longprobleem: wat moet ik doen ??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

X_fientje_X

longprobleem: wat moet ik doen ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 18:03

Hallo,

Mijn paardje zit met een ernsitg probleem en na het raadplegen van meerdere dierenartsen weet ik nog steeds niets.

Mijn verhaal :
4jaar geleden kocht ik een merrie. Ik heb nooit aan de koop getwijfeld. Na een jaar was er een ernstige "epidemie" in de manege waar ik stond met m'n beestje. Alle paarden die er stonden waren ziek en er was geen enkel paard dat beter werd. Toen ook mijn schatje ziek werd, hebben we haar onmiddellijk van die manege weggehaald en een andere dierenarts aangesproken.
Ze had een soort longontsteking. Omdat deze slecht behandeld werd door de vorige dierenarts (verkeerde diagnose en verkeerde medicatie), waren er al een groot deel van haar longblaasjes vernietigd.

8maand heeft ze toen verschillende medicatie geslikt. Ze heeft ook de hele tijd stilgestaan op de weide. Na die 8 maand was ze weer aan de betere hand en kon ik terug rijden etc.

Om de x aantal maanden steekt deze bizarre ziekte te kop op. Ik weet niet meer wat ik moet doen en ik hoop op deze manier mensen te vinden die hetzelfde hebben meegemaakt (hetzelfde ziektebeeld) en eventueel oplossingen te vinden.

Ziektebeeld :
- Uit het bloedonderzoek komt steeds hetzelfde voort : enorm weefselverval (afbraak van lichaamseigen weefsel => ontzettend veel witte bloedcellen)
- Ze heeft ontzettend gezwollen benen. Soms zijn haar benen 2 tot 3 keer dikker dan normaal. Het is geen specifiek been : de ene keer is het links voor, de andere keer rechts achter of soms alle 4 de benen. Ze mankt er niet op.
=> water spuiten op de benen is geen oplossing (ik heb dit reeds geprobeerd).
=> stalbenen zijn het niet, want ze loopt de hele dag buiten op de weide. (enkel snachts staat ze binnen)
- Ze hoest niet.
- Er komt ook geen slijm uit haar neus (meestal toch niet).
- Na het nemen van medicatie (specifiek voor de longen + longversterkers) is ze altijd aan de betere hand, maar na 4-5 maand hervalt ze steeds opnieuw.

Ik ben ten einde raad. Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen deze bizarre aandoening op te helderen.
xxx

oOliesjeOo

Re: longprobleem: wat moet ik doen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:07

ik ken het verhaal mijn pony heeft ook zoiets... maar die van mij hoest wel en heeft geen dikke benen.. maar het lijkt er verder wel heel erg veel op... ze zit nu aan medicijnen ( prednisolon ik weet niet of je het kent) en dat ging een hele poos goed ( ongeveer 7 jaar) maar nu heeft dat ook eigenlijk geen zin meer..

die pony van mij heeft ook telkens als ze hoest dat er longblaasjes afsterven.. dit is echt iets waar je op moet letten want daardoor word het longvolume ook minder en heeft je paard ook minder uithoudings vermorgen...
ze zeggen dat er wat aan kan doen.. ( bij die van mij helaas niet meer omdat de dierenarts er al te laat bij was)

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:09

Voor zover ik kan inschatten, heeft je paard een onsteking of virus onder de leden.

Het lichaam vecht ergens tegen, gezien de hoge witte bloedcellen.

Wat ik me verder afvraag: hoe is haar ademhaling en welke medicatie heb je gebruikt voor je paard?

Heb je ooit homeopathie overwogen?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:09

Hm.. ik heb er nog niet genoeg verstand of ervaring mee om te helpen. Misschien dat het ziektebeeld wel helemaal niet van de longen weg komt? Dat je je te veel daarop richt omdat dat het bekende probleem is?
Wat ik wel weet, is dat al het slechte als het ware naar beneden zakt. Dus het kan heel best zijn dat er ergens in het lichaam iets mis is, lijkt me alleen maar logisch, en dat vervallen weefsel naar beneden, de benen in zakt.
Succes en ik blijf dit volgen!

oOliesjeOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:14

Nicole85 schreef:
Voor zover ik kan inschatten, heeft je paard een onsteking of virus onder de leden.

Het lichaam vecht ergens tegen, gezien de hoge witte bloedcellen.

Wat ik me verder afvraag: hoe is haar ademhaling en welke medicatie heb je gebruikt voor je paard?

Heb je ooit homeopathie overwogen?

over de ademhaling: als het echt iets met de longen is dan ademt je paard heel moeilijk dan kun je ook echt zien dat je paard moeite heeft met ademen... het lijkt dan haast wel alsof ze soms dubbel adem halen of een keer overslaan..
dit weet ik omdat dit ook bij mijn paardje gebeurd en bij haar is het vastgeteld dat het iets met haar longen is... en de DA zei ook dat je dit vaker ziet bij paarden met longproblemen.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:15

Unique, wellicht heb je iets aan dit boek:
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... tID=37674#

Ik herken je probleem bij mijn paard. Ik heb een goede homeopaat en tevens dierenarts benaderd.
De rest kan je teruglezen in mijn berichtengeschiedenis..

Succes en beterschap!

oOliesjeOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:17

@ nicole85: wat voor middel gebruik je dan precies??
want het medicijn wat ik gebruik is vrij zwaar belastend??

