Nazweten schouders/schoft

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

Nazweten schouders/schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 16:31

Mijn paard stap ik altijd lang uit zodat ze goed op adem komt en afgekoeld is. Op stal doe ik haar een deken op om het eventuele zweet op te vangen.

Soms komt het voor dat ze na 3 uren op de schouders/schoft nog nat is (het bovenhaar). De locatie waar ze nazweet zegt dat iets?

PinkyBubble

Re: Nazweten schouders/schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:05

Tsja het hoeft niet.. Die van mij kan zijn warmte niet kwijt en is ook steeds zijknat, zelfs als hij op stal staat en als hij net een zweetdeken om heb gehad word hij weer opneiuw nat, of zelfs nog natter.
Mijn dier word dan ook zaterdag geschoren omdat hij er lamlendig van word. Maar dat hoeft niet bij ieder paard wat te zeggen. Het weer is op het moment ook verwarrend voor die dieren, de ene keer 14 grade en dan patsboem weer -2 dus die dieren gaan beginnen met verharen, terwijl het daarna ineens weer vriest.
Zolang je pony er neit ziek van word of lamlendig en verder gewoon gezond verhaart en niet sloom is, Kan het niet kwaad, zorg alleen voor dat ze niet op de tocht komt te staan als ze nog nat is.

Ik laat mijn dier nu zonder deken opdrogen, anders word hij nooit meer droog, Dus ik doe vaak als er wind staat de schuur deuren even dicht, en dan is hij zo droog. MEsschien ook een optie voor die van jou ? Uiteraart doe ik als hij droog is zijn staldeken weer gewoon netjes op .

thunderstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 23:43

mijn paard zweet ook altijd nadat ik heb gereden en op stal zweet ze dan ook nog na ... ze kan blijkbaar moeilijk haar zweet kwijt

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:11

thunderstorm schreef:
mijn paard zweet ook altijd nadat ik heb gereden en op stal zweet ze dan ook nog na ... ze kan blijkbaar moeilijk haar zweet kwijt

Ook een idee om messchien nog te scheren? Mijn haf gaat er plaats van zaterdag donderdag of vrijdag al aan geloven, Kwam igster op stal toen stond hij buiten neits aan de hand, zet hem binne laat hem eerst ff zonder dekentje wat eten kwam terug en hij was zijknat van t zweet, En het weer is savonds nog zo verradelijk! en dan heeft hij al een extreem dunne deken op,

natuur5D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:11

mijn haffie zweet op het moment ook heel erg, de wintervacht zit er nog op, maar buiten is het opeens 10% warmer dan vorige week.
als je paard nog wel nat is, maar niet meer hijgt en de hitte is uit de vacht, kan het geen kwaad hoor. alleen de dekharen zijn dan nat, op de huid is ie dan al droog. de huid en haren van een paard werken zelf al als een zweetdeken. het vocht komt bovenop te liggen.