brokkelige hoefjes haf?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

brokkelige hoefjes haf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 19:54

mijn haflinger heeft erg last van snel brokkelende hoeven.
hierdoor moet de smid vaak komen om ze bij te vijlen, dit is voor hem geen moeite maar vind het toch vevelend dat hij steeds voor dit beetje moet komen.
nu heb ik dus besloten om zelf een vijl te kopen zodat ik de rafels er zelf af kan vijlen.
hij is pas 2 weken terug geweest maar doordat het tussendoor vroor en de bodem dan wat harder is gaan ze weer rafelen Boos!
nu heb ik voorheen biotine gevoerd en dit heeft geen verbetering gebracht aan zijn hoeven, dus hier ben ik weer mee gestopt.
hij heeft het alleen voor, niet achter en hij is er niet kreupel op en ook niet gevoelig.

nu wil ik van jullie graag weten wat jullie voor tips hebben hiervoor, hoef olie, hoef vet vertel het maar Knipoog

Arabesk

Re: brokkelige hoefjes haf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:43

Heb je foto's van de hoeven?

Ik vermoed dat ze te lang zijn en daarom gaan brokkelen.

Hoefsmeden laten vaak bij het bekappen de hoefwand te lang, die vervolgens gaat afbreken.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 21:06

ik hoop/denk niet dat dat het probleem is omdat ze precies op de witte rand zijn gekapt, de hoeven zien er aan de binnenkant ook super uit, hij had eerst erge rotstraal toen ik hem kreeg, dit is nu over.
toen ik hem een half jaar geleden kreeg had hij namelijk zwaar verwaarloosde voeten, hij was overigens compleet verwaarloosd.
maar ik kan morgen even proberen foto''s te maken en even kijken of ik ze op t net krijg en dan kan ik ze je laten zien, Haha! '' dan kun je even kijken of ze te lang zijn.
ik heb wel een ontzettend goede hoefsmid die veel met haflingers en barokke rassen endergelijke werkt dus ik hoop dat ie weet waar die mee bezig is Verward

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:41

Voeten in een badje water weken, als dat niet kan, flink lang afspuiten met water. Dan wat hoefvet erop. Hou dit enige weken vol. Echt, het is een ouderwets middel, maar het helpt!
De hoef van jouw pony is gewoon te droog.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:50

Ik zou er geen vet opsmeren, dat stoot ook weer water af.
Ik gebruik hoefvocht van Naf, te koop bij de paardendrogist. Is een soort creme wat je op de hoeven smeert. Ben er erg tevreden over, werkt goed.
En ik doe de hoeven in de zomer vaak even in een emmer met water, ongeveer 10 minuten.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 02:50

Hoelang heb je de biotine gebruikt?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 09:24

poeh ruim een half jaar.
het heeft wel goed gewerkt tegen de ontzettende rotstraal maar niet tegen de rafelige kantjes.
hij krijgt het ook vooral als hij op ongelijke harde ondergrond loopt dan gaan ze rafelen.
verder komt erbij dat hij zijn eten erg slecht eet als er ook maar iets van een peodertje ofzo overheen zit Bloos

marjox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 09:29

mijn haf heeft ook last van brokkelhoeven. mijn oplossing: ijzers. omdat ik veel buiten rij en dus ook wat over de weg is ie rondom beslagen.door het afbrokkelen werden z'n hoeven veel te kort, heeft die van jou daar geen last van? alle paarden bij ons op stal die worden bereden staan trouwens op ijzers.
toen ik mijn haf net had gekregen en 'm de dag erna uit het weiland ging halen waren z'n hoeven al helemaal afgebrokkeld...had 'm liever zonder ijzers (goedkoper) gehad natuurlijk, maar helaas. verschillende hoefsmeden bij ons op stal vertelden dat haflingers vaak slechte brokkelhoeven hebben, nou weet ik niet zeker of dat altijd zo is.
Biotine heb ik ook nog een tijd gevoerd, hoorde dat je dat jaren moet doen voordat dat enig effect heeft. verder alle hoefsmeersels die er zijn de afgelopen jaren trouw gesmeerd, maar had niet het gevoel dat die werkten. nu nog alleen af en toe wat vet erover heen.

snap dat het niet fijn is de smid vaak te laten komen, maar zelf zou ik nooit en te nimmer Bloos aan de hoeven van m'n paard gaan zitten rommelen. ik ben van mening dat je dat aan een proffesioneel iemand moet overlaten die daar een opleiding voor heeft gehad.maar daar zijn vaak de meningen over verdeeld,

succes in elk geval ermee!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:02

Pre en welke biotine heb je gebruikt?

