven?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:59

was bij mij daarna niks meer aan de hand, het is allemaal netjes binnen een week weggetrokken

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 18:26

Als je het echt goed wil aanpakken, zal je idd elke keer schone spullen moeten gebruiken. Is lastig, maar met een beetje geluk zijn de plekjes binnen een paar weken weg. En als de Imaverol niet (snel) genoeg werkt, kan je altijd nog Sebacil gebruiken. Moet je wel erg mee oppassen, maar het werkt wel! Iig succes ermee, de wasmachine zal wel overuren moeten maken Knipoog

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:13

Latisha schreef:
Maar als ik er dan een schone deken op leg, en de plekjes zijn nog niet helemaal weg, dan zit die schone deken ook weer onder, en kan ik bezig blijven?

Je kan ook op de deken imaverol smeren op de plekken waar de schimmel zit Knipoog

Forget

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 09:30

Hoe ziet schimmel eruit? Ik heb nl. een shet die veel schuurt en heeft kalere plekken bij het hoofd. Het schilfert een beetje. Ze hebben natuurlijk een hele dikke vacht. Weten jullie het misschien?

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 10:04

Bij mij zijn het kleine rondje plekjes, waar de haren een beetje weg zijn en waar de huid schilferd, over heel het lichaam. Als je wilt weten of jou paardje schimmel heeft kun je even n foto plaatsen zodat wij t kunnen zien

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:01

bij ons op stal staat en paard en die heeft al een hele tijd vrij erge schimmel.
de eienaar heeft er al van alles aan gedaan maar het gaat maar niet over.
vandaag is ook de da er bij geweest en die heeft het paard een injectie gegeven.
maar nu vraag ik me af of er bokkers zijn die er ervaring mee hebben en miss DE gouden tip hebben.
ben ondertussen bang dat mijn paard het straks ook krijgt, vandaag ondekte ik een kleine verdikking met een minescuul korstje het kan ook wat anders geweest zijn maar ik zal toch maar goed opletten.
het paard staat op het land al apart, ze kunnen alleen over het draadje met de neusen tegen elkaar, is dit ook al erg?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:04

Latisha schreef:
Bij mij zijn het kleine rondje plekjes, waar de haren een beetje weg zijn en waar de huid schilferd, over heel het lichaam. Als je wilt weten of jou paardje schimmel heeft kun je even n foto plaatsen zodat wij t kunnen zien

is dat gaan ringworm ? Verward

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:05

je kan je paard tegen schimmel een puitje laten geven door de da. schimmel is zeer bemettelijk ook voor mensen die kunnen er ook last van krijgen. het kan al via vogels worden overgedragen(als er bij de maneg ein het dorp schimmel uitbreekt krijgen die van mij het ook terwijl ze nooit op de manege komen)

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 21:33

weet iemand wat de kosten zijn van een spuit tegem schimmel?

idske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:39

Dat verschilt per DA.. Je zou het beste je eigen DA even kunnen raadplegen wat het verstandigste is om te doen... Die kan inschatten hoe ernstig de situatie is..

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 11:52

ja het valt hartstikke mee, t zijn maar n paar kleine plekjes, alleen het is zo lastig dat het nu in de winter is, anders hoefde ze ook geen deken op, en hoefde ik die deken niet steeds te wassen..

Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 01:55

Oke,
Ik behandel mijn paard nooit met imaverol. Dit omdat het wel werkt, maar zeer giftig is.
Je kan beter en gezonder (na tip van homeophaat) je paard een wasbeurt geven met uitgeknepen citroen.
De citroen legt een filmlaagje op de huid waardoor de schimmel stikt. Het is vreselijk goor. Allemaal van die rulletjes weet je wel?
Dit laat je er een dag op zitten. De andere dag kun je het afsponsen of wassen. Wat je wil. De schimmel is dan gestikt. De huid kan zich herstellen. Niet in paniek raken, want het duurt even voordat de kale plekjes genezen zijn.
De borstels in de wasmachine met soda.
Ook je dekens in de wasmachine en soda toevoegen aan je wasmiddel.
Tis ff lekker veel werk, maar dan is alles weer schoon en kun je weer verder.
Succes

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:50

het paard bij ons op stal dat schimmel had heeft een injectie gekregen van de da, is opeens schimmelvrij.
dit paard had al 7 maanden schimmel en niets hielp, na die injectie is het opeens over en er groeit zelfs al weer haar op de plekken. Pling

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:00

klopt, schimmel injectie werkt na mijn idee het beste, die citroentip is ook zeker één die ik ga onthouden..
bij de schimmelinjectie adviseert de DA alleen wel om alle bijelkaar aanwezige paarden te injecteren, anders kunnen die het later als nog krijgen, deze injectie is na een jaar uitgewerkt, en heb je de kans dus weer dat je paard het kan krijgen. ook waren dit twee injectie met een tussenperiode van een paar weken.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:12

dit paardje staat pas ong 8 maanden op stal en had ook een bacterie an zijn lummel waardoor een drachtige merrie haar baby is kwijt geraakt.
volgens de da was de weerstand van de ruin heel erg slecht.
dus ik hoop dat als de schimmelinjectie is uitgewerkt dat hij dan ondertussen zo gezond is dat hij het niet weer terug krijgt.

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:55

Die schimmelinjectie werkt echt super en kost iets van €30,-/€35,-
Wel moet dat na enkele weekjes x herhaald worden!!

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 09:20

oke, ik heb haar nu helemaal behandeld met imaverol (toch). Alle dekens, dekjes, tuig en borstels zijn gewassen. Als het nu nog niet weg is dan krijgt ze een injectie. Even opletten of er geen nieuwe plekken bij komen. Bedankt voor de reacties!

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 13:56

Ik kreeg toen zowel die injectie als 2x per week wassen met imaverol geadviseerd...
In totaal heb ik dus 2x geent en 4x gewassen en toen was het helemaal weg...
Ik waste mijn dekens en dekjes in de wasmachine met een wasbolletje met dethol...
Hielp ook super!!
Mijn borstels hebben een nachtje in een emmer met dethol gestaan...
Na 2 weken kwamen de haartjes weer terug bij mijn paard!!
De kale plekjes smeerde ik in met levertraanzalf toen hij schimmelvrij was...