Koorts

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aline_17

Koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 12:07

Ik heb gezocht, maar ik heb geen topic gevonden.
Ik vroeg me af hoe je koorts kan herkennen (netzoals je bij een mens koorts kan herkennen aan het warme voorhoofd), en of je koorts kan meten met een gewone 'mensenthermometer' of dat je een speciale voor paarden moet hebben.
Ik vraag dit omdat mijn pony de laatste dagen sloom is en zich niet gedraagd zoals het hoort. Ze eet en drinkt wel gewoon, gister heeft ze nog door de wei gerend als een gek. Ik merk dit op sinds zondag...
Kunnen jullie mij helpen?
Als het morgen nog zo iets zit ik er over te denken om de DA even langs te laten komen.

Groetjes Aline

jokeomar

Re: Koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:19

Een paard met koorts heeft warme oren. Je kunt gewoon een mensen thermometer gebruiken om de koorts op te nemen.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 12:24

Ohw, dat dacht ik al, me pony heeft warme oren
Wat is de gewone temp bij een paard? 38 toch?

jokeomar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:58

Dat weet ik eerlijk gezegd niet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:40

gewoon met een thermometer opnemen... Knipoog

Temp. ligt meestal tussen de 37,5 en 38 graden.
Om het precies te weten van jouw paard zou je eigenlijk een aantal keren moeten opnemen als 'ie gewoon fit is, want per paard verschilt het nog wel eens wat...

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:52

Nouvel schreef:
gewoon met een thermometer opnemen... Knipoog

Temp. ligt meestal tussen de 37,5 en 38 graden.
Om het precies te weten van jouw paard zou je eigenlijk een aantal keren moeten opnemen als 'ie gewoon fit is, want per paard verschilt het nog wel eens wat...

Helemaal mee eens! Wil ik nog even aan toevoegen dat er pas vanaf 38,5 van koorts gesproken word, bijvoorbeeld 38,2 is verhoging, wel afhankelijk van wat je paard normaal heeft.

Ik zou dus even een paar dagen blijven temperaturen. Let wel op dat je de thermometer er ver genoeg in doet, anders meet ie niet nauwkeurig. En dan weer oppassen dat ie niet naar binnen floept, als het kan even een touwtje aan vast maken.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 16:16

Ik heb gemeten, ze heeft 37.8 Lachen Vanavond nog even een keer

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:46

Je moet eigenlijk eerst weten wat de gewone temperatuur is van je paard, dat verschilt heel erg.
Mijn ene ppaard heeft een hele lage gewone temp, rond de 37, terwijl de andere standaard achter in de 37 zit. Dus als de eerste 38 heeft is ze echt ziek, de andere niet ...
Dus de komende weken om de andere dag eens temperaturen (liefst op dezelfde tijd) en bijhouden. Dan kun je in noodgevallen zien of het daarvan afwijkt. Oor temp zegt niet alles, als ze net van buiten komen zijn de orden altijd kouder en geven dan de temp niet goed weer.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 21:52

Bedankt voor de reacties, ik zal de komende tijd de temperatuur in de gaten houden zodat ik haar gemiddelde temperatuur weet Lachen