alternatief ijzer met zooltje?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zamora

alternatief ijzer met zooltje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 15:40

hoi,

mijn paard moet na overleg met dierenarts een ijzer met zooltje. Alleen rechtsvoor want daar is ze kreupel op. Onderzoek heeft uitgewezen dat er een bandje o.i.d. in de hoef waarschijnlijk geblesseerd is. Ze moet uiteraard op rust e.d. maar dus ook een ijzertje met zooltje om het te ontlasten, alleen heb ik een gruwelijke hekel aan ijzers dus zou graag een ander alternatief vinden met zelfde/betere werking (van dat zooltje.)

ben benieuwd naar reacties/ervaringen.

Arabesk

Re: alternatief ijzer met zooltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:34

vraag eens door waarom een ijzer zo strikt noodzakelijk is? Is het gewenst dat het hoefmechanisme wordt stilgelegd? Misschien heeft je veearts zelf wel andere oplossingen? Plak beslag van kunststof is altijd nog minder erg dan een ijzer.

Is weiderust geen optie?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:41

Mijn vorige paard heb ik met een hoefbeenbreuk achter ook op speciaal beslag moeten zetten. Toen heb ik het andere been ook met een soortgelijk ijzer laten beslaan, omdat 1 voet met speciaal beslag en 1 zonder beslag zich verschillend ontwikkelen, waardoor de stand net verschillend werd.
Ik denk dat als je 1 been met zool laat beslaan en de ander onbeslagen laat, dat been daardoor wel eens overbelast zou kunnen worden.
Voor alternatieven voor het beslag zou ik met die veearts overleggen.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 10:44

Ik wou sowieso nog contact opnemen met die veearts en met mijn hoefsmid voor een alternatief.
Wat jij zegt oneiltje heb je trouwens gelijk in! Lijkt me dan dat ze aan beide hoeven iets moet.

Weiderust is zeker geen optie. Dat is de reden dat ze al langere tijd kreupel is omdat ze geen rust neemt op de wei. Na een weekje op stal te hebben gestaan bij de kliniek liep ze al wat beter dus daarom blijft ze op stal staan voorlopig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:40

en een klein stukje afzetten op de wei is geen optie?

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:22

1 van mijn paarden heeft ook een zooltje onder het ijzer zitten. Bij mij is het ervoor om de stand van de voet te ondersteunen. Ze heeft niet zo'n hele fijne stand en daardoor in het verleden ook een lichamentsblesure gehad. Sinds ze het speciale beslag heeft heeft ze hier geen last meer van gehad. Het is bij haar dus om de boel te ondersteunen, ik zou niet weten wat hier voor ander alternatief voor is.
Maar waarom laat je haar niet gewoon beslaan met het zooltje eronder dan?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:26

Ik moest dit ook, er wordt niet alleen een zooltje ondergezet maar ook siliconen in de holte tussen de hoef en het zooltje gespoten dat de schokken dempt waardoor het been minder wordt belast, mijne moest gewoon op 2 benen beslagen worden omdat ze bij 1 been beslag niet lekker gaat lopen (krijg je een hoogte verschil, en aangezien ik alleen op het harde mocht stappen voelt ze dat dan meer dan in zand). Ik weet niet of er verder andere suggesties voor zijn maar vaak hoeft het maar 8 tot 12 weken te zitten en mag je paard daarna weer blootvoets verder.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 17:37

Ja het is inderdaad voor een bepaalde periode maar. Ik weet wat een ijzer met een hoef doet. Een vorig paard van mij had voorheen hele sterke hoeven en na op ijzer te hebben gestaan was dit echt heel anders. Het belemmerd het hoefmechanisme e.d. Daarom zoek ik een alternatief. Of zou het voor zo`n korte periode weinig uitmaken?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:51

Als ik jou was, zou ik even goed overlegggen met je smid, wie weet heeft hij/zij een alternatief voor je. IJzers met zooltjes worden voornamelijk gebruikt om de schokken op te vangen, wat moeilijk na te bootsen is zonder ijzers. Je zou ook nog kunnen informeren naar kunststof beslag (hier weet ik zelf niet genoeg over om je te kunnen adviseren), maar als je bang bent voor slechte hoeven vanwege het nagelen, zal dit weinig verschil maken.

Het enige wat ik je mee zou willen geven is dat je je niet laat beperken doordat je geen ijzer wilt. Laat je goed adviseren en mocht het inderdaad alleen op die manier op te lossen zijn, ga er dan voor. Zeker omdat het tijdelijk is moet je in dat geval even je principes opzij zetten. Mocht je natuurlijk wel een goed alternatief vinden, super! Maar houd alle opties open.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 12:01

Ze heeft inmiddels al ijzer met zooltje. Het is toch maar voor korte periode. Ik weet dat dit een goede oplossing is en heb geen ander alternatief gevonden dus ben toch voor ijzer met zooltje gegaan, ze heeft er ook nog siliconen tussen trouwens.