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:21

Prednison is idd een heel zwaar medicijn. Wordt vaak alleen nog gegeven als niets anders helpt.
Ik zou niet zelf gaan proberen met homeopathie, netzoals je nooit zelf moet proberen met prednison enz. Haal er alsjeblieft iemand bij met verstand van zaken.

oOliesjeOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:25

RianneH schreef:
Prednison is idd een heel zwaar medicijn. Wordt vaak alleen nog gegeven als niets anders helpt.
Ik zou niet zelf gaan proberen met homeopathie, netzoals je nooit zelf moet proberen met prednison enz. Haal er alsjeblieft iemand bij met verstand van zaken.

die prednison is idd iets wat niet iets waar zelf mee moet experimenteren maar we hebben met de DA overlegt en dit was eigenlijk nog het enige wat echt goed zou werken om te zorgen dat ze gewoon kan ademen...
ze staat nu ook onder controle bij de DA hij meestal 5 tot 7 keer per maand langs om ff te checken

maar ik zou idd eerst homeopathie proberen want prednison kun je niet zomaar vanaf stappen.
en niet iets waar zomaar mee moet beginnen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:30

Prednison kan idd alleen via de DA verkregen worden. Bedoelde het alleen als voorbeeld, dat je netzoals prednison niet zo maar homeopathie kan toepassen. Zou met mn DA blijven overleggen en vooral zelf goed en rationeel blijven nadenken. Maar zo te horen deed je dat al Knipoog

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:31

Prednisolon is troep, echte troep.
Maakt alles in het lichaam kapot en ik zou het niet geven aan mijn paard

Ik raad het boek aan om te lezen, je ziet daar de processen in het lichaam en je zal zien dat daar mooi beschreven staat hoe het komt dat de benen dik zijn, waarom haar gedrag (misschien) anders is.. kortom: dat kan een gevolg zijn van de longen.

Zelf klooien moet je niet doen met homeopathie, dat moet je met niks, waarvan je geen kennis heeft..

Maar een goede homeopaat (en beste is: tevens dierenarts) is een hele goede optie, vind ik Lachen

Mijn paard is er enorm door geholpen, of eigenlijk: genezen.

Nergens meer last van.

oOliesjeOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:39

ja klopt het is echt troep....

maar bij mijn paardje is het al zo erg geworden dat andere middelen niet meer helpen...
hier voor had ze minder zware medicijnen zoals fentipulmin...

maar ben het echt met je een sdat het troep is

X_fientje_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 18:45

@nicole85 : Ja m'n beestje is een echte vechter. Haar ademhaling varieert nogal. De ene keer is die heel rustig, het andere moment snakt ze als het ware naar adem. In het begin hebben we homeopathische middelen gebruikt om zowel haar weerstand te verhogen als speciale kruiden om haar luchtwegen te versterken, zodat ze beter zou kunnen ademen. De tweede keer dat ze hervallen is, heeft de dierenarts 8 dagen elke dag neopen intramusculair toegediend.

@ RianneH : Aangezien de longen het grootste deel van het lichaam innemen (in verhouding veel meer dan de andere organen) en dit gelinkt aan de grote weefselverval, kan het bijna onmogelijk een ander orgaan zijn. De dierenarts heeft mij dit 3uur aan een stuk proberen uitleggen toen ik ook twijfelde of het wel haar longen waren. Ik weet ook 100% zeker dat ik een dierenarts heb die zeer bekwaam is. Ik doe ook enkel de dingen die hij mij opdraagt qua medicatie en dergelijke. Zelf experimenteren zou ik nooit doen.

Zelf heb ik nog nooit van het middel Prednison gehoord. Wat doet dit middel exact ?

De ziekte is ook bizar in de zin van : de ene dag kan ik nog "uren" gaan wandelen en een aantal dagen later ademt ze moeilijk. Het duurt meestal een 2-3 weken vooraleer ze terug fit is. Dan zit er weer een aantal maanden tussen en dan hervalt ze terug. Ondanks het feit dat ik bijna iedere dag haar ademhaling controleer, kan ik het niet zien aankomen wanneer de ziekte terug toeslaat. Het slaat toe van het ene moment op het andere. Persoonlijk vind ik dit echt raar.

X_fientje_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 18:51

@nicole85 : bedankt voor de tip ivm het boek. Ik ga morgen onmiddellijk kijken in de boekhandel !! Ik denk dat ik er veel ga aan hebben !

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 01:14

Kortademig en dikke benen... klinkt als een hartprobleem!

Is dat wel eens nagekeken?

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 01:36

Even ter info:

Prednisolon: remt ontstekingsreacties (= anti-inflammatoire werking) en allergische reacties (= immuunreacties).

Prednison is een synthetisch medicament (corticosteroïde) dat doorgaans oraal wordt ingenomen en effect heeft in tal van situaties. Het is een synthetisch, maar sterker werkend analogon van het natuurlijke bijnierschorshormoon hydrocortison.

Prednison is vooral effectief bij het onderdrukken van het immuunsysteem. Het wordt voorgeschreven bij allerhande auto-immuunziekten.Ook wordt het gebruikt bij een aantal allergische aandoeningen, reuma en nog een aantal andere ziektebeelden. Prednison is een pro-geneesmiddel, dat in de lever wordt omgezet in de actieve vorm prednisolon. Tegenwoordig wordt meestal dit laatste middel direct voorgeschreven.

Als prednison of prednisolon gedurende een langere periode wordt gebruikt, ontstaat afhankelijkheid omdat het lichaam zelf minder corticosteroïden maakt. Dit betekent dat gebruik van prednison niet zomaar gestopt kan worden zonder grote gezondheidsrisico's, maar volgens een zorgvuldig schema moet worden afgebouwd waarbij de toegediende doses steeds kleiner worden en/of met grotere tussenpozen worden toegediend.