Tong uit de mond=pijn??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Tong uit de mond=pijn??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 20:05

Op mijn manege staat een paard (kruissing fjordxkwpn). Het is een best braaf dier, ze rijdt met gewoon bit (trens) met meerdere bitringen (de teugel zit geloof ik aan de tweede ring). Bij het rijden, als er dan druk op het bit komt te staan doet ze haar tong naar buiten, en zonder druk houdt ze hem gewoon binnen. Ik merk niet echt dat dit pijn is, maar het lijkt er zo wel op. Ik heb het namelijk ook van iemand gehoord dat de tong uit de mond pijn betekend. Wat is het?

garuda

Re: Tong uit de mond=pijn??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:06

op mijn manege doet ook een paard dat. bij hem is het een teken van ontspanning.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:07

Ik volg even mijn paard doet dit soms ook en ik trek absoluut niet maar zijn tong steekt zegmaar aan de zijkanten een beetje uit.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:09

volgens mij kan het best een teken van pijn zijn ja, je trekt als het ware aan heel zijn mond..
Ik weet het niet precies.. ik denk pijn..

dit zie je bij best veel dressuurruiters omdat ze vasthouden.. (niet beledigend bedoeld)
zie het in de western zelden..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:10

Dit is een Wilson bit; een scherp inwerkend bit, omdat de bitringen waar de bakstukken aanzitten, de mond inknellen zodra je de teugels aanneemt.

Tong uitsteken kan maar hoeft niet te komen door pijn (mijn paard heeft het -gelukkig maar tijdelijk- gedaan door wat haken op de kiezen); het is een manier om zich aan het bit te onttrekken.
Als het bit te laag hangt, zal het ook eerder gebeuren.
Als een paard het truukje eenmaal kent is het erg moeilijk om het nog weer af te leren.

P3TR4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:12

Als een paard de tong uitsteekt is dat meestal, omdat die gespannen is! Dus niet ontspannen en nagevelijk loopt! Het paard kan dan uit verzet de tong uit gaan steken. Daar in tegen sommige paarden hebben zich zelf dit aangeleerd, om altijd de tong uit te steken, maar ik zou het eerder bij iets rijtechnisch of het harnachement gaan zoeken. En dan verder kijken.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 20:18

oke bedankt! Want ik heb de helft van de les met lange teugel gereden, en de helft met korte teugel, en alleen met korte teugel doet ze het. (de instructrice zei dat het ontspanning was), maar dat kan ik me niet voorstellen.