Depressief paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pauline

Depressief paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 11:16

Een paard van een stalgenoot is in mijn ogen depressief. Hij is heel sloom, kijkt verdrietig uit zijn ogen en is heel sloom in zijn bewegingen. Onder het zadel echter kan hij flink in verzet gaan. Het is een tinker.

Een dierenarts heeft eerder ook gemeld dat hij depressief is, maar kan dat uberhaupt? Ik heb ze BachBloesems geadviseerd en een medische check up, die volgt.

kan een paard depressief zijn? Wat is een remedie?

Hij staat met een shetlander in een in- en uitloopstal, komt van daaruit buiten in een paddock, de wei is nog onbegaanbaar. Het is een groot gezin, hij komt dus in veel verschillende handen. Hij is nog jong, ik geloof nu bijna 4 jaar.

mariska32

Re: Depressief paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:58

ja dat kan.
ik ken er meerdere die het gehad hebben.
waarom BachBloesems als ik vragen mag?
de reden kan zoveel zijn,dat word zoeken.
mag hij zijn maatje wel?,verveling,te veel verschilende mensen,licht en noem maar op.
als de da dit ook meld zou je er van uit kunnen gaan dat hij mdisch in orde is.
doe wat leuks met hem,maak het leven weer spannend!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:00

Bach rescue remedy kun je in het algemeen toepassen. Heeft eigenlijk alle bestanddelen. Ik zou dan deze eerst proberen....

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:02

Een paard kan zeker depressief worden. Ik heb er zelf ook een die daar gevoelig voor is.

Depressie bij paarden kan net als bij mensen verschillende redenen hebben. Je schrijft dat hij 4 is en in veel verschillende handen komt, mischien is het wel meer een eenmanspaard en vind hij dat gefrutsel van verschillende mensen maar niks. Of mischien moet hij te hard werken voor wat zijn lichaam en geest op deze leeftijd aan kan.

BachBloesems zou best verlichting kunnen geven maar ik denk dat het beter is om de oorzaak op te sporen en die weg te nemen. Maar ja, dat is het probleem dan weer, het is niet jouw paard.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:12

Zn stalmaatje is een shetlanderhengst die nogal dominant uit de hoek komt de laatste tijd. Zeker wanneer (mijn/)een merrie hengstig is loopt hij flink te bokken en te bijten en te doen. Maar de desbetreffende tinker doet dus niks terug en staat alleen muf te kijken Nagelbijten / Gniffelen
We gingen er eigenlijk toch wel vanuit dat hij vanzelf wel eens een beuk terug zou uitdelen, maar hij laat compleet over zich heenlopen door de kleine duivel.

Te hard werken zal het probleem niet zijn. Hij wordt niet zoveel gereden. De eigenaren zelf hebben ook flink wat aan het hoofd, kan het zijn dat ze dat bijvoorbeeld projecteren op het paard, waar hij juist slecht tegen kan? Misschien ook omdat hij nog zo jong is?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:15

Ja, paarden voelen heel goed aan als de mens (z'n verzorger) problemen heeft.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:17

Ik heb ook een depresief paard gehad, zelf was ik toen ook heel erg depresief dus we hebben elkaar erbovenop geholpen. Ik deed hem alleen en om de mensen te ontvluchten ging ik met hem naar het bos toe rijden/ wandelen en een hoop leuke dingen met hem doen en veel knuffelen en kroelen en binnen 2 maand was hij van een grijs dof bejaard paard die niks deed een blauwe fries weer geworden die veel vrolijker en opgewekter uit zijn ogen keek, ik knapte ook enorm op van hem dus samen zijn we er toen bovenop gekomen mede door veel samen weg te gaan..

Love_boyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:18

Volgens mij kan dat zéker. mijn verzorgpaard was ook depressief 3 jaar geleden. Het had met verschillende dingen te maken , voordat ik haar kwam verzorgen: stond ze alleen in de wei, geen stalgenoten, geen aandacht. Ze werd héél mager en ze reageerde nergens op. Na 1.5/2 maanden vól van aandacht van mij, omdat ik haar mocht verzorgen, en een nieuw weidegenootje, is ze helemaal opgeknapt! Haha!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:19

Dan heb je een hele goed band Shanna met je paard. Lijkt me dat het een echt maatje is geworden of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:21

Zammie schreef:
Dan heb je een hele goed band Shanna met je paard. Lijkt me dat het een echt maatje is geworden of niet?

Dat was hij echt ja, hij was mijn maatje en de beste terapeut die er was..
In 2005 heb ik helaas na 1,5 bijna 2 jaar al weer afscheid van hem moeten nemen want de artrose begon hem te nekken en ik wou hem geen pijn zien lijden, daarna is het ook weer slechter met mij gegaan hoewel ik na hem inmiddels 4 andere paarden heb.. Maar toch, door hem was ik er wel weer bovenop gekomen en hij ook en daar ben ik trots op.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:27

Shanna schreef:
Zammie schreef:

Dat was hij echt ja, hij was mijn maatje en de beste terapeut die er was..
In 2005 heb ik helaas na 1,5 bijna 2 jaar al weer afscheid van hem moeten nemen want de artrose begon hem te nekken en ik wou hem geen pijn zien lijden, daarna is het ook weer slechter met mij gegaan hoewel ik na hem inmiddels 4 andere paarden heb.. Maar toch, door hem was ik er wel weer bovenop gekomen en hij ook en daar ben ik trots op.

Ik heb ff in je profiel gespiekt en wat heb jij een geweldig mooie paarden zeg... Paarden die zo uit de ogen kijken zijn happy, dus je doet iets goed.... Jammer dat je soms afscheid moet nemen van je maatje, maar dat hoort helaas bij het leven... Mooi gedicht trouwens van de regenboog. Hopelijk is het echt zo....

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:31

Houd er ook rekening mee dat je hier met een Tinker te maken hebt. Dit zijn vaak wat goedmoedige flegmatieke paarden die erg lang tijd nodig hebben om zich te hechten. Vaak doen ze dit ook maar aan 1 persoon (althans dat is mijn ervaring). Het zou beter zijn om 1 of misschien 2 mensen de verzorging en het rijden te laten oppakken. Mijn Tinker heeft ook bij een klier van een shet gestaan en deed ook nooit iets terug, uiteindelijk hebben we ze uiteen gehaald en er een rustige ruin bijgezet. Ze fleurde hiervan erg op.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:31

wij hadden ook een tinkerruin op stal die eigenlijk wat te sloom was.
veearts is gewest en heeft bloed afgenomen.

er was een lichte besmetting met kleine strongyliden en daarvoor is hij ontwormd met equest.
daarnaast moest hij meer brok hebben van de veearts en nu zie ik echt duidelijk dat hij een stuk blijer uit zijn ogen kijkt en veel meer interesse heeft in zijn omgeving.

dus:
voeding nakijken en eventueel een bloedonderzoek,plus goed ontwormen

westerdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 00:00

ik zou zeker bloed afnemen.