littekenweefsel (fistel) na castratie wat nu?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

luna111

littekenweefsel (fistel) na castratie wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 10:07

Ik heb ruim 2 a 3 maanden geleden na lang nadenken mijn hengst gecastreerd.
Nu verliep de castratie niet geweldig en kon in met 2 dagen al terug ivm koorts en koliek verschijnselen. Nu bleek een zaadstengel nog niet kort genoeg te zijn afgeknipt en dat was gaan ontstekken dus ze hebben hem korter gemaakt. Daarna aan de antiobiotica en pijnstillers en afspuiten.
Nu bleef de wond lang zeuren en eindelijk was zag het er rustig uit tot een paar dagen terug toen kwam er weer wat troep uit en was de wond weer open.
De dierenarts denkt dat hij Fistels heeft maar heeft me verwezen om weer met hem naar de kliniek te gaan dus na het weekend ga ik die kant op.

Heeft iemand ervaring met een paard die fistels/ littenweefsel heeft overhouden na castratie en wat is daar aan te doen en moet dat operatief verwijderd worden of hoeft dat niet en zo ja wat kost zo'n operatie?

Alle info is welkom.

buitenlust

Re: littekenweefsel (fistel) na castratie wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:19

Hallo ozzie,

Mijn hengst kreeg na de castratie een slijmvliesprolaps. De inhoud van binnen bulkte er zeg maar uit door het sneetje van de castratie. Dit zag er weken niet uit. Leek wel een uier van rood vlees. Toch droogde dit wonder boven wonder op en uiteindelijk, toen het klein werd, is het gaan ontsteken. Ik kwam erachter dat de pus uit een kannaltje kwam. Dit was dus een fistel. Zo kon ik de wond wel mooi spoelen via het kanaaltje(betadineoplossing met een spuitje in het fistel spuiten).
Naast een berg anti-biotica en elke dag spoelen, droogde de uitstulping op. Ik vermoedde dat het fistel misschien operatief verwijderd zou moeten worden. Maar na een poosje is heel de balzak vedwenen en voel ik zelfs geen verdikking van het fistel meer. Ik denk dat het lichaam het zelf letterlijk opgelost heeft. Dus misschien gewoon maar even afwachten...

CarpeDiem

Re: littekenweefsel (fistel) na castratie wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:40

een fistel is een kanaal dat niet in het lichaam thuis hoort.. Litteken weefsel is iets anders..

Ik denk dat je hengst een 'champignon' heeft, en die zal idd operatief verwijderd moeten worden. De zaadstreng is gaan ontsteken en is veranderd in de vorm van een champignon. Dit blijft pussen en irriteren zolang hij er zit. Daarom heeft het lichaam een fistel 'gemaakt' waardoor de rotzooi weg kan.
Beste oplossing is dus opereren, Kosten zijn van een castratie op tafel, een honderd of 5 zeker dus.
De manier van buitenlust kan ook, maar kost je uiteindelijk ook heel veel tijd en geld. Met een operatie bespaar je veel tijd, alleen heb je wel een operatie risico!