Paard ziek, valt flauw etc, wat kan het zijn?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Paard ziek, valt flauw etc, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 13:22

Ondanks dat het paard is bekeken door een veearts en dit nog niet is afgerond, wil ik hier toch graag om ervaringen/advies/tips vragen.

Het paard is al enigszins op leeftijd en word door een blessure al een hele poos niet meer bereden.
2 weken geleden ongeveer heeft hij een wormenkuur gehad. Geen andere reden dan dat je je paard nu eenmaal om de zoveel tijd even ontwormd. Toch vermeld ik het even, omdat wellicht het één met het ander te maken zou kunnen hebben.
Dit paard voelt zich daarna altijd even wat minder lekker.

Hij heeft chronische bronchitis, maar daar eigenlijk vooral in het voorjaar last van.
Het vreemde is dat hij er nu ineens ook last van heeft.
Dat betekend dat de longen gevuld zijn met slijm en hij het benauwd heeft.
Hiervoor heeft hij medicijnen gehad.

Het paard komt dagelijks op de weide en sinds enkele dagen valt het op dat hij zo nu en dan even een plekje zoekt om te gaan liggen luieren. Iets waar hij eigenlijk nooit eerder echt interesse in had.

Tevens is sinds een poosje zijn vacht wat aan de doffe kant.

Nu is de veearts dus naar hem komen kijken, met de reden dat hij ineens flauwviel.
Je schrikt je rot natuurlijk als ineens je paard patsboem om kiepert.
Bij het luisteren naar zijn hart werd opgemerkt dat deze onregelmatig is.
Dat wil dus eigenlijk zeggen dat zijn hart hier en daar eens een klopje overslaat.
Dat hoeft in principe niets aparts te zijn, waardoor het dus onduidelijk is waarom hij nu flauwvalt.
Wat wel het geval is, is dat hij sinds de eerste keer flauwvallen zich wat deuziger gedraagt.
Hoe leg je dat uit? Iets wat afwezig en duffer?

Momenteel word er even afgewacht wat er gebeurt als de medicijnenkuur voor de chronische bronchitis af is gemaakt.

Omdat afwachten lang duurt en je je als eigenaar enorm zorgen kan maken, heb ik dit topic geopend.
Wellicht zegt iemand, ik herken er wat in?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Paard ziek, valt flauw etc, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 13:26

Het is niet zo vreemd dat het paard nu ook last heeft van Chronisch Bronchitis. Mijn paard had dit ook, en ik heb er zelf ook last van.
Dat komt door de temperatuurschommelingen. Overdag is het boven nul, maar het heeft de afgelopen dagen regelmatig gevroren s'nachts. Dat kunnen ze dan moeilijk verwerken.

Voor de rest zou ik het niet weten, maar wil je nog wel sterkte wensen Lachen

X_fientje_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:13

hey,

Ik heb ook ooit een pony gehad die steeds flauwviel. Het beestje had al een behoorlijke leeftijd (de dierenarts schatte haar rond de 25-30jaar). Het is ontzettend beangstigend om te zien: zo boem plat op de grond. Gelukkig stond ze onmiddellijk terug recht.

De eerste keer dat ze dit voorhad, hadden we haar pas een 2-3weken. Ze stond ontzettend mager en duf in der ogen. Ik heb haar toen op stal gezet, goed ontwormd, een vriendje gegeven (ze kwam uit een grote kudde paarden en ik dacht dat ze zich misschien eenzaam voelde of in de steek gelaten door haar maatjes), ontzettend veel bijgevoederd (oneindig veel hooi, veel kachtvoer en een soort supplement voor oudere paarden) en veel wandelingen gemaakt. Het heeft een goede maand geduurd en daarna heeft ze het nooit meer gedaan. Je zag haar echt helemaal openbloeien van een triest uitgemergeld ding naar een ronde, gezonde en een ontzettend blije pony.

Aangezien mijn ponyke geen andere kwaaltjes had, is de situatie misschien niet helemaal vergelijkbaar. Ik denk dat mijn beestje zich vooral eenzaam voelde en slecht in der vel (mentaal). Door haar een vriendje te geven, kon ze uren spelen/samen uitbreken/samen deugenieterij uithalen/... en dit heeft haar wel heel erg opgefleurd.

Ik hoop dat je snel te weten komt wat er juist aan de hand is !

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:18

Zou het niet zo kunnen zijn dat het 1 met het ander te maken heeft? De longen zitten "vol" en het hart heeft er moeite mee om dit vocht af te voeren... Vergeet niet dat dat de gehele tijd doorgaat en dat dit veel energie van een lichaam vergt. Kan best wezen als de longen weer "schoon" zijn dat het dan weer beter zal gaan. Heb je ook bloed af laten nemen? Hier kunnen ze ook evt. andere dingen in vinden...

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 00:08

Heel fijn dat er zo mee gedacht word.

Cayenne, precies, het is er zoiezo.
Punt is dat hij er in deze periode altijd minder last van had terwijl het nu erop lijkt dat er extra/dubbel last van heeft.

Unique, heel fijn dat je jou verhaal hebt willen vertellen.
Nu is het zo dat hij vriendjes heeft en meer voeren overgewicht zal gaan veroorzaken. Het zal dus niet liggen aan eenzaamheid, maar qua voer kan hij misschien aan een bepaald ingrediënt te kort komen of zelfs missen. Zal het eens bespreken.

Zammie. Het is goed mogelijk dat het één met het ander te maken heeft. Door op een rijtje te zetten wat er ineens anders is aan hem de laatste dagen/weken gaan er vanzelf vragen komen, kan het niet dit of dat zijn, hier of daar mee te maken, maar tevens kunnen er ook dingen weg gestreept worden waar het niet aan kan liggen of wat het niet kan zijn, omdat de symptomen niet passen.
Nu word eerst gekeken wat er veranderd door de medicijnen voor de chronische bronchitis. Als die kuur af is gelopen kan er ook bloed afgenomen worden.

Het is zo vervelend dat een paard niet in woorden kan vertellen wat hem mankeert, dat zou zoveel makkelijker zijn.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:12

ik hoop dat het paard ook nat hooi krijgt en een (vrij) open stal heeft?is wel noodzaak nu lijkt mij..sterkte beterschap groetjes deess

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 00:19

Absoluut Deess, elk paard is anders en ieder krijgt wat hij/zij nodig heeft.
Hij krijgt dus idd al jaren op hem aangepast hooi en heeft een op hem aangepaste stal.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:19

ik denk dat wat zammie zegt wel heel reëel is. Als het hart het moeilijk heeft met zuurstof vervoeren dan gaat het lichaam een selectie maken van belangrijke dingen waar zuurstof naar getransporteerd moet worden (hersenen etc.) helaas horen daar de benen niet bij dus dan kan het zijn dat hij/zij inderdaad flauw valt.
Ik heb hier een hondje zitten (ik weet het is geen paard) dat een hartaandoening heeft. Omdat zij nu medicijnen krijgt heeft ze geen last meer. Maar op de momenten dat ze last heeft zie je ook uitvalsverschijnselen in de poten van slepen tot complete verlamming, de enige reden hiervoor is dat er geen/onvoldoende zuurstofrijk bloed naartoe wordt gepompt.