Ik heb via mijn hoefsmis namelijk hele goeie biotine gekocht, want haar hoeven brokkelden ook af als je de ijzers er onder weg hield, en dat gebeurt nou ook niet meer dankzei die biotine van mijn hoefsmid

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:07

Ook mijn hafje had hele brokkelige hoeven. Toen ze met het beleren voor de wagen noodgedwongen op ijzers moest komen kwam ik tot de ontdekking dat de dagen van brokkelige hoeven over waren. Nooit meer last van gehad. Wel een dure oplossing dus als je de ijzers verder niet nodig hebt, maar wel doeltreffend.

Wat ook wel een beetje wil helpen is je smid ze heel rond te laten vijlen maar dat helpt vaak maar eventjes.

natuur5D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:50

ik weet niet hoe brokkelig de hoeven van jouw haf zijn, maar ik vijl zodra er brokkeltjes aan de hoeven van mijn haf zitten deze meteen bij. ik rond de hoef een beetje af zodat ze minder snel kunnen brokkelen. de hoefsmid komt gewoon voor het echte bekappen. omdat ik alleen de brokkeltjes afvijl veranderd de stand van de hoef niet. verder heb ik voor het buiten rijden hoefschoenen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 08:29

poeh he, welke biotine het was weet ik niet meer, maar ik zl dan ook eens navraag doen bij mijn smid.
de reden dat hij nog niet op ijzers staat is omdat hij net 3 jaar is en ik er pas een keer op heb gezeten, aangezien ik nu dik 7 maanden zwanger ben zal het voorlopig ook niet meer gebeuren, Haha! , verder heeft hij nog een onverwachte groeispurt gekregen Haha! waardoor ik heb besloten om hem nog tot volgend jaar in de wei te laten lopen zoals het er nu uitziet.
dus ijzers is voorlopig ook geen echte optie, of het moet veel erger worden.
ik wil idd ook een vijl om puur die scherpe rafels bij te vijlen, zelf ga ik niet knommelen aan zijn hoeven Knipoog maar door de rafels tijdig te verwijderen blijf je het afbrokkelen wel wat voor!
ik kan wel fotos maken maar ik ben de kabel kwijt om ze op internet te zetten dus dat gaat helaas niet lukken.
ik zal eens kijken of ze mooi rond zijn afgevijld door de smid, en verder klopt het volgens mij wel dat hafjes over het algemeen droge brokkelige hoeven hebben Bloos

GabrielleXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:37

Mijn pony heeft ook last van brokkelende hoeven. We laten om de anderhalf à 2 maanden de hoefsmid komen, en gebruiken elke dag biotine van de paardedrogist. Dat doen we nu al zo'n 3 jaar, en mijn pony heeft sindsdien weinig/geen last meer van brokkelhoeven.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:41

Biotine moet je wel langere tijd geven he voordat de hoeven sterker worden, minstens 6 maanden liefst langer en zorgen dat de hoeven goed vochtig blijven door bv elke dag goed af te spuiten, dit houd het brokkelen iets tegen, eerst om de 6/8 weken laten bekappen en zodra de hoefsmid merkt dat de hoeven sterker worden kan je de tijd ertussen wel iets ruimer maken, maar dit kost zeker wel een jaar of anderhalf vorodat het echt goed verbetert is en je kan dan niet ineens denken nu is het goed nu doen we niets meer want dan word het weer minder, soms kan de hoefsmid toch adviseren om ijzertje te nemen dat houd het brokkelen ook tegen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:48

sjorsie schreef:
Biotine moet je wel langere tijd geven he voordat de hoeven sterker worden, minstens 6 maanden liefst langer en zorgen dat de hoeven goed vochtig blijven door bv elke dag goed af te spuiten

Ze heeft het ook een half jaar gegeven zei ze.

En hoeven in een emmer laten weken is idd een goede tip, maar hoe kun je zorgen dat je paard zijn voeten er ook 10 minuten in houd, want vaak schoppen ze hem zo weer om.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:49

Glue-U hoofwallcream gebruiken werkt bij een paard dat ik rijd erg goed.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:51

Henrieke: Je hebt van die hoefzakken waar je water of bv biotex in kunt doen, al gaan ze iets rondlopen die gaan niet uit, ik heb ze van de dierenkliniek gehad toen mijn paard 3 keer daags in de biotex moest en hij echt met geen mogelijkheid zijn been in het emmertje wilde doen Tong uitsteken

Isab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:54

Heb dit gehad bij een fjordje de smid adviseerde ook nat houden en dat hielp goed.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:11

heb dit probleem ook met valerie, ik probeer ze elke dag even af te spuiten en eens in de maand een likje vet.

ik zou graag ook een vijl kopen zodat ik de hoefjes wat kan bijhouden, iemand tips wat voor vijl ik het beste kan kopen en waar?

groetjes