Scheur in hoef

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TaanStippel

Scheur in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 16:09

Mijn paardje heeft een scheur in zijn hoef, hij staat vierkant op ijzers de scheur zit in zijn linkerachterhoef en loopt vanuit het midden een beetje diagonaal links naar beneden en rechts omhoog naar de kroonrand. Naar boven en onderen zie je dat de scheur niet diep is, maar waar hij begonnen is is het wel dieper.

De hoefsmid zei dat ik het even moest aankijken tot na het weekend, hij loopt niet kreupel en is er niet gevoelig. Beide achterhoeven waren iets warmer dan de voorhoeven. Volgens hem was er nu geen reden om mij zorgen te maken.

Op stal heeft niemand zoiets gezien, maar misschien dat mensen hier ervaring ermee hebben en eventueel tips ?

Ik heb helaas geen foto's.
Ik zat trouwens te denken om biotine te geven.

8nnemiek

Re: Scheur in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:49

Ik kan me er vrij weinig bij voorstellen van de beschrijving. Misschien even tekenen op een foto in paint? Haha!

Biotine of Kerabol voeren kan nooit kwaad, maar het duurt wel minstens een half jaar voordat je verbetering ziet.

Gelukkig is de scheur niet diep. Een scheur ontstaat meestal doordat er teveel druk komt op een bepaald stuk. Als je paard zich heeft gestoten dan komt er een klein zwak plekje en door de druk op de hoef scheurt dat langzaam verder. Je smid zou dat kunnen oplossen door bij dit drukpunt op de grond een klein beetje hoef weg te vijlen, dan is de druk eraf en op die manier scheurt het niet verder.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 19:34

De scheur zit ongeveer bij de middelste hoefnagel aan de buitenkant van de hoef en loopt vanaf daar schuin naar beneden richting het midden en naar boven ook schuin.

Probeer ff wat te tekenen in paint.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 16:42

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 08:19

De hoefsmid is inmiddels wezen kijken, maar het is niet dramatisch.
Ik smeer er manenvet op, hij zei dat dat heel goed was omdat het natuurlijk is. Het komt van het paard zelf. Lachen

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:59

mooi dat het makkelijk op te lossen is!!

UniqueM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:52

Fijn dat het zo makkelijk (en goedkoop) op te lossen is Lachen

Bloem_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 09:21

makkelijk idd Dromen

Lady_Mad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:43

Gelukkig was het niet heel ernstig. Lachen

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:48

Ik kan me bij jouw beschrijving van de scheur niet zo veel voorstellen. Is het net zo als de scheur die mijn paard heeft gehad? Kijk even in mijn profiel daar staat een foto van de hoef met scheur en hoe de smid dit heeft opgelost/behandeld.

Het had natuurlijk beter geweest om de oorzaak hiervan aan te pakken. En dat is later ook gebeurd. Mijn paard is inmiddels ijzerloos (3/4 jr.) en is van zijn scheur af.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 21:06

Nee, hij zit echt in het midden, de smid zei ook dat het een oude scheur is die eruit moet groeien.

Is het bij jou door de hoefnagels gekomen ?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 08:40

SusieQ87 schreef:
Nee, hij zit echt in het midden, de smid zei ook dat het een oude scheur is die eruit moet groeien.

Is het bij jou door de hoefnagels gekomen ?

Een scheur (waar dan ook in de hoef) komt er niet zomaar! Mijn paard heeft 14 jr. rondom op ijzers gestaan en had altijd slechte hoeven (brokkels e.d.) Volgens de smid kon hij echt niet zonder ijzers.

Toen kreeg hij deze kwartierscheur en vond de smid het nodig om het op deze manier op te lossen.
De scheur groeide er voor 80% uit, dit kon ook omdat de hoef helemaal vastgezet werd met een schroef met plaatje en een lip aan het ijzers op de plek waar de scheur zat.

Daarna heb ik toch besloten om de ijzers er onder uit te halen. Had inmiddels een heleboel gelezen over wat ijzers met de voeten van paarden doen en mede ook omdat hij artrose heeft. Doordat ik ijzerloos wilde kreeg ik ook een andere bekapper en deze vertelde mij dat scheuren altijd ontstaan door o.a. een verkeerde stand van de voet. ( www.marcokrul.nl )
Het heeft wel ruim een half jaar geduurd voordat hij de voeten kreeg die hij nu heeft, zonder scheuren, brokkels e.d. Hij heeft nog nooit zulke mooie, gave voeten gehad! Voor mij nooit geen ijzers meer! En weet je, je kunt zonder ijzers ook gewoon met je paard op de weg lopen Knipoog

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 22:11

Hij zei ook niet dat de scheur er zonder reden zat Knipoog Mijn paard(sinds 6 weken)heeft vroeger op ijzers gestaan,toen ik hem kocht gingen er ijzers onder de smid hier zei dat ik dat het beste zo kon laten als ik veel naar buiten ging, inderdaad zoals jij zegt ivm asvalt e.d.

Voor de rest had de smid geen opmerkingen over zijn hoeven, hij gaat binnenkort weer voor (evt) nieuwe ijzers.

Ik ben nu de site aan het bekijken, maar krijg zo van 2 kanten verhalen he. Aan de ene kant, een paard loopt in de natuur ook niet met ijzers, maarja hij staat in de natuur ook niet op stal. Snap je wat ik bedoel ?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 08:25

SusieQ87 schreef:
Hij zei ook niet dat de scheur er zonder reden zat Knipoog Mijn paard(sinds 6 weken)heeft vroeger op ijzers gestaan,toen ik hem kocht gingen er ijzers onder de smid hier zei dat ik dat het beste zo kon laten als ik veel naar buiten ging, inderdaad zoals jij zegt ivm asvalt e.d.

Voor de rest had de smid geen opmerkingen over zijn hoeven, hij gaat binnenkort weer voor (evt) nieuwe ijzers.

Ik ben nu de site aan het bekijken, maar krijg zo van 2 kanten verhalen he. Aan de ene kant, een paard loopt in de natuur ook niet met ijzers, maarja hij staat in de natuur ook niet op stal. Snap je wat ik bedoel ?

Klopt, en in de natuurlijk worden ze ook niet bereden Haha! maar je kunt het wel zo 'natuurlijk' mogelijk maken voor je paard.
Staat hij dan alleen maar op stal?
Bij mij staan ze in de winter in een zandpaddock met een verhard schuilgedeelte van ongeveer 5 x 5 mtr. wat bestraat is met klinkers en 's nachts ook wel op stal. Dit helpt al genoeg om je paard goede gezonde hoeven te laten krijgen. En het opbouwen met stapritjes/wandelingen op de weg natuurlijk! Het ene paard is er sneller aan gewend dan het andere paard.

Wat gaat jouw smid nu aan de hoef veranderen zodat de scheur weg gaat?

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 09:18

Mijn smid zei dat het eruit moest groeien, ondertussen maak ik het een a twee keer per week goed nat voordat ik het invet met manenvet.

En nee hij staat niet alleen maar op stal.