tic

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JeDe

tic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 16:09

Hallo allemaal!
Ik heb een 21-jarig paard op stal dat al enkele jaren "met pensioen" is. Sinds enkele jaren schud hij met zijn hoofd. Voorheen deed hij dat ook al in lichte mate, en alleen op stal. Jaknikken dus. Volgens mij is het niet het headshaking syndroom, maar een tic. Het paard is niet allergisch, heeft geen neiging tot schuren of niezen. De tic wordt steeds erger. Hij houdt zijn hoofd geen seconde stil, en het jaknikken is heel heftig. Hij slaat echt met het hoofd. Zelfs tijdens het eten en 's nachts doet hij dit. Zijn gebit is pas nog nagekeken en daarmee is niks aan de hand. Volgens mij vreet dit energie, en dat is het paard ook aan te zien. Hij is niet dik te krijgen, terwijl er veel voer in gaat. Hij krijgt een keer zoveel te eten dan mijn paard dat volop wordt gereden. Wie heeft deze ervaring ook, en wie heeft een oplossing voor dit probleem?

CM_

Re: tic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:10

klinkt eerder als een hersentumor of iets in die trant.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:20

crossmonster schreef:
klinkt eerder als een hersentumor of iets in die trant.

Dat vind ik wel heel erg kort door de bocht Verward

Kan het niet zo zijn dat hij zich verschrikkelijk verveelt doordat hij met pensioen is? Ik vind het als een stalondeugd klinken, hier krijgen paarden vaak last van door verveling / stress. Ik weet natuurlijk niet wat er nog mee gedaan word en of ze ook nog buiten staat (met andere paarden), maar kan me voorstellen dat een paard zich anders gaat vervelen. Verklaart ook gelijk waarom ze niet aankomt... Misschien wat meer met hem doen en bijvoorbeeld buiten zetten met andere paarden?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:29

ik vind het zeker niet kort door de bocht, ik ken echt veel paarden die op latere leeftijd (en ook 2 op jonge leeftijd) een tumor int hoofd kregen, en die lieten dit gedrag zien Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:31

is dit paard al onderzocht door een veearts?
oren laten nakijken op ontstekingen ,ogen laten nakijken,neus en het hele lichaam.
headshaking is een verzamelnaam voor aandoeingen waarbij parden gaan schudden.ik zou zeker een arts goed laten kijken.

hij doet het alleen op stal? zou best stress kunnen zijn dat hij teveel stilstaan---met pensioen is dat dus extra rust.
dan zou het toch heel goed een allergie voor strooisel of stof kunnen zijn.

paard goed na laten kijken.ik heb zelf een shaker die niet niest en niet schuurd dus dat hoort niet perse bij de symptomen

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:10

crossmonster schreef:
ik vind het zeker niet kort door de bocht, ik ken echt veel paarden die op latere leeftijd (en ook 2 op jonge leeftijd) een tumor int hoofd kregen, en die lieten dit gedrag zien Knipoog

Je kan ook wel gelijk hebben maar je stelt dit wel heel erg cru. Het kan tal van oorzaken hebben, inderdaad na laten kijken als je zeker weet dat het niet door verveling komt.