Maken niet geente paarden de wel geente paarden op stal ziek

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Claudiaah

Maken niet geente paarden de wel geente paarden op stal ziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 21:12

Ik kan zo gauw het antwoord niet vinden,maar weet iemand of het problemen geeft als je met een geent paard staat op een pension waar ook diverse niet geente (handelspaarden) staan. Er raast op het moment zoveel virussen door de stal en met de wetenschap dat niet iedereen er van het enten is geeft het mij wel te denken.

* Mijn pony is er net weer bovenop gelukkig,is flink ziek geweest. Diverse zieke paarden zijn hem voorgegaan. Nu is er nog een met longontsteking,2 met een griepvirus,1 hoest nog een beetje en een die heeft weer wat anders,waar ze nog naar de oorzaak aan het zoeken zijn. Het isecht een vreselijke ziekenboeg. Maak me een beetje zorgen.

Silence

Re: Maken niet geente paarden de wel geente paarden op stal ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:14

Ja ik denk het wel degelijk. De niet geente paarden kunnen natuurlijk iets bij zich dragen waar de wel geente paarden nou net niet voor geent zijn.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:21

Ja, dat kan. De ongeente paarden produceren zoveel ziektekiemen dat het door de enting heen kan breken.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 08:12

ik vraag het me af....
dan zou dat alleen influenza of tetanus zijn.( oh ja en rhino,daar word toch ook tegen geprikt?)
en die bacterien zijn toch altijd en overal aanwezig?
in elk geval die van tetanus dacht ik wel.

lijkt me sterk dat een dier wat ingeënt word toch ziek word?
maar zowiezo handelspaarden altijd apart houden van de rest Knipoog

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 08:19

Mist schreef:
Ja, dat kan. De ongeente paarden produceren zoveel ziektekiemen dat het door de enting heen kan breken.

onzin... dit klinkt net alsof niet geente paarden allerlei besmettelijke ziekten hebben omdat ze niet ingespoten zijn.
Neen, als er ziekte uitbreekt op stal, zullen de niet geente paarden waarschijnlijk de eerste zijn om ziek te worden. Ook anderen kunnen ziek worden vermits je nooit ent tegen alle types van een bepaalde ziekte.
Normaal gesproken zijn de problemen voor de niet geente paarden als er ziekte heerst op stal, als jij de jouwe netjes ent, krijgt die dus normaal niets, tenzij je de pech hebt dat het een variant betreft waartegen de jouwe ook niet geent is, maar dat is dan niet door die ongeente paarden, maar gewoon pech...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 08:29

Ts heeft het over virussen! Tegen virussen kun je niet inenten! Die hangen gewoon in de lucht. Als je paard een goede weerstand heeft kan hij het virus aan.
Een niet ingeent paard overleefd een griep ook hoor als je het maar goed behandeld! Een paard dat wel ingeent is tegen griep kan de griep ook nog krijgen en paarden besmetten.

De stelling die jij aangeeft is dus niet waar naar mijn mening!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 08:30

Silence schreef:
Ja ik denk het wel degelijk. De niet geente paarden kunnen natuurlijk iets bij zich dragen waar de wel geente paarden nou net niet voor geent zijn.
Hahha,wat zeg je?
De niet ge-ente paarden kunnen iets bij zich dragen waar de wel ge-ente paarden nou net niet voor ge-ent zijn? Clown
Er wordt standaard ge-ent met hetzelfde entmiddel,tegen influenza,en tetanus.
Als de wel ge-ente paarden die enting gehad hebben,worden ze dus niet meer ziek van die types influenza,en tetanus.
Maar als er paarden zijn die een ander influenza type dragen,of ze nou wel of niet ge-ent zijn,dan kunnen ze dat doorgeven.
Maar dat kunnen de wel ge-ente paarden dus ook.
Als de nu niet ge-ente paarden WEL ge-ent zouden zijn,dan zouden ze toch nog steeds iets bij zich kunnen dragen waar de wel ge-ente paarden niet tegen ge-ent zijn?
(of heb ik het nou zo mis?)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 08:41

Precies Tinkerloos, zo zie ik het ook!

