vreemd ziektebeeld dramatisch ziek paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

albertje

vreemd ziektebeeld dramatisch ziek paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 09:39

Ik hoop middels dit verslag van mijn ziek paard reacties te krijgen over ms wel paarden met een zelfde ziektebeeld en of tips.
Dramatisch ziek paard dat waren de woorden van de interniste werkzaam in de kliniek in Emmeloord waar ik mijn merrie vorige week donderdag bracht na een typisch ziektebeeld.
Het betreft een merrie van net 6 jaar, loopt buiten maar beschikt over een schuilstal.
Het verloop:
mijn merrie was maandagmorgen 11 februari (haar verjaardag) nog oke en tegen de avond vond ik haar anders en sloom. Niet echt koliek achtig maar niet fit en ze stond enorm te blazen. Ben haar gaan temperaturen en bleek ze 40,8 graden koorts te hebben. Direct DA erbij die haar koortsremmers in heeft gespoten en antibiotica en ontstekingsremmers. Ze begon daarna heftig te zweten en heb meerdere dekens moeten gebruiken om haar warm te houden. Ben in de stal gebleven en om 05.00 uur in de ochtond had ze nog 39,5 en heeft ze gemest. Met de mest was ik blij omdat ook de Da vond dat ze niet echt koliekerig was. Dinsdagmorgen om half 10 had ze weer 40 graden koorts. De Da is tot en met woensdag 2 keer bij haar geweest en haar gespoten en met de koortsremmers kregen we de temp wel goed maar na uitwerking daarvan liep de temp toch telkens weer op. Het heftige zweten na toediening van de koortsremmers nam wel af. De woensdag bleef de koorts schommelen van 38 tot 39,5 graden. Inmiddels had mijn Da contact met Emmeloord gehad.
Wat ik er ook bij moet vermelden is dat ik dinsdag erop stond dat er bloed afgenomen zal worden.
Resultaat hiervan was dat ze een veel te laag gehalte witte bloedlichaampjes had)Ze zat op 1,2 terwijl de gemiddelde waarde 5,5 moet zijn. Op woensdagavond is iom Emmelooord besloten de donderdagochtond af te wachten en haar witte bloedlichaampjes nog een keer te meten omdat die waarde wel heel laag was. Zoniet dan was het toch noodzaak om met haar naar Emmeloord te komen. Tevens had ik haar urine opgevangen en die was zeer donker. Er zat geen bloed in maar er was een afbraak van spierenzymen. Donderdagmorgen om 10.00 uur had ze temp van38,4 en witte bllichaampjes waren iets gestegen naar 1,6. Dus naar Emmeloord. Moeilijke keuze maar toch gedaan omdat ik nu nog een paard had dat kon reizen. Aangekomen in Emmeloord vonden ze haar een DRAMATISCH ZIEK PAARD. Weer allerlei onderzoeken: buikpunctie, rectaal onderzoek, catheter in en aan een infuus. Ze werd in de quarantaine stal geplaatst. Conclusie was daar: het beeld van koorts, neutropenie(witte bloed cel telling), dunne mest, en matige eetlust passen het best bij een vorm van Colitis (dikke darm ontsteking) alleen zou ze dan een ernstiger vorm van diarree moeten hebben. Ze hebben nog wel een mestmonster opgestuurd voor Salmonella en wachtten de resultaten af.
Afgelopen woensdag is ze weer naar huis gekomen. Ze was blij dat ze weer thuis was en leek het goed te doen. Geen koorts, goede eetlust en vrolijk. Ik temp haar 2 x per dag en ze krijgt nu oraal 2 x daags een antibiotica. Tot mijn schrik had ze gisteravond in één keer weer 38,7 graden en at ze slecht. Vanmorgen was ze weer wat beter nu 37,4 en heeft ze haar krachtvoer opgegeten. Iom met Da mag de temp niet nog meer stijgen. Dus haar goed in de gaten houden. Een bijkomend probleem dat in Emmeloord gevonden is is dat haar GGT (leverenzymen) te hoog zijn. Stijging tot 171. Wat nu te doen>>>>> elke dag moet ik haar de 2 x daags de antibiotica geven en temperaturen. Maandag weer bloedonderzoek en dan moet de GGT weer lager zijn zoniet verder onderzoek nodig.
Wat mij nog het meest opvalt is dat ze andere dingen eet dan dat ze normaal doet. Zoals oud hooi en hoge graspollen heel vreemd. Een raar ziektebeeld dus en ik ben nog net niet wanhopig maar voel me wel radeloos. Wil heel graag mijn meissie weer gezond hebben

ikenindi

Re: vreemd ziektebeeld dramatisch ziek paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:44

pfff geen idee. veel sterkte in ieder geval!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:48

is de nier funtie getest ?
normaliter bij een ontsteking heb je toch verhoging van
witte bloedlichaampjes ..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:49

wel als het lichaam de ontsteking probeert te remmen ja volgens mij... maar blijkkbaar kan ze die niet meer aanmaken ofzo?

albertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 09:50

ja normaal is stijging witte bloedlichaampjes normaal vandaar de vraagtekens bij dit ziektebeeld

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:52

albertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 09:54

ga direct ff kijken en ben blij met reacties

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:55

die rare ziekte waar vorig jaar ook een berg paarden aan dood zijn gegaan die op de wei stonden vertoonden toch ook zoiets of heb ik het mis? heeft toen ook op bokt gestaan...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:59

denk toch iets met immuum systeem
lever, nieren

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:01

ik denk eerder aan iets giftigs gegeten... maar we kunnen blijven gissen denk ik...

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:02

Dat de witte bloedlichaampjes horen te stijgen bij een infectie klopt maar gedeeltelijk.
Bij een zeer ernstige infectie dalen ze juist. Dat heet sepsis.

