[MD] shockwavethearpie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjox

[MD] shockwavethearpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 08:55

ik vroeg me af wie er ervaring heeft met shockwavetherapie, aangezien die van mij morgen z'n eerste bahandeling krijgt.

tot nu toe:
Nadat m'n paardje twee weken met rust kreupel bleef heb ik de dierenarts laten komen. Hij dacht dat het misschien artrose kon zijn, dus er werd besloten rontgenfoto's te laten maken. gelukkig was er niets op de foto's de ontdekken, maar op de echo die daarna werd gemaakt was een verdikking te zien van weefsel net boven de kroonrand. het ging om een verdikking van 30% (stukje weefsel was 9mm ipv 6mm) na twee maanden totale stalrust, met een weekend koliek en koorts door griep (en 5 keer een dierenartsbezoek) en 1 a 3 keer per dag 10 min aan de hand stappen is er gister weer een echo gemaakt. Helaas bleek er geen verbetering. Daarom stelde die dierenarts shockwavetherapie voor, een behandeling van 3 keer om de 10 dagen.DA vertelde dat 2/3 van de gevallen hiermee geneesd. Morgen heb ik de eerste behandeling.

Mijn vraag is of iemand mij kan vertellen wat zijn ervaringen zijn met deze behandel methode en hoe het min of meer in zn werk gaat. Zelf had ik bv. begrepen dat het onder locale verdoving plaatsvond.Wil graag weten wat ik morgen kan verwachten...

Bedankt!

jesito

Re: [MD] shockwavethearpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:24

Ik heb zelf shochwavetherapie gehad aan mijn voet en ik heb het als zeer pijnlijk ervaren het heeft ook niet gewerkt.
Ik zie dat het bij jouw paard met een verdoving gaat, die hadden ze mij toendertijd ook wel mogen geven.
Het is een soort pneumatische hamer effect die vele tikke achter elkaar geeft op de aangetaste plek.
Ik had er geen baat bij maar verder hoor ik veel positieve reacties.
Ik denk dat mijn kwaal daar gewoon niet mee op te lossen was.
Sucses.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:27

Paarden worden in ieder geval gesedeerd tijdens de therapie.
Ik heb het bij twee paarden laten doen en beide zonder echt effect.
Persoonlijk zie ik altijd meer in een paar maanden weidegang bij dit soort blessures.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:51

De meest recente onderzoeken over Shockwave geven soms juist een vertragend effect weer op genezing:

Effect of extracorporeal shock wave therapy on the biochemical composition and metabolic activity of tenocytes in normal tendinous structures in ponies.Bosch G, Lin YL, van Schie HT, van De Lest CH, Barneveld A, van Weeren PR.
Department of Equine Sciences, Faculty of Veterinary Medicine, Utrecht.

REASONS FOR PERFORMING STUDY: Extracorporeal shockwave therapy (ESWT) has recently been introduced as a new therapy for tendon injuries in horses, but little is known about the basic mechanism of action of this therapy. OBJECTIVES: To study the effect of ESWT on biochemical parameters and tenocyte metabolism of normal tendinous structures in ponies. METHODS: Six Shetland ponies, free of lameness and with ultrasonographically normal flexor and extensor tendons and suspensory ligaments (SL), were used. ESWT was applied at the origin of the suspensory ligament and the mid-metacarpal region of the superficial digital flexor tendon (SDFT) 6 weeks prior to sample taking, and at the mid-metacarpal region (ET) and the insertion on the extensor process of the distal phalanx (EP) of the common digital extensor tendon 3 h prior to tendon sampling. In all animals one front leg was treated and the other front leg was used as control. After euthanasia, tendon explants were harvested aseptically for in vitro cell culture experiments and additional samples were taken for biochemical analyses. RESULTS: In the explants harvested 3 h after treatment, glycosaminoglycan (GAG) and protein syntheses were increased (P<0.05). The synthesis of all measured parameters was decreased 6 weeks after ESWT treatment. Biochemically, the level of degraded collagen was increased 3 h after treatment (P<0.05). Six weeks after treatment, there was a decrease of degraded collagen and GAG contents. DNA content had not changed in either tendon samples or explants after culturing. CONCLUSIONS: ESWT causes a transient stimulation of metabolism in tendinous structures of ponies shortly after treatment. After 6 weeks metabolism has decreased significantly and GAG levels are lower than in untreated control limbs. POTENTIAL RELEVANCE: The stimulating short-term effect of ESWT might accelerate the initiation of the healing process in injured tendons. The long-term effect seems less beneficial. Further research should aim at determining the duration of this effect and at assessing its relevance for end-stage tendon quality.

PMID: 17520973 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Onderzoek is uitgevoerd in Utrecht i.s.m. Van Schie van De Raaphorst, niet de minste dus....

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:53

ik heb juist goede resultaten gezien met SW.
Noob heeft Kissing Spines en wordt ongeveer 2x per jaar geschocked. Hij reageert hier altijd goed op en zijn rug is aanmerkelijk verbeterd na het schocken. Ook wordt hij dan weer ruimer in zijn bewegingen.
het paard van mijn instructrice heeft een peesblessure opgelopen door een misstap naast de laadklep en is nu 2x behandeld met SW. Ook hij reageert goed en gaat met sprongen vooruit.

marjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 15:23

bedankt voor de reacties!

had al vernomen dat de behandeling bij sommige paarden niet aanslaat helaas. bij mij verwacht de DA 2/3 kans op genezing. Na dus twee maanden op stal te hebben gestaan bleek dus uit de echo dat z'n lichaam niets doet. DA vond het geen goed idee op 'm op het land te gooien. kon ik me wel in vinden, ook al is dit wel sneu voor hem. maar de kans dat ie dan weer 'door zn enkel gaat' is dan nog groter. je zou het kunnen vergelijken met volledige bedrust, net als bij mensen. denk ook dat als ik 'm weer buiten zet hij door z'n eventuele pijn heen loopt, daar is het wel het type voor. ga maar rustig afwachten hoe de behandling morgen verloopt en of na 3 behandelingen en weer 6 weken stalrust op de echo verbetering te zien is!

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:44

Hoi daar, jeetje rot hoor. De mijne had ook een peesblessure, en moest zich rustig houden. Hij sprong bijna door het dak heen van zijn box. Ik heb hem in de wei gezet, en vond dat paardvriendelijker.
De mijne had geen baat bij sw, een van mijn vriendin was opgegeven, pees compleet afgescheurd van hoefbeen. Heeft sw gedaan, en paard loopt weer in de sport. Houd mmoed
Ik heb een soort laserding uit Amerika gekocht en twee keer per dag op de slechte plek gezet, nu alles weer ok. Ding is nu ook niet zo duur met lage dollarstand. Succes ermee

Liefhebber70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 00:33

ik heb gehoord dat het heel goed werkt.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:16

bij mijn paard heeft het toendertijd geholpen