Tumor bij paard in de buikholte

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Abrahams

Tumor bij paard in de buikholte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 19:10

Afgelopen vrijdag ben ik met mijn 17-jarige paard naar de kliniek in Emmeloord geweest. In eerste instantie was de reden van ons bezoek het binnen korte tijd snel afvallen en het moeilijk op gewicht krijgen van m'n paard. De da luisterde eerst naar hart, longen en darmen. Dat klonk allemaal goed. Daarna heeft de da een rectaal onderzoek uitgevoerd. Tijdens dit onderzoek kon ze al voelen dat zijn milt wat is vergroot en te ver naar achteren ligt. Normaal ligt de milt gewoon links in de buik voor de bekken. Bij hem lag de milt halverwege zijn bekken. Naar aanleiding daarvan heeft ze een buikecho gemaakt. Hier hebben zij ook weer kunnen zien dat de milt vergroot is en iets naar achter is verplaatst. Ook hebben ze kunnen zien dat er nogal wat vocht in de buikholte zit. Dit zou de reden kunnen zijn van de verplaatsing van de milt. Tot slot hebben ze nog een buikpunctie gedaan. Het vocht in de buikholte is normaal gesproken helder en ietwat gelig van kleur. Bij mijn paard was het licht roodgekleurd, maar wel helder. Een ontsteking of abces was daardoor uitgesloten (want dan had het pussig en zeker niet helder moeten zijn).

Het rode vocht wat eruit kwam was volgens de dierenarts zeer verontrustend. Ze vermoeden een tumor. Het vocht wordt maandagochtend onderzocht op goed- of kwaadaardige cellen. In de middag weten we meer maar de diagnose ziet er zeer slecht uit.

Dit was natuurlijk totaal niet wat we hadden verwacht. Een enorme schrik!! Pas na de kweek zullen we zeker weten wat er zou kunnen zitten alhoewel we bij geen resultaat er niet zeker van kunnen zijn dat er ook daadwerkelijk niets kwaadaardigs zit volgens de dierenarts. Om het dan zeker te weten moet een buikoperatie worden gedaan. Behalve dat dit ontzettend duur is, is dit ook geen garantie op herstel en bovendien best een behoorlijk zware operatie voor een wat ouder paard.

Het stomme is dat hij eigenlijk helemaal niet ziek oogt en eigenlijk, behalve dat hij wat is afgevallen de laatste tijd, geen klachten heeft. Hij staat nu iets hoger in het voer en is daardoor zelfs weer ietsje aangekomen in gewicht. Normaal gesproken zou een paard zich ziek moeten voelen, koorts moeten hebben of koliekklachten moeten vertonen volgens de dierenarts. Mijn paard is gewoon nog super fris en vrolijk en crosst tot op de dag van vandaag nog vrolijk over het land. Niets van al deze klachten dus. Verder eet hij ook gewoon goed. Al met al past de diagnose eigenlijk niet helemaal bij het beeld dat hij laat zien.

Heeft iemand hier ervaringen met tumoren bij paarden en dan met name in de buikholte? Ben erg benieuwd of hier mensen zijn die hetzelfde hebben meegemaakt en hoe ze daar achter zijn gekomen en vooral ook: wat de klachten waren bij het betreffende paard.

Ondertussen wacht ik met spanning de punctietest af...

specialb

Re: Tumor bij paard in de buikholte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:25

Mijn idee is,om eerst de uitslagen af te wachten van de onderzoeken en eventueel later een second opinion te laten doen.
Ook kun je de gegevens van de uitslagen opsturen naar een academische kliniek voor dieren (bv Utrecht) en bezien wat zij daar zeggen.De kosten voor een behandeling zijn daar soms wat lager,omdat er geleerd wordt door aankomend dierenartsen.
Ook is het belangrijk even ag te wachten of het goed of kwaadaardig is, want ook daar hangt een eventuele behandeling van af.
Omdat je paard nog erg fit is,zal hij ook nog geen pijn hebben en misschien ben je er wel op tijd bij.
Als de behandeling cq operatie die misschien volgt,kun je wellicht een betalingsregeling afspreken met je veearts,dat gebeurd vaker,
maar eerst even afwachten denk ik op wat er werkelijk aan de hand is.
Spannend he?
Ik duim voor je mee,dat het meevalt.
(misschien is het wel een ontsteking die op zijn retour is!

specialb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:27

Trouwens:alles wat knobbel of bobbel is in het lichaam wordt TUMOR genoemd en de medische wetenschap!