Het lijkt mij een teken dat je paard idd een ernstige infectie heeft en dat ze moeten geen uitzoeken waar die vandaan komt, zodat ze de juiste antibiotica kunnen gaan toedienen (of zijn die inmiddels al gegeven?)

PS ik ben alleen bekend met humane geneeskunde, dus misschien mag je dat niet zomaar op paarden betrekken

Laat je ons weten wat eruit komt?

yvonne101

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:04

wij hebben 3 ponys verloren aan jacobskruiskruidvergiftiging. die hadden ook deze klachten. heeft er jacobskruiskruid in het hooi gezeten? of heeft er veel in de weide gestaan afgelopen zomer?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:08

laat ze lever nier
maar ook eierstokken even nakijken ..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:17

je zegt dat ze buiten loopt. is dat in een wei? kijk dan even wat voor plantjes daar staan...

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:22

De koorts, tempratuur, zweten en snel ademen is net als wat we een tijdje hier op stal hebben gehad. Een heel vreemd virus waar de DA nu nog niet achter is wat het nou was. Heel raar.

Alleen vanaf daar weet ik niet zeker of het hetzelfde is, ik ben toen uit de buurt van die stallen gebleven dus heb het niet van dichtbij meegemaakt. Het was blijkbaar besmettelijk, meerdere paarden kregen het, maar ik wilde de mijne niet besmetten. (zover dat mogelijk is op een gigantische stal)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:22

lijkt op piroplasmose,misschien zijn die besmette teken door het zachtere klimaat ook in nederland nu,mijn fries heeft het in november gehad,zelfde symptomen alleen zijn de da er hier veel allerter op(frankrijk),hij had ook in ene hoge koorts,en accute bloedarmoede,na twee injecties met carbesia en atropine als tegengif knapte hij snel weer op...(zijn urine was ook rood\bruin)

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:23

Hoi, ik volg dit even mee. Wij hebben nu voor de tweede keer hetzelfde paard ziek op stal staan, behoorlijk dezelfde symptomen. Eerste keer ging het geleidelijk over, een soort uitgriepen, maar nu weer hoge koorts (40.6), veel zweten, urineren etc. Alle waardes zijn getest - echt breed spectrum - maar ze kunnen nog niet vinden wat het precies is, cq wat het zou zijn ipv van 'een virus'. Heel vaag in ieder geval.

lindenhofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:25

Niet eten past bij een niet goed werkende lever.
Mijn paard heeft vorig jaar een week in een kliniek gestaan.
Hieruit bleek dat zijn lever niet goed ( haast niet meer) werkte.
Hij had een waarde van 150, terwijl de normale waarde 25 mag zijn.
Nu een half jaar later zijn zijn waardes weer binnen het normale.
Wat bij de lever niet wil zeggen dat hij ook weer voor de volle 100% werkt.
Hierdoor waren zijn milt en nieren veels te groot geworden (overbelasting) Ik heb hiervoor het medicijn Heparal meegekregen.
Mijn eigen dierenarts kende dit niet, maar ze hebben nu al 2 andrere paarden op de praktijk die het er heel goed op doen.
Als je hier in geintersseerd bent pb mij dan maar even.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:26

geerke schreef:
lijkt op piroplasmose,misschien zijn die besmette teken door het zachtere klimaat ook in nederland nu,mijn fries heeft het in november gehad,zelfde symptomen alleen zijn de da er hier veel allerter op(frankrijk),hij had ook in ene hoge koorts,en accute bloedarmoede,na twee injecties met carbesia en atropine als tegengif knapte hij snel weer op...(zijn urine was ook rood\bruin)

in zeeland zitten ze iig al !

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:33

ojee,lekker....het is een rotziekte,je komt er haast niet meer vanaf,voor het oog wel ,maar het blijft in het bloed zitten,dus bij stress of verminderde weerstand is het weer raak!
je hebt 3 soorten,de chronische vorm(ze zijn eigelijk alle 3 chronisch...)ziekte van lyme veroorzaakt door de borelia.
de 2 andere heten babesiosa caballi en de babesiosa equi,de accute vormen(die had mijn fries dus..)dat heet dus piroplasmose..

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:37

Als het zomer was zou ik denken aan lyme door een tekenbeet...maar dat kan nu bijna niet.

Hoe zit het met Jakobskruiskruid in het hooi? Zou dat het kunnen zijn? Dat heeft deels dezelfde verschijnselen...ook met betrekking tot de lever.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:50

juist nu zijn er ook teken,die dingen krijg je niet dood,het was hier een maand geleden - 10 ,en nu zijn er gewoon weer teken..

albertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 13:26

gelukkig denken jullie met ons mee geweldig hoor hoe meer reacties hoe beter dank jullie!!!

albertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 13:30

Toxische klachten zijn uitgesloten volgens de da en ik heb haar zelf gefokt en ben zeer kritisch wat het voer betreft en weet zeker dat ze geen jacobs kruiskruid heeft gehad. En deze plantjes staan zeker niet in haar weide. Heb nu trouwens een officiele tempmeter van de Da gekregen deze werkt nauwkeuriger en sneller dan de gewone huis tuin en keuken tempmeter die ik altijd gebruikte. Ik heb zelf de ziekte van Lyme en zou het walgelijk vinden als dat het was. Ik verwijs mijn Da ook naar dit forum ook zij wil graag alle info die maar mogelijk is

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:04

tja,we zijn allemaal ongerust,dat heb je met paardengekken!
gedeelde smart is halve smart zeggen ze weleens....het lijkt toch verdacht veel op een piro.....lyme is prima mee te leven als paard,als recreatie paard dan,niet als topper,en daar ging het hier om als ik me niet vergis..iedergeval hoop ik toch dat ze snel iets vinden!!