En het is ook nog zo dat er ieder jaar weer een andere 'stam' heerst (griep) dus er wordt steeds 'achter' het virus aan ingeent. Naar mijn idee zinloos om tegen griep te enten maar goed dat is weer een andere discussie!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 08:45

(daarom ent ik dus ook alleen nog tegen tetanus,om de 2 jaar)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 08:47

Tinkerloos schreef:
(daarom ent ik dus ook alleen nog tegen tetanus,om de 2 jaar)

Hahaha.... ik wil het om de vier jaar doen, het is hier nu 2 jaar geleden. Ik heb zelfs gelezen dat een tetanusinenting 7 jaar werkt.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 08:49

Ik ook.
Ik twijfel ook nog. Lachen
Maar elk jaar is helemaal te zot.
Raar dat het met de standaard enting er gewoon bij zit.
De mensen die elk half jaar enten (ja,die zijn er..) die geven dus twee keer per jaar ook tetanus?

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 09:44

Niet ge-ente paarden kunnen paarden die wel ge-ent zijn niet ziek maken. Virussen hangen overal in de lucht , daar valt niet tegen te enten. Het ene paard pakt het wel op, het ander paard niet, maar dat is een weerstandsverhaal en heeft niets met enten te maken!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:15

Tetanus is een bacterie, influenza een virus, en daar kan wel tegen geent worden ! Waarschijnlijk ben je in de war met AB wat niet werkt tegen virussen omdat virussen een levende cel nodig hebben om te kunnen vermenigvuldigen, bacterien hebben dit niet nodig- daarom werkt AB vaak wel.

Als er een influenza virus op stal heerst en alle paarden zijn geent, zullen er misschien toch een paar ziek worden, echter niet doodziek (wat zeker wel kan bij influenza!) Als op dezelfde stal ongeente paarden staan zullen die zieker worden, een dus ook veel meer virusdeeltjes uit gaan spreiden, dit heet infectiedruk, als de infectiedruk door deze zieke paarden hoog genoeg is dan worden ook de geente paarden ziek. Gewoon omdat het lichaam deze virusaanval niet snel genoeg kan verwerken.

Entingen voor virussen werken dmv het "geheugen" van cellen, een enting is verzwakt virus wat ingespoten wordt, het lichaam herkent het dan als "ziekmaker" en weet nu hoe hij dit virus moet bestrijden als hij het de volgende keer tegenkomt. Een veldvirus, vooral bij influenza, kan muteren, daarom werkt een enting niet altijd even effectief, de antistoffen die het paard bij zich draagt door de enting kan een gemuteerd virus misschien niet gelijk herkennen, dit ligt ook aan het individuele afweersysteem van elk paard, de een is daar beter in dan de ander. Maar een normaal gezond paard zal niet doodziek worden. Een enting voor influenza werkt overigens maar 9mnd, en geen jaar.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:51

Kris schreef:
Niet ge-ente paarden kunnen paarden die wel ge-ent zijn niet ziek maken. Virussen hangen overal in de lucht , daar valt niet tegen te enten. Het ene paard pakt het wel op, het ander paard niet, maar dat is een weerstandsverhaal en heeft niets met enten te maken!

Bij mijn paard is op dit moment de weerstand zo slecht dat hij niet eens ge-ent mag worden. Als ik het wel laat doen heb ik grote kans dat hij er ziek van wordt.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:09

ik ent helemaal niet meer Knipoog
en ap is de enige tussen wel ingeënte paarden.

hij is nu 16 en vanaf zijn 7e elk jaar netjes op tijd geprikt.
in het kader van zomereczeem wilde ik proberen om te stoppen met enten en dat mocht van de veearts, volgens haar bouwt je paard op een gegeven moment zoveel op dat het best een paar jaar zonder kan.

Claudiaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 17:12

maar zowiezo handelspaarden altijd apart houden van de rest Knipoog[/quote]

Dit kan dus helaas niet omdat het 1 grote stal betreft. Weliswaar met een dak met een open gleuf over de hele lange kant,zodat het wel open en fris is.