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 19:51

Dat is ook zo en mijn ervaring is ook wel dat ze altijd van het ergste uitgaan! Maar ja, feit blijft wel dat er een hoop vocht in zijn buikholte zat. Dat zit er natuurlijk ook niet voor niets....

We wachten vol spanning af. Morgen in de middag zouden ze mij even bellen voor de uitslag! Dat wordt een ochtend met buikpijn op m'n werk zitten.

Sonja_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:53

Sterkte joh, wat naar allemaal!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:05

ook toevallig,een vriend van mij, zijn paard heeft vermoedelijk ook een tumor gehad in zijn buikholte,raar ziekte verloop,6 weken terug crossede hij nog door de wei.
Daarna at hij minder gras,da,laten komen,diagnose was piroplasmose(frankrijk...)hij had ook bloedarmoede en oedeem bij zijn koker...af en toe verhoging...daarna ging het eigelijk niet echt beter,eetlust was echt slecht,het enige wat hij wilde eten was brood,en het oedeem werd steeds erger,nu ook rond de buik,en tegelijkertijd mager worden.
Tweede da erbij,deed rectaal onderzoek,om wat ontlasting te onderzoeken,het paard zat binnenin ook vol met water.
Ik heb nog even aan een maagzweer gedacht,maar zoveel vocht,dat kon gewoon niet,de tweede da vermoede toch een tumor,het paard is vorige week ingeslapen,toen was het moment gekomen dat hij zich echt niet meer lekker voelde...erg triest,als je je voorstelt dat hij dus 6 wkn geleden gezond was....
de dierenarts heeft nog een punctie gedaan toen hij ingeslapen was,er kwam geel vocht uit met wat vlokken bloed,er zat zeker 100 liter vocht in het arme beest.(er is in het totaal meer geprobeerd dan dat ik hier opschrijf,de da is in het totaal wel 15 keer geweest,maar het word al z'n lang verhaal...)

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 08:44

Vervelend verhaal zeg Geerke!
Bij Poisk zaten er geen vlokken in het vocht. Was echt gewoon helder rood vocht (verdund zeg maar). Ik had eerst nog gehoopt dat ze verkeerd had geprikt maar volgens de da ziet het er bij verkeerd prikken dan nog dieper rood qua kleur uit en is de vloeistof wat dikker.

We merken nu eigenlijk nog helemaal niets aan hem. Hij eet voor twee op dit moment. Ben erg benieuwd wat uit de test komt. Mocht er niets uit komen, dan overweeg ik een second opinion bij bijv. een kliniek als Utrecht.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 08:54

Sterkte, en hopen op het beste!

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 10:58

ma_rie_tje schreef:
Sterkte, en hopen op het beste!

Dank je! Ik duim als een gek...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:50

ik duim ook hoor vanuit het verre frankrijk,(hoop dat het overkomt...)hadden ze trouwens een perforatie uitgesloten?Van darm of maag??maar dan zou hij niet zo vrolijk zijn....moeilijk hoor
sterkte !!!houd ons op de hoogte!!!

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:58

Sterkte, ik hoop dat het meevalt. Weet je vanmiddag meer?

Het zou kunnen dat er met mijn bijna 31-jarige paardje (15 maart) ook zoiets aan de hand is. Hij is sterk afgevallen terwijl hij wel goed eet en een paar weken geleden plaste hij bloed. Dat is met een antibioticumkuur overgegaan. De pony lijkt nergens last van te hebben, maar toch vertrouw ik het niet. Ik heb hem nog niet laten onderzoeken.
Een operatie zou er voor hem niet meer inzitten vanwege zijn leeftijd.

