De laatste weken maakt mijn 18 jarige lipizaner (bijna 19) tijdens het rijden een duidelijkere slomere indruk op me. Hij is zijn hele leven eigenlijk sloom geweest en zet graag zo min mogelijk stappen om iets te bereiken. Mijn paard staat overdag met 2 andere paarden in een grote paddock, onbeperkt toegang tot hooi en s'avonds in een stal met paddock met onbeperkt toegang tot hooi en 1kg lucerne. Hij krijgt over de dag verdeeld 3 kg krachtvoer (muesli, spelt en haver). Hij eet heel goed. Hij wordt ongeveer 5x per week gereden, 1x les, 3x 1 urige buitenrit en 1x een 3 urige buitenrit met redelijk tempo. Gisteren waren de paarden op de wei en meneer had duidelijk plezier. Toch is hij tijdens buitenritten duidelijk slomer. Op de heenweg is hij altijd sloom geweest en loopt met een handrem. Op de terugweg is hij normalerwijze niet te remmen. Maar de laatste weken moet ik hem echt aansporen en soms zelf met de zweep erbij om hem actief te laten lopen, onafhankelijk of we met ander paarden zijn. Heb gedacht dat het een dipje was, maar wat me ook opgevallen is, dat hij de laatste maand 4x over zijn voorbenen gestruikeld is, tijdens de stap en en met zijn knieen op de grond lag, wel weer snel omhoog gekomen is. 4x vind ik net te veel. Gisteren is hij tijdens een rit 2x gestruikeld en dit voelt niet goed. Natuurlijk ga ik een dierenarts hier naaar laten kijken. Toch wil ik graag weten of mensen op bokt een soortgelijke ervaring hebben meegemaakt en waar ik op moet letten. Ik maak me gewoon zorgen