hoefijzers,

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisann__

hoefijzers,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 15:29

Hallo,

Ik heb het een en het ander gehoord dat hoefijzers niet noodzakelijk zijn,
en ben door middel van hoefnatuurlijk.nl op ideen gekomen.

Ik heb (nog) geen eigen paard maar ik zou wel graag willen dat het dan "natuurlijk"bekapt is.

Maar als ik dus een paard vind waar ik verliefd op ben en hij staat op ijzers..wat moet ik dan doen?

Want het lijkt me niet verstandig ineens die hoefijzers eronderuit te trekken en maar hopen dat hij went,
en als je zoiets langzaam op/af wil bouwen hoe kan je dat dan het beste aanpakken?

Natuurlijk zorg ik dat ik tegen die tijd wel iemand met verstand daarover bij heb maar ik was toch nieuwsgierig..

Gr.

Judje

Re: hoefijzers,

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:53

Het ligt er aan wat het paard gedaan heeft met de ijzers en wat jij van plan bent te gaan doen zonder ijzers.
Het is natuurlijk wel belangrijk aan een hoefsmid (reguliere!) te vragen of de hoeven van dit paard wel geschikt zijn voor zonder ijzers. Niet alle paarden hebben ijzers nodig. Er lopen er meer met ijzers omdat het baasje dat wil, dan dat het voor de hoeven noodzakelijk is, maar ze zijn er wel.

Als je weinig tot niet op harde ondergronden komt zou het mogelijk moeten zijn de ijzers zo weg te halen. Afbouwen met ijzers lijkt me namelijk erg lastig. (Enig idee hoe je dat wou gaan doen?)

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 15:57

Judje schreef:
Het ligt er aan wat het paard gedaan heeft met de ijzers en wat jij van plan bent te gaan doen zonder ijzers.
Het is natuurlijk wel belangrijk aan een hoefsmid (reguliere!) te vragen of de hoeven van dit paard wel geschikt zijn voor zonder ijzers. Niet alle paarden hebben ijzers nodig. Er lopen er meer met ijzers omdat het baasje dat wil, dan dat het voor de hoeven noodzakelijk is, maar ze zijn er wel.

Als je weinig tot niet op harde ondergronden komt zou het mogelijk moeten zijn de ijzers zo weg te halen. Afbouwen met ijzers lijkt me namelijk erg lastig. (Enig idee hoe je dat wou gaan doen?)

nee Clown

maar met afbouwen bedoel ik met het werk dat hij doet, en dan langzaamopbouwen zodat hij eraan gewent raakt om zonder ijzers te lopen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:57

Het is maar net om welke rede het paard op ijzers staat. Als het alleen voor de kalkoenen of het voorkomen van te snel slijten is zouden ze er in principe onderuit kunnen. Als ze er onder zitten omdat de hoef/beenstand verkeerd is dan wordt het al een ander verhaal. Ik zou iig advies vragen een een goede hoefsmid en anders eens van een "traditionele" en een "natuurlijk bekapper". Het is niet zo dat een normale hoefsmid er om ieder ding ijzers onder slaat zoals velen denken.

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:32

Denk dat het het handigst is om met een hoefsmid te overleggen. Als je de ijzers er onderuit wil hebben, zou ik de hoeven nog een poosje door laten groeien, zodat als de nagels eruit zijn, hij nog een normale hoeflengte heeft. Als ze er onderuit zijn, misschien een paar dagen rustig aan doen. In de wei zetten, misschien longeren en na een paar dagen rustig oppakken. Heb ik met mijn paard gedaan en 't ging super! Was voor hem wel even wennen, maar na een paar dagen liep hij gewoon weer normaal. Ja

En, zoals hiervoor al was gezegd, het ligt er ook aan welke reden ze hebben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:15

Judje schreef:

Er zijn maar heel heel weinig gevallen waarbij ijzers écht noodzakelijk zijn.

Je kunt beter een natuurlijk bekapper om advies vragen. Een hoefsmid zal wellicht afwijzend staan tegenover natuurlijk bekappen, omdat ze er niet bekend mee zijn.

Een paard dat onder de juiste omstandigheden gehouden wordt, kan prima zonder ijzers.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:20

VSW-->BEH

colinda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 23:39

ik ben er ook heilig van overtuigd dat (bijna) elk paard zonder ijzers 'door het leven' kan (worden toch ook niet met ijzers geboren Knipoog ) als je iedere dag lekker naar buiten wilt en over het asfalt wilt rijden, dan zeg ik ja. Anders liever niet, ben zelf ook 2 jaar aan het tobben geweest met ijzers, maar zomers in het land elke keer weer een ijzer kwijt, hoefwand wat dan gelijk zo kort afbrokkelde dat hij zo gevoelig liep dat ik niks meer met hem kon. Nu na 6 maanden complete rust (overdag op de wei) zijn de hoeven zelfs zo verbeterd dat ik zelfs buiten met hem kan rijden.
met een goede begeleiding van een hoefsmid moet het wel goed komen.

SenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 23:49

Idd kan best, heb ik ook gedaan met mijn nieuwe paard, maar niet zelf gaan rommelen en een goede natuurlijk bekapper erbij halen, niet iemand die een 1 daagse cursus heeft gedaan dus.

Marco Krul heb ik goede verhalen over gehoord, Petra Langeveld komt bij mijn paard.

Guinness

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:16

Je kan de ijzers er toch gewoon onder laten zitten totdat die versleten zijn? Ik zie het probleem van ijzers niet. Het is juist handig als je de straat op moet of wedstrijden rijd, en verder heeft het paard er geen last van.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:20

Ik denk ook wel dat de meeste paarden zonder ijzers kunnen (mijn pony word nu ook natuurlijk bekapt). Maar als je precies een paard uitzoekt wat niet zonder ijzers kan, kun je het mischien met hoefschoenen proberen? Knipoog
Heeft een vriendin van mij ook gedaan en haar paard loopt nu gewoon zonder ijzers, terwijl die eerst echt niet zonder kon..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:09

'niet zonder ijzers kunnen' is relatief

Een paard dat niet zonder ijzers kan heeft geen gezonde hoeven en je moet je afvragen of je met een paard dat wat mankeert toch wilt doorrijden.

Het is beter om de oorzaak van de gevoeligheid aan te pakken, dan de symptomen te bestrijden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:10

Guinness schreef:
Je kan de ijzers er toch gewoon onder laten zitten totdat die versleten zijn? Ik zie het probleem van ijzers niet. Het is juist handig als je de straat op moet of wedstrijden rijd, en verder heeft het paard er geen last van.

binnenkort hier een informatief topic over welke schade hoefijzers aanrichten, zo onschuldig is het nl niet

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 15:18

@Arabesk;

ik vind jou profiel erg informatief Knipoog

maar stel als ik een paard zou kopen van ong. 10 jaar.
en hij heeft altijd al op ijzers gestaan,

hoe zou ik dat dan aan moeten pakken?