steentjes in hoef

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liindatJee_

steentjes in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 20:46

hoi hoi,

Ik weet niet echt hoe ik moet beginnen ,
Laats kwam de hoefsmid hij had 3 hoeven gedaan en zei dat zijn hoeven er keurig uitzagen
toen kwam hij bij zijn rechter voor hoef en toen schrok hij eigenlijk.
Er zaten erg veel steentjes in , hij vroeg hoe vaak ik zijn hoeven uitkrab . Ik zei dat ik het voor en naar het rijden en toen zij hij dat ik moet gaan oppassen dat het niet erger word want dan gaat het ontsteken.
Hij gaf als advies dat ik het uitmoet spuiten voor en na het rijden . Word het niet minder ijzers er onder.
Maar wat zouden julie doen

xx linda

_Nann_

Re: steentjes in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:01

dat is gewoon een kwestie van de hoeven goed uitkrabben, ervoor zorgen dat je alle steentjes eruit hebt.

als je bijv. buiten hebt gereden, of je pony geeft in de modder IOD gestaan, waardoor je het niet goed kan zien, spuit dan de hoeven af, borstel ze schoon aan de onderkant, dan zie je vanzelf, of er nog steentjes zitten en kan je ze er alsnog uit halen Lachen

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:49

Inderdaad gewoon goed alles eruit halen. Vooral in het buitenste randje zitten vaak steentjes.
Als een hoevenkrabber te dik is kan je aan de hoefsmid een hoefnagel vragen waarmee je ze eruit kan pulken. Soms zijn de gaatjes namelijk zo klein dat je er met een hoevenkrabber niet tussen komt en het is dan zonde om een nog groter gat te maken als het niet nodig is.
Met een nagel wip je ze er zo uit.

liindatJee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 18:12

Ik krab ze voor en naar het rijden uit en spoelen ze nu dus ook schoon maar ze blijven dus teruk komen . Daar door begin ik nu te tewijfelen

liindatJee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 20:19

niemand nog tips

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:45

Waren het steentjes in de witte lijn of gewoon in de hoef? In de witte lijn is nl wel vervelend. Als er hoefijzers onder komen, kunnen er nog steeds steentjes in de witte lijn komen, maar dan is het nog erger, want dan zie je het niet.

Steentjes in de witte lijn, als ze er echt diep in gaan zitten, betekent meestal dat de witte lijn niet echt sterk en gezond is. Daar moet je dan wat aan doen door aanpassing van voeding, huisvesting en beweging.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:52

Bij mijn paard bleven er ook vaak steentjes in de witte lijn zitten na het buiten wandelen en dat was nog best lastig om ze er allemaal weer uit te halen.
Pasgeleden is de hoefsmid weer geweest en die heeft er aan de onderkant een randje afgehaald waardoor die lijn nu niet meer zo diep is en er bijna geen steentjes meer in blijven zitten. Vooral toen de ijzers er net af waren vorig jaar lag de witte lijn wat dieper, nu is het weer mooi recht. Misschien eens aan je hoefsmid vragen of hij er iets aan kan doen.

liindatJee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 20:51

ja zal ik doen maar ze zitten snel heel diep

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:41

Waar zitten ze nu precies?
Langs de straal? Of in de witte lijn (rondom aan de rand van de hoef)?
Hoe komen die steentjes erin? Waar liggen ze? Moet je over een weggetje met steentjes? Steentjes in het asfalt? In de wei?
Het kan helpen om de stralen op te vullen. Bijvoorbeeld met klei (even in harde modder laten lopen bv), of met watten die je in de diepe straalgroeves duwt.
Om de steentjes te vinden kun je met een ijzeren hoevenkrabber over tikken, je hoort heel goed het verschil tussen hoef, straal en steentjes. Als er een steentje zit dan hoor je een hoog tikgeluid.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:57

Die steentjes kunnen toch alleen maar in de witte lijn zitten. Wat heeft afspuiten hier mee te maken. Laat je maar niet gek maken door die smid van je. Gewoon dagelijks de steentjes eruit pulken en de straalgroeves uitkrabben.