ervaringen regumate?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

neetje86

ervaringen regumate?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 21:08

hoi allemaal
mijn geliefde pony is vandaag begonnen met regumate. Dit omdat ik merkte dat elke keer als ze hengstig moest worden ze lichterlijk onhandelbaar werd Knipoog
Ik hoop op deze manier de pieken van haar bokkerige gedrag enz een beetje af te stompen en dat ze heel de maand wat gelijk matiger wordt. Ik heb geen idee of dit gaat werken maar niet geschoten is altijd mis. Heb wel het idee dat het nogal troep is (en behoorlijk prijzig). Ben eigelijk wel heel benieuwd naar ervaringen met dit middel. wie weet hier iets van of heeft een merrie die er op staat, werkt het?

groetjes renee
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 26-02-08 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast.

Britt

Re: ervaringen regumeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 21:10

Nou je moet wel uitkijken met het geven ervan aangezien je er zelf onvruchtbaar van kan worden Knipoog
Het is idd ontzettende troep en dus erg giftig ook voor de omgeving.
Het werkt wel, maar het paard wat ik kende kreeg enorme afkickverschijnselen (maar dat was een speciaal geval, die had het jaren lang elke dag gehad Nagelbijten / Gniffelen )

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 21:47

ok want ik begreep dat als je er mee stopte je paard 5dagen erna ofzo weer gewoon hengstig is en dat ze i.p er niet onvruchtbaar ofzo van worden toch?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 23:55

regumate is het zwangerschaps hormoon. Dit zorgt ervoor dat je paard NIET hengstig word. Als je stopt heeft ze voor het lichaam een bevalling / miskraam gehad, en word ze na een dag of 6 weer hengstig.
Regumate is voor jezelf niet giftig, maar het kan je cyclus beinvloeden, dus als je een vriend hebt en alleen de pil gebruikt zou je wel eens voor minder leuke grapjes kunnen komen staan. Vandaar: altijd handschoenen aan als je ermee werkt.

De meeste sportpaarden krijgen dit middel overigens ook, en die zien er allemaal toch best gezond uit Lachen

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 01:22

Zat nog een beetje te googlen over regumate. maar klopt het dat de regumate voor varkens echt veel goedkoper is? en werkt dit dan even goed als de regumate voor paarden (heb nu die voor paarden)

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 04:51

neetje: die voor varkens is stukken fijner doseren!! Wij verkopen die eigenlijk alleen maar. Bij de Regumate Equine knoei je veel meer, terwijl dat eigenlijk is wat je niet wilt. Dus daarmee sta je continu met handschoenen te werken. Bij Regumate Pig kun je gewoon op de knop drukke en komt er precies zoveel uit als je moet hebben. Qua prijs weet ik niet precies hoe het zit.

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 06:32

he jammer had gehoopt dat dat voor varkens echt goedkoper was. aangezien dit spul redelijk onbetaalbaar is Knipoog

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 06:56

Heb je het wel eens met homeopathische middelen geprobeerd?

Mijn merrie was ook onhandelbaar. Met name een aantal dagen voor en na de hengstigheid. De hengstigheid zelf was ze alleen vervelend op been. Niet op been reageren of contra reageren.
Ik heb haar toen met broncure de hengstigheid door geholpen. Het is niet schadelijk niet voor jou en ook niet voor je paard. En bij mijn pony werkte het heel goed. Het is niet zo dat ze niet meer hengstig worden maar meer dat het allemaal wat afgevlakt wordt.
Ragumate wordt bij ons op stal ook wel eens gebruikt maar wij dames mogen het niet geven. Dit trouwens op advies van de dierenarts hoor. Meestal wordt het gebruikt vlak na het insemineren bij merries die nog weleens de vrucht kwijt raken.

Bij ons op stal heeft ook een merrie gestaan die een knikker in haar baarmoeder had. Zij dacht lichamelijk dus ook dat ze drachtig was. En werd dus niet meer hengstig! Misschien ook een idee?

