Hoi Allemaal
Misschien is het handig om eerst enige achtergrond informatie te geven voordat ik uitleg wat mijn paard mankeert. Ik heb een 16-jarige ruin van Nabuur, op zich goed in conditie, maar werd de laatste tijd wat minder gebruikt.
5 December hebben wij brand gehad op onze boerderij en daarbij zijn onder andere de stallen afgebrand. De paarden hebben toen de eerste nacht bij onze overburen in de schuur gestaan met z'n drieen in een stal. De volgende dag verhuisd naar een andere stal waar ze 2 maanden hebben gestaan. Al die tijd was hij nog vrolijk en goed gezind.Qua voer is er niets verandert. De laatste 2 weken op die stal begon ik al te merken dat zijn vacht veranderde. Hij zit altijd superglad in het haar en er wordt vaak gevraagd of hij misschien geschoren is. Daar begon hij echter al ruwer in het haar te worden. Na deze stal zijn ze weer verhuisd, naar een container achter het huis waar we nu tijdelijk wonen. Hier kunnen ze ook lekker naar buiten. Omdat ik zelf ook nog kamp met de ziekte van Pfeiffer wordt hij wel een stuk minder gebruikt dan voor de brand.
Nu kwam hij echter gisteren niet lekker de container uit. Hij zit inmiddels voor zijn doen echt dik in de vacht, is snel buiten adem en snel warm (hij zweet normaal nooit snel, maar kan door die haren komen). Ik heb hem 2 keer kort achter elkaar met voldoende ontwormt, dus dat kan het niet zijn. Ook is hij enorm stijf, het ziet eruit alsof zijn bekken vastzit. In de manege wil hij ook steeds aan het zand likken, maar hij heeft ook zo'n rode liksteen. Nu vraag ik mezelf enerzijds af, of hij misschien niet lekker in zijn vel zit van alle gebeurtenissen de laatste maanden, of zal hij iets onder de leden hebben. Op zich is alles wel goed te verklaren, stress van de brand etc. Langer haar, omdat hij niet ipv in een beschermde stal in een container staat, slechtere conditie door minder gebruik, maar het zit me toch niet lekker
Komt het iemand bekend voor of maak ik me druk om niets? En als ik iemand erbij zou halen, wat kun je dan het beste doen? Aan de ene kant ivm die bekken denk je aan een fysio, qua andere klachten toch meer aan een dierenarts. Alleen het lastige is, qua die stijfheid laat hij niet altijd even goed zien, dus dan zul je altijd zien, dat als je de dierenarts erbij haalt, hij dan niets laat zien.
Maar goed, ik moet toch vrijdag met de katten naar de dierenarts, dus wilde dan even vragen of hij zo een idee heeft en of hij denkt dat het nodig is dat hij even komt kijken.
Graag jullie serieuze reactie.