Pony tikt in draf met rechter achterhoef over de grond

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Pony tikt in draf met rechter achterhoef over de grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 15:37

Weet niet zeker of het hier goed staat... maar dan wordt het wel verplaatst.

Mijn pony tikt in de draf (soms ook wel in stap, maar voornamelijk in draf) met haar rechter achterhoefje over de grond. Niet heel erg, maar ze tikt wel elke keer de grond aan. Met gevolg dat als we op de straat stappen of draven ze haar hoef afslijt, meer dan de anderen.

Nou weet ik dat ik haar dan op ijzers kan zetten. Maar zo vaak gaan we niet naar buiten, dus vind ik ijzers niet zo belangrijk. Daarbij heeft ze gewoon goede en gezonde hoeven, dus ben ik niet zo'n voorstander om haar op ijzers te zetten.

Is hier ook iets tegen te doen? En zoja, wat hebben jullie dan voor tips?

Stal_Fiore

Re: Pony tikt in draf met rechter achterhoef over de grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 22:13

Niemand die iets weet?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:16

Help het niet om haar iets meer tempo te laten nemen? Of iets meer haar achterhand te laten gebruiken?

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:18

Toch proberen de achterhand activeren te maken, zodat ze meer gaat dragen van achter.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 22:20

Bedankt voor je reactie!

Meer tempo helpt eigenlijk niet... want hoe meer tempo hoe meer ze het doet. Haar achterhand meer te laten gebruiken... ik weet niet zo goed hoe ik dat onder het zadel voor elkaar krijg. Met longeren lukt dat wel, maar dat is ook in het zand en dan merk ik het ook niet of ze tikt.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 22:20

Heb je ook tips hoe ik dat kan doen Joto?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:29

Je kunt balkjes gaan draven met haar.
Een hoog tempo helpt inderdaad niet.
Je kunt beter kleine tempo wisselingen maken.
Daardoor wordt de achterhand wat sterker.
Ook helpt het om heuvels of duinen op te stappen.
Succes met trainen!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 22:33

Dank je wel voor je tips!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 08:13

Inderdaad wat ze zegt, balkjes draven, veel overgangen en "schijn"overgangen, zodat ze haar achterhand gaat leren gebruiken.
Als je meer tempo gaat maken, wordt de achterhand niet activer, dan krijg je meer het idee dat ze zich zelf overlopen, met als gevolg dat ze haar achterbenen niet kwijt kan, en hou je het zelfde probleem.
Wat ook helpt is veel heuveltjes op, word haar achterhand ook wat sterker van. (als je die in de buurt hebt)

koekymonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:20

probeer het afteleren. Iedere keer dat ie het doet straf je hem door hem een tik te geven. Mijn paard had dat ook en dat was gewoon een tik van hem, nu heb ik het af kunnen leren, maar het kan ook zijn dat het bij jou paard een andere reden heeft natuurlijk.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 00:42

koekymonster schreef:
probeer het afteleren. Iedere keer dat ie het doet straf je hem door hem een tik te geven. Mijn paard had dat ook en dat was gewoon een tik van hem, nu heb ik het af kunnen leren, maar het kan ook zijn dat het bij jou paard een andere reden heeft natuurlijk.

dit meen je niet serieus toch? Het paard maakt een "tact" fout door te weinig draging en je gaat hem ervoor afstraffen? Clown

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 00:49

hmmm, hier zou ik het toch in een andere hoek gaan zoeken dan hier gezegd wordt... Mijn paard deed dit namelijk ook en bleek last van zijn heup (SI gewricht) te hebben. Ik zou allereerst je pony even na laten kijken door een dierenarts of osteopaat/fysio. Dat is dat nog een van de minst erge dingen die er aan de hand kunnen zijn. Eerst het lichamelijke uitsluiten en niet een ijzer eronder doen of gaan activeren, het paard is namelijk waarschijnlijk wel actief genoeg anders had ze het met beide achterbenen gedaan..