Ik hoop echt dat het bij jou paard meevalt en dat er iets aan gedaan kan worden. Hou ons op de hoogte!

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 12:02

Perforatie leek niet het geval volgens de dierenarts. Dan zou hij wel wat meer en ook andere klachten moeten hebben.

oh wat vervelend. 31 jaar is inderdaad veel te oud voor zo'n zware operatie. Ze wezen mij er nu al op dat het een groot risico is omdat hij toch ook al 17 is.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 09:43

Weet je al meer?

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 10:10

Helaas. Heb vanmorgen gebeld naar de kliniek maar ze hebben nog geen uitslag. Ze was even vergeten te vertellen dat zo'n test/onderzoek even wat langer kan duren dan een normaal bloedonderzoekje. Nog even geduld dus. Ze zeiden dat de uitslag misschien vandaag eind van de dag en anders morgen zeker er wel moet zijn. Ze hadden nog wel een ander bloedonderzoekje gedaan naar een bepaald eiwit in het bloed dat hoger wordt bij ontstekingen of abcessen ergens in het lichaam. Deze test was goed. Kwam geen afwijking uit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:15

dat is het fibrinogene gehalte(ik weet het nl ervan niet,zal er wel op lijken...)Dat is een eiwit wat de lever zelf ook maakt,maar wat verhoogt is in geval van een ontsteking.(meestal door de streptococcus equi,droes...)
Mooi dat dat iedergeval goed is.(hoewel.....een ontsteking is makkelijker te genezen dan een eventuele tumor....)
Sterkte en geef hem een knuffel van mij!!!!

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 11:53

Okee, moeilijk woord haha. Ja, heb ook liever een ontsteking ergens dan een tumor. Maar weer afwachten wat de test zal uitwijzen. DAnk voor de steun!

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:16

Sterkte met afwachten!

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:15

Nog niets gehoord?

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 16:11

xjudithx schreef:
Nog niets gehoord?

Nog steeds niet. Had gisterenochtend zelf even gebeld met de kliniek maar het schijnt dat er allerlei preparaten van gemaakt moeten worden en dat het even op kweek moet ofzo. Had ze vrijdag ook wel even mogen melden, had een hoop stress op de maandag gescheeld!!! Ik wacht dus nog rustig af. Als ik vandaag niets hoor (en die kans zit er dik in) bel ik morgenochtend maar weer even zelf. Wil het nu wel graag weten!!

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:38

Abrahams schreef:
Nog steeds niet. Had gisterenochtend zelf even gebeld met de kliniek maar het schijnt dat er allerlei preparaten van gemaakt moeten worden en dat het even op kweek moet ofzo. Had ze vrijdag ook wel even mogen melden, had een hoop stress op de maandag gescheeld!!!

Inderdaad, dat wisten zij dan toch al, dat hadden ze jou ook wel even mogen vertellen. Sterkte maar weer met afwachten.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 09:38

Eindelijk de uitslag.

Ze hebben wel cellen gevonden maar deze duiden niet op kankercellen of kwaadaardige cellen. Dat wil helaas nog niet zeggen dat er ook daadwerkelijk niets zit. Volgens de dierenarts bestaan er ook tumoren die geen cellen afgeven en dan zomaar ineens door kunnen breken. Eigenlijk weten we nu dus nog niets. Ze denkt ook nog aan een inwendige bloeding omdat er zoveel bloed in de buikholte zat. Wellicht uit z'n milt omdat deze al zo groot was. Dit kan volgens haar dan ook weer door een tumor komen maar het zou ook gewoon een scheur ergens kunnen zijn. Allemaal erg onzeker dus en we zijn niet veel verder dan afgelopen vrijdag, helaas....