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 08:00

een knikker in de baarmoeder vind ik gelijk weer zo extreem. stel dat ik ooit nog een veulen wil fokken wordt dat al gelijk lastig! ga eerst dit proberen. misschien werkt het wel niet? en ligt het helemaal niet aan hormoon schommelingen... dan heb ik gewoon een vervelend paard Knipoog

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 08:19

voor een onhandelbaar hengstige merrie, is er ook een spuitje bij de dierenarts verkrijgbaar,dat eigenlijk voor honden is.

het is veel goedkoper en het werkt tussen 2 en 4 maanden(dat is per paard verschillend).

daar zou ik zeker naar informeren, want Regumate is voor dat doel behoorlijk veel duurder, en arbeidsintensiever

neetje86

Re: ervaringen regumate?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 15:03

ow das ook wel een goede! zal eens navragen badankt! kan ik het ook niet vergeten te geven!!!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:25

regumate wordt eigenlijk gebruikt voor (drachtige) merries die de gewoonte hebben de vrucht te verliezen in de eerste 100 dagen van de dracht. Progesteron (dat is het hormoon) hebben ze nodig om het vruchtje goed in te laten nestelen.

Itismei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:11

Mijn merrie had ook nogal veel last van hengstigheid. Met rijden e.d. viel het nog alles mee, maar vooral op stal had ze er heel veel last van. Ze stond dan echt met haar heup tegen het schot te beuken. Ik heb eerst nog een tijdje Moody Mare geprobeerd, maar dit werkte mijns inziens niet voldoende. In november stond ze nog extreem hengstig!

De Uithof is toen op stal een scan komen maken waaruit bleek dat er gelukkig geen afwijkingen waren zoals cystes bijvoorbeeld maar dat ze wel veel groteren eieren dan normaal heeft. Toen heb ik een week of 6 Regumate moeten gegeven en in die periode was ze absoluut niet hengstig. Nu is ze sinds half januari weer van de Regumate af, en zowaar de scherpe kantjes van de hengstigheid zijn er toch vanaf. Het beuken doet ze in ieder geval niet meer. Tot nu toe erg positief dus!

Het blijft overigens wel afwachten of het zo goed blijft gaan, maar Regumate voor vast geven was volgens mijn dierenarts geen optie. Is vergelijkbaar met wanneer wij de pil altijd zouden doorslippen --> Niet goed voor je merrie dus! Optie zou dan zijn of baarmoeder eruit (maar dat is ook weer zo rigoreus) of eemalig een veulentje fokken. De kans is dan heel groot dat ze gewoon 'normaal' hengstig wordt in de toekomst.

Kortom, ik ben er erg positief over. Mijn merrie lijkt er tot op heden echt enorm veel baat bij te hebben! Overigens zal ze de eerste keer dat ze weer hengstig wordt nadat je gestopt bent met de kuur heel erg hengstig kunnen zijn, al viel dat bij mijn paardje alles mee!

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 05:16

ok heel erg bedankt! op zich wel heel positief. mijn d.a zei echter dat het geen kwaad kom om door te geven voor langere tijd. maar kan me wel voorstellen dat het niet echt goed is. Ik hoop ook dat als ik het idd nu even een tijdje geef dat het voor langere tijd effect zal hebben. Tot ze dan idd minder last heeft van hormoon schommelingen!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 09:05

Ik heb hier ook naar gevraagd bij mijn veearts, omdat mijn merrie ook heel extreem kan zijn met de hengstigheid.
Maar hij raadde dit voor lange tijd zeker niet aan, hoofdzakelijk vanwege de kosten...

Ik heb Moody Mare geprobeerd, zonder resultaat.
Momenteel geef ik alweer even magnesium en Feelings Control, en nu lijkt ze weer wat rustigere en constanter te worden...

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:45

even offtopic @meike_s uit onderzoek blijkt dat het doorslikken van de pil (voor mensen) gezonder is als regelmatig een stopweek dit vermindert het risico op baarmoeder(hals)kanker.
Als je daarover meer info wilt moet je me maar even een pb sturen.

Ontopic. Ik heb zelf ook een merrie gehad die extreem hengstig was en die heb ik met de moodymare toen redelijk onder controle gekregen ze was nog wel hengstig maar ik werd in ieder geval niet meer de stal door geslagen door haar.

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 02:35

misschien zit het tussen mijn oren (ik zit minder gespannen want ik denk dat ze rustiger is, en daardoor is ze rustiger Knipoog )
MAAR ik heb het gevoel dat het werkt! heb vanavond gereden en al heeeeeel lang niet meer zo lekker gereden als vanavond. dus ik hoop maar dat het ook echt werkt!!!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 00:40

neetje86 schreef:
Zat nog een beetje te googlen over regumate. maar klopt het dat de regumate voor varkens echt veel goedkoper is? en werkt dit dan even goed als de regumate voor paarden (heb nu die voor paarden)

Heb indertijd (2001) ook RegumatePig gebruikt voor mijn merrie op advies van de DA met als argument: precies hetzelfde, maar véél goedkoper!