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 23:55

Ik zie dit vaak bij paarden die wat vast zitten in de lendewervels. Bij jouw paard dus aan de rechter kant. Hij kan daardoor niet goed genoeg naar rechts inbuigen om zijn rechter achterbeen goed op te tillen. Mischien moet je daar eens naar laten kijken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:26

Herkenbaar! Ons paard heeft dit op links ook met afgesleten hoef, en bij hem heeft het met een rugprobleem te maken. Hij is hiervoor bij da onder behandeling geweest. Als we hem longeren voor het rijden (voorwaarts neerwaarts) en tijdens het rijden ervoor zorgen dat de achterhand goed geactiveerd blijft heeft hij hier geen last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:36

Het balkjes draven is voor een paard best makkelijk en hij hoeft daar zijn benen ook niet zo heel erg voor op te trekken .

Een tip van mij is op een klein sprongetje neer te zetten [ niet al te hoog ] , en daar stappend over heen te gaan .
Hiervoor moet hij zijn benen erg hoog optrekken .
Je zult wel merken dat hij in het begin der graag over heen wilt springen want dat is natuurlijk hartstikke makkelijk , maar dat mag die dus niet gaan doen .

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 13:02

Het is inderdaad misschien maar eens een goed idee om het na te laten kijken door de dierenarts. Ze heeft het namelijk nooit gehad (nou moet ik wel zeggen dat ik voorheen heel veel cavaletti's met haar oefende en de laatste tijd minder).

Ook heeft ze de laatste tijd dat ze moeilijk aan springt in de juiste galop op de rechterhand... kan dit er misschien wat mee te maken hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:03

Misschien heeft ze der inderdaad dan wel last van ,
dan zou ik in dit geval de da laten komen .

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:41

AngelsDitch schreef:
Het is inderdaad misschien maar eens een goed idee om het na te laten kijken door de dierenarts. Ze heeft het namelijk nooit gehad (nou moet ik wel zeggen dat ik voorheen heel veel cavaletti's met haar oefende en de laatste tijd minder).

Ook heeft ze de laatste tijd dat ze moeilijk aan springt in de juiste galop op de rechterhand... kan dit er misschien wat mee te maken hebben?

Ja, dat heeft zeer waarschijnlijk dezelfde oorzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:53

dat kan de zelfde oorzaak hebben ja maar ik hehb even in je profiel gespiekt en volgens mij ben je een beetje te groot voor je pony. ook dit kan er mee te maken hebben dat ze nu last van dr rug krijgt omdat je simpel weg te groot bent.

edit:
of gaat het over haf? want dan ben je natuurlijk niet tegroot

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 19:54

Het gaat over de pony, maar daar rij ik niet op hoor... ik snap natuurlijk ook wel dat ik met mijn 1.80 niet op een pony van 1.35 pas... het meisje wat haar rijdt, past er prima op.

Dus dat kan het niet zijn. Wel bedankt voor je reactie. Waardeer dat je het op zo'n vriendelijke manier brengt, mocht het wel zo zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:58

oke idd die foto's van dat kleinere meisje die past perfect.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:03

Klinkt mij als ataxie in de oren. Zeker nu ook dat verkeerd aanspringen in galop er nog bij komt Ja

Even langs de dierenarts voor een kreupelheidsonderzoek.
Draagt hij zn staart nog wel voldoende?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 20:45

Ja ze draagt haar staart prima.

We hebben trouwens ontdekt dat ze het in de bak niet doet... dus alleen buiten... echt vreemd...

Zou het ook iets van luiheid kunnen zijn? Mijn pony is namelijk liever lui dan moe... haha...
Kan dus zijn dat het in de bak zwaarder lopen is en dat ze dus haar beentjes meer moet optillen en dan ze buiten weinig moeite hoeft te doen en dat dus ook niet doet.