18 jarig paard slomer en struikelt over de voorbenen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

18 jarig paard slomer en struikelt over de voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 08:06

De laatste weken maakt mijn 18 jarige lipizaner (bijna 19) tijdens het rijden een duidelijkere slomere indruk op me. Hij is zijn hele leven eigenlijk sloom geweest en zet graag zo min mogelijk stappen om iets te bereiken. Mijn paard staat overdag met 2 andere paarden in een grote paddock, onbeperkt toegang tot hooi en s'avonds in een stal met paddock met onbeperkt toegang tot hooi en 1kg lucerne. Hij krijgt over de dag verdeeld 3 kg krachtvoer (muesli, spelt en haver). Hij eet heel goed. Hij wordt ongeveer 5x per week gereden, 1x les, 3x 1 urige buitenrit en 1x een 3 urige buitenrit met redelijk tempo. Gisteren waren de paarden op de wei en meneer had duidelijk plezier. Toch is hij tijdens buitenritten duidelijk slomer. Op de heenweg is hij altijd sloom geweest en loopt met een handrem. Op de terugweg is hij normalerwijze niet te remmen. Maar de laatste weken moet ik hem echt aansporen en soms zelf met de zweep erbij om hem actief te laten lopen, onafhankelijk of we met ander paarden zijn. Heb gedacht dat het een dipje was, maar wat me ook opgevallen is, dat hij de laatste maand 4x over zijn voorbenen gestruikeld is, tijdens de stap en en met zijn knieen op de grond lag, wel weer snel omhoog gekomen is. 4x vind ik net te veel. Gisteren is hij tijdens een rit 2x gestruikeld en dit voelt niet goed. Natuurlijk ga ik een dierenarts hier naaar laten kijken. Toch wil ik graag weten of mensen op bokt een soortgelijke ervaring hebben meegemaakt en waar ik op moet letten. Ik maak me gewoon zorgen

romeorowan

Re: 18 jarig paard slomer en struikelt over de voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 10:01

Ik heb ook zo'n type paard. Niet echt sloom, maar ze loopt ook niet het vuur uit de sloffen voor je. Begin 2005 was ze ook nog 'relaxter' als anders (dacht ik). Maar je bedenkt excuses: het is warm, het is koud, ze heeft net de buik vol, ze wordt een dagje ouder (ze is nu 17 jaar). Achteraf bleek ze toen al last van haar voeten te hebben. Zomer 2005 is ze hoefbevangen geraakt, door, wat we nu weten, insuline resistentie.
Achteraf denk ik wel dat ik het had moeten opmerken, ik ken haar zo goed, maar toch.....

Ik wil niet zeggen dat jouw paard ook zo iets heeft, maar luister naar je intuitie.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 10:13

Romeorowan: ben je er door een bloedonderzoek achter gekomen dat je paard insuline resistentie had? Indien nee, hoe ben je daarachter gekomen. Ja, mijn intuitie zegt, dat er iets mis is. IK wil natuurlijk niet zeggen dat mijn paard dat ook heeft, maar ik moet het laten onderzoekn en ben voor suggesties open.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:55

Ja, uiteindelijk zijn wisten we het zeker door bloedonderzoek. Zoekend naar de oorzaak van de hoefbevangenheid (was niet te veel krachtvoer of te veel gras) kwamen we bij Equine Metabolic Syndrom. Ik moet nog even vertellen dat Indiana al 9 jaar te dik was en het lukte absoluut niet om haar af te laten vallen. Dat was natuurlijk al vreemd.
Via EMS gelezen op paardnatuurlijk over insuline resistentie en eigenlijk klopte dat verhaal. Toen is er bloed afgenomen (2x) en dat is opgestuurd op ijs naar New Market in Engeland en daaruit bleek dat ze insuline resistent was.
Op paardnatuurlijk stond ook dat een magnesium kuur in dat geval aan te raden is en dat ben ik gaan geven. Na een week of 10 kon ik duidelijk verschil zien.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:58

soms zie je het ook aan het paard,speknek,en vetbulten naast de staart.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:02

Ja dat had/heeft Indiana ook.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 12:58

En dat heeft mijn paard juist nu niet, maar ik laat zeker het bloed onderzoeken, omdat ik de juiste diagnose wil hebben. Niets uis uitgesloten en dat mijn paard op de terugweg naar huis zo sloom is en vaker struikelt, baart me zorgen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:16

dat struikelen kan ook op iets anders duiden,hoefkatrol ofzo,of misschien artrose?Ik hoop het niet voor je(en je paard...)