Is het verstandig om met dit paard te springen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bucas

Is het verstandig om met dit paard te springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 22:34

Hallo,

Ik heb eind December 2007 een paard gekocht, hij is 4 jaar geleden hoefbevangen geweest. Nu vroeg ik mij af is het verstandig om met hem te gaan springen? Hij heeft daarvoor wel B-Parcourtjes gesprongen..

Hij heeft geen pijn en de hoefsmid zei dat het hem reuze mee valt wat hij ziet! Het ziet er opzich wel goed uit! Maar toch ben ik nog wat onzeker..Heb laatst met hem gesprongen hij vond het helemaal te gek! Wat zijn jullie meningen???

Groetjes Bucas.

Aradis

Re: Is het verstandig om met dit paard te springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:35

Volgens mij kan dit best hoor Knipoog
Ik heb ook een vzpony die hoefbevangen is geweest lang geleden en springen is geen probleem

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:35

Ik zou als ik jou was bij twijfel even overleggen met je hoefsmid en dierenarts Ja Maar ik denk dat t prima kan hoor Ja

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 07:34

Moet kunnen, zolang je erg goed op blijft letten en zodra je denkt dat hij het niet meer aankan stoppen dus. En natuurlijk niet 4 keer in de week springen, maar dit is voor geen enkel paard goed!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:46

Klein sprongetje zou moeten kunnen, goed luisteren naar je paard.
Wil je echt zekerheid zul je foto's moeten laten maken om te zien in hoeverre het hoefbeen gekanteld is.
Maar een kundig hoefsmid ziet ook al veel aan de hoef en verbrede witte lijn.
Als hij zegt dat het erg mee valt mag je daar denk ik wel op vertrouwen.
Het is belangrijker dat je nu het fructaan gehalte in het gras in de gaten houdt om herhaling te voorkomen.
Mijn paard is (voordat hij van mij was) ook hoefbevangen geweest maar die springt ook nog gewoon.

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 12:21

Aukelizzy schreef:
Klein sprongetje zou moeten kunnen, goed luisteren naar je paard.
Wil je echt zekerheid zul je foto's moeten laten maken om te zien in hoeverre het hoefbeen gekanteld is.
Maar een kundig hoefsmid ziet ook al veel aan de hoef en verbrede witte lijn.
Als hij zegt dat het erg mee valt mag je daar denk ik wel op vertrouwen.
Het is belangrijker dat je nu het fructaan gehalte in het gras in de gaten houdt om herhaling te voorkomen.
Mijn paard is (voordat hij van mij was) ook hoefbevangen geweest maar die springt ook nog gewoon.

Hij komt niet op het weiland.. Ja in het najaar en anders later op de middag, anders absoluut niet we willen het risico niet weer lopen. Ik spring zo nu en dan eergister ook weer gesprongen hij vond het leuk ong. 80 cm gesprongen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:38

Zolang jij en je paard het leuk vinden lekker doorgaan Knipoog
Kan me heel goed voorstellen dat je met voorjaarsgras geen risico neemt.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:20

Als je smid zegt dat het ok is zou ik de gok wel durven te nemen. Hij zal toch wel weten of het hoefbeen veel gekanteld is.
Mijn pony is ook ooit bevangen geweest en dat is helemaal goed gekomen, ook met springen.

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 11:23

Scum schreef:
Als je smid zegt dat het ok is zou ik de gok wel durven te nemen. Hij zal toch wel weten of het hoefbeen veel gekanteld is.
Mijn pony is ook ooit bevangen geweest en dat is helemaal goed gekomen, ook met springen.

We hopen maar het beste ga het rustig opbouwen.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:44

mijn vorige pony is groonisch hoefbevang zal de rest van haar leven last van haar hoeven hebben als er niet goed op haar voeding en hoeven worden geled ze heeft speciaal beslag, een soort jel kussen tussen hoef en ijzer. Nu loopt ze bijde nieuwe eigenaaren een leuk b pacourtje met hun kinderen. Het kan dus wel als je er goed op let dat hij/zij er geen last van krijgt en het leuk blijft vinden

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:46

Bji vrienden van ons is een 3-jarige pony hoefbevangen geweest. Hij heeft daarna nog z gesprongen. Het was voor hem helemaal geen probleem. Ik denk dat je vooral goed naar je paard moet kijken en erop letten of je tekenen ziet dat je te ver gaat.