waar kan hij dik van worden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

waar kan hij dik van worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 20:08

Mijn pony is nu 50 kg dikker als dat hij vorig jaar augustus was. 1 of 2 maanden geleden was hij nog 25 kg dunner. Hij weegt nu 400 kg en hij is een 13 jarige new forest van 1.46. Ik vind het erg vreemd want ik heb de hele winter eigenlijk niets aan zijn voer verandert..

Dit krijgt hij :
7:00 uur : bodempje basisbrok + een portie goede kwaliteit hooi
9:00 uur tot 15:00 : op de wei, redelijk kale wei
15:00 : voerschep vol wortelen
18:00 : bodempje basisbrok
22:00 : Portie hooi.

Hiernaast krijg hij na het rijden nog klein beetje brok. Alles samen krijgt hij dan zo'n half schep per dag.

Hij loopt 6 dagen per week, afwisselend buiten, bak en longeren. Sinds een paar weken word hij weer opgepakt om voor endurance te trainen.

Vreemd vind ik dus dat hij dikker word terwijl ik hem dus meer aan het werk ben gaan zetten.. Iemand een idee wat het zijn kan?

omaas

Re: waar kan hij dik van worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:21

Ik weet niet of hij echt vetter wordt of zwaarder gaat wegen. Spieren wegen zwaarder dan vet. Het zou kunnen zijn dat hij meer spieren krijgt??

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:27

Het zouden spieren kunnen zijn, die wegen ook wel wat Lachen
Maar dat moet je dan kunnen zien of voelen.
Vorig jaar was het lang niet zo warm als dit jaar dacht ik, het is goed mogelijk dat er toch meer gras groeit nu, en hij daardoor wat voller is.
Verder kan het ook aan het hooi liggen, dat er vorig jaar minder voeding in het hooi zat.

In wortels zitten ook suikers, niet gigantisch veel, maar toch genoeg om dikker van te worden. Waarom voer je wortels? Voor de glans zou je lijnzaadolie kunnen proberen. Voor het lekkere zou je er gewoon ééntje kunnen voeren ipv een schep vol, of misschien iets als slobber, voor het lekkere, daar zit nog wat minder in.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 22:02

dat het gewicht spieren is kan ik me niet echt voorstellen. Hij heeft van de winter niet echt veel gedaan i.v.m wat probleempjes met zijn ruggetje. (nu allemaal weer in orde) Is echt pas sinds een paar weken dat hij weer echt opgepakt word. Vorig jaar na het endurance seizoen, neem aan dat zijn spieren dan juist 'vol' zijn, woog hij 350 en toen zag hij er goed uit.

Wortels krijgt hij idd gewoon voor lekker. Maar dat voerde ik hem vorig jaar ook al, kan me niet voorstellen dat hij daar nu ineens dikker van word Verward

Lijnzijd olie krijgt hij ook, klein scheutje over de brokjes na het rijden. Slobber vind meneer niet intresant genoeg meer Bloos Ik dacht overgens dat slobber bedoelt was om je paard voller te krijgen?

{edit}

Ik bedenk me net, hij krijg nu wel ander hooi. Hij heeft de winter van dat zachte hooi gehad, niet stengelig of hoe je dat noemt. Nu krijgt hij juist wel dat goede stengelige hooi. Ik dacht dat dit hooi juist beter voor afvallen was? Verward