pony die hoest wat nu??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

love_speedy

pony die hoest wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 15:33

hallo.

ik ben sinds oktober in het bezit van een appaloosa merrie van 8 jaar oud.
Eerst had ze allemaal bultjes, en een wondje tussen haar benen hiervoor heb ik de veearts laten komen en er was niks aan de hand. De bultjes waren talgkliertjes en voor dat wondje heb ik een zalfje gehad en dat gaat nu weer goed.

Nu ging ik zondag met me zus mee naar stal toe, en ik wil haar in stal zetten zie ik opeens dat ze bloed bij haar hoef.
Ze heeft haar hoefkussentje opengehaald waarschijnlijk door haar ijzers in de galop of ze heeft haar eigen opengehaald in de bak.
Ben het nu aan het verzorgen met zalf en regelmatig afspuiten.
Als ik haar hoef wild pakken doet ze steeds haar been naar voren en met moeite wilt ze hem geven omdat ik er om loopt te zeuren, ik denk dat ze er pijn aan heeft maar iedereen zegt dat de veearts niet echt nodig is. Zelf denk ik van wel!!! er zit een stukje los het ziet er niet zo erg uit maar toch.
wat denken jullie???.

punt 2.

onze bak op stal is best wel zwaar, en als ik er met me pony in gaat rijden hoest ze wel eens soms vaker achter elkaar en soms maar 1 keertje.
gisteren ga ik met haar buiten lopen en heeft ze het ook 1 keer gedaan.
ik maakt me gelijk zorgen, heb gisteren in een boek gelezen dat ze dan iets kunnen hebben wat niet zo mooi is en daar ben ik gelijk bang voor.
in de stal zelf hoor ik haar nooit en het lijkt wel of ze het alleen doet als ze haar eigen echt inspand.
weet eigenlijk niet wat ik moet doen heb net de veearts laten komen en nu weer dan gaan die mensen mischien ook denken.

wat zouden jullie doen maak me eigen echt een beetje zorgen.
ook is ze trouwens veelste dik de dierenarts zegt dat ze allemaal vetrollen heeft, kan het daarmee te maken hebben?.
wat zouden jullie doen veearts of dat niet??

groetjes en bedankt voor het lezen!!. Knipoog

Silence

Re: pony die hoest wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:35

Als je het niet vertrouwd, waarom dan niet even een check up?
Zou ik gewoon doen hoor, anderen kunnen zoveel zeggen, maar het is jouw paardje en als er straks iets ergs is niet hun probleem maar jouw probleem.

Whitney_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 09:47

Ik ga met silence mee, zou er gewoon even een veearts naar laten kijken! kan nooit kwaad!

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:04

Veearts zal heus niet miepen, hij wordt er immers voor betaald Clown dus laat hem maar komen.

Wat betreft dat hoesten... Hoesten is nooit mooi, simpelweg omdat een stevige hoest longblaasjes van je paard kan doen knappen enzovoorts (nou ja die enge dingen die jij vast gelezen hebt). Mijn paard heb ik nu 10 jaar. Toen ze bij ons thuis op stal kwam begon ze na een tijd te hoesten. Op stal en tijdens het rijden. DA is geweest, die heeft allerlei testen gedaan en middeltjes gegeven en ze heeft blijkbaar een chronische bronchites. Niets hielp echt eigenlijk. Mevrouw hoeste op stal, waarschijnlijk door stof, dus hebben we haar op zaagsel gehad en haar hooi geweekt. Helaas stond ze onder de strozolder, dus dat stoft ook. Uiteindelijk hebben we haar zo veel mogelijk buiten gehad. Daarnaast hoestte ze ook als we reden in de stoffige bak (logisch, ik hoestte ook Clown).
Toen heb ik haar naar de manege verhuisd, ze moest op stro (althans dat was inbegrepen) dus hebben we dat gedaan. Vreemd genoeg heeft ze daar nooit meer op stal gehoest (op een verkoudheidje na). De rijbak daarentegen is stofvrij en daar kreeg ik nog regelmatig gekuch en dat begon dan meestal bij de eerste galoppogingen en soms al bij draf, dus net zoals de jouwe. Op een buitenrit was er dan weer niets aan de hand. Toen ik op de manege begon hooi te geven was het met hoesten meteen weer raak, dus daar ben ik weer mee gestopt, want zelfs doorweekt hooi hielp niet.

Al met al een onduidelijk onregelmatig gekuch. Dan weer wel dan weer niet en nergens een constante factor. Sinds een paar maanden krijgt ze fenegriekzaad. Dit werkt heel goed op de luchtwegen en het gekuch tijdens het rijden is sterk verminderd en buiten het rijden om hoest ze helemaal niet meer.

Laat sowieso je DA ernaar kijken, elimineer alle mogelijk stoffactoren en probeer het patroon in het hoesten te ontdekken. Fenegriek kan goed helpen!

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 20:41

Ik geef de mijne altijd hoestmix