De opties zijn:
1) Kijkoperatie (kan staand) via gat in de flank. Dan kan de chirurg bekijken/voelen of er afwijkingen zijn aan de organen of in de buik. Mochten ze iets vinden, is de kans dat ze iets weg kunnen halen vrij klein. Een grote buikoperatie (algehele narcose) is mij eigenlijk afgeraden. Dit omdat ze bij het vinden van tumoren in de buik waarschijnlijk toch niets of nauwelijks iets weg kunnen halen en niet kunnen garanderen dat hij er weer goed uit komt. In geval van een bloeding is het sowieso af te raden omdat dit een bloeding kan verergeren. Al met al kost dit alles ook klauwen vol met geld en blijft de uitkomst gewoon heel erg onzeker.

2) Even goed in de gaten blijven houden. Paard is nu nog vrolijk en lijkt geen last te hebben. Goed in de gaten houden dat hij niet verslechterd en sowieso na een paar weken even terug voor controle. Ze kan dan bekijken of er verschil is met het laatste onderzoek (positief of negatief).

Nu maar even goed nadenken dan. Het is al een ouder paard en al die ingrepen is niet niks. Kost ook een hoop geld en de vraag is maar of ze hem daadwerkelijk kunnen helpen. Ik maak me wel zorgen om dat bloed in de buikholte. Ik vind het maar lastig dit alles en het is onwijs irritant dat alles zo ontzettend onzeker blijft. Waar zouden jullie voor kiezen in dit geval?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:18

jee,wat rot,wat je kunt overwegen het gewoon aanzien,tot het slechter gaat en dan in laten slapen,het is een moeilijke beslissing maar aangezien de leeftijd van het paard en eventuele risico's van een operatie,misschien gewoon beter om het aan te kijken....

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 15:30

We denken er ook maar aan het inderdaad aan te zien. Hem goed in de gaten te houden en dan maar een goede beslissing nemen wanneer we zien dat hij slechter begint te worden of nog meer begint af te vallen. De kans dat ze iets echt weg kunnen halen tijdens zo'n ingreep is vrij klein jammer genoeg.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:07

Wat rot inderdaad zeg, dat jullie nog niet veel verder zijn.
Ik zou persoonlijk gaan voor optie 2, omdat de kans heel klein is dat ze er iets aankunnen doen. En aangezien je paard nu nog vrolijk is en geen pijn lijkt te hebben, zou ik het even aanzien en inderdaad over een tijdje weer controleren.
Sterkte.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:23

jeetje wat n verhaal , zou idd even aanzien . al is dat waarschijnlijk wel moeilijk voor je .
Heb op die manier 2 jar geleden mijn hond afgegeven , hebben eigenlijk niets gemerkt , tja ze voel wat af en had 2 keer binnen geplast in 1 week tijd , maar ja ze was 9,5 dus ik dacht dat ze iets aan haar blaas of nieren had ivm afvallen en binnenplassen , Ik naar de DA afspraak gemaakt voor s,avonds na mijn werk , hond mee naar mijn ouders genomen die paste nl altijd op als ik naar t werk moest ,Kom tussen d emiddag daar om te lunchen is mijn hond ( Kelly) doodziek, hijgen dus ik denk die wil eruit komen we buiten valt ze gewoon om en ogen groot etc. DA gebeld meteen komen bleek ze n tumor te hebben , en was open gesprongen heb haar gelijk laten inslapen ...
Wat ik hiermee wil zeggen ben eigenlijk blij dat ik dit niet eerder wist dat ze n tumor had , had haar waarschijnlijk EXTREEM voorzichtig behandeld en ze hadden er toch niets aan kunnen doen , nu heeft ze nog heerlijk hond kunnen zijn tot haar laatste dag , en nog lekker gaan zwemmen t weekend van te voren etc. etc. en als ik geweten had dat ze n dodelijke zikte had , had ik haar waarschijnlijk aan de riem gehouden en vooral niet laten springen enzo ..
Dus zou met je paard gewoon afwachten en wel goed kijken of hij geen symptomen krijgt van pijn oid
SUCCES