Teveel water drinken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quissie

Teveel water drinken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 20:45

Mijn paard drinkt erg veel water. Ze kan zo een kwartier nonstop door drinken, meerdere malen per dag. Daarnaast plast ze ook extreem veel, haar stal is altijd nat.. Zelfs met rijden plast ze nog minstens 2x.

Nu vraag ik me af wat hiervan een oorzaak kan zijn. Mijn opties zijn:
Eiwit teveel
Essentiele voeding te kort?
Verveling/gewenning

Momenteel krijgt ze 2x twee kilo brokken, 1x halve kilo muslie met iets lijnzaadolie en extra hooi omdat ze redelijk dun/iets ingevallen is. Ik hoorde al dat dit tevens met het vele water drinken te maken kan hebben.

Weten jullie wat mijn paard mankeert? Of weten jullie hoe ik een eventueel tekort aan kan vullen? Moet ik ervoor zorgen dat ze minder water binnenkrijgt of moet ze gewoon (extreem) door kunnen drinken (ze heeft een automatische drinkbak)?

Anoniem

Re: Teveel water drinken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:49

Je zou ook kunnen proberen om haar nat hooi te voeren, mischien dat ze dan minder gaat drinken? Bepertk water geven zou ik niet doen, ze heeft het overduidelijk nodig.. Mischien even met je DA overleggen?

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:41

ik zou zeker dat water niet gaan onthouden,misschien heeft het lichaam het nodig om een of andere reden.
denk dat het verstandig is om een arts te laten komne, misschien een nierprobleem of een ander soort probleem en dat kan een arts wel nakijken met eventueel bloedonderzoek en verder onderzoek

Quissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 21:49

Ze heeft onlangs nog een bloedonderzoek gehad. Had ze alleen wat bloedarmoede en daarvoor heeft ze medicijnen gehad. Verder mankeerde er niets aan het bloed.. Misschien morgen toch maar weer eens dierenarts bellen..
T is trouwens niet iets van de laatste tijd, ze doet t al wel een aantal jaren, maar begon nu (op nieuwe stal) op te vallen...

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:35

Zeker niet beperken in de watergift! Ze plast alles weer uit, dus het is wel lastig, maar niet erg. Je kunt niet bepalen hoeveel ze nodig heeft en loopt het risico op dehydratie als je het water gaat rantsoeneren.

- heb je een liksteen hangen en maakt ze daar veel gebruik van? dan gaat ze nl heel veel drinken om de de fysiologische balans te herstellen (osmolariteit)
- het zou een stereotypie (ST) kunnen zijn
- de anemie, is die helemaal hersteld? De nieren moeten namelijk EPO aanmaken om de aanmaak van rode bloedcellen te stimuleren. Over het algemeen zie je bij nierfalen niet als eerste verschijnsel een anemie hoor, dus het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat het een nierprobleem is. Zeker omdat er dan meer en ernstigere klachten zouden moeten zijn.
- van een tekort aan een essentiele voedingsstof zullen ze niet zo gauw veel gaan drinken, daar is fysiek geen verband tussen. Juist wel als ze (te)veel mineralen binnenkrijgt (zoals met de liksteen)

Gezien het feit dat ze zóveel drinkt (zonder andere verschijnselen te vertonen) lijken mij de liksteen en de ST het meest voor de hand liggend.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 23:00

bloedonderzoek & urine onderzoek doen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 08:56

tevel water kan medisch zijn, maar dat kan alleen een da vast stellen, het kunnen ook haar nieren zijn.
maar het kan ook een soort van ondeugd zijn.
veel paarden gaan water drinken uit verveling en raken er zo min of meer verslaafd aan.
ze moeten dan veel plassen en alles wat ze eten komt er zo weer veel te snel uit, de voedingsstoffen kunnen zo niet worden vast gehouden.
met als resultaat dat een paard gaat invalen op de liezen.
dit probleem kun je gaan aanpakken door geregeld water te geven, dus dat ze niet onbeperkt over water beschikt.
het nadeel hiervan is dat als het een ondeugd is ze misschien een andere ondeugd gaat zoeken om haar tijd te verdoen zodat ze zich niet verveeld, dus in princiepe moet je bij het gecontroleerd water geven de oorzaak van de verveling gaan uitzoeken en die aanpakken.
maar je zult eerst moeten weten of het niet iets medisch is, laat een da wat urine onderzoeken naar een nier afwijking of bloed laten onderzoeken.
dit zijn dingetjes die je kunt laten waardoor je veel uitsluitsel kunt krijgen over wat het wel en niet kan zijn.

Quissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 19:04

Ze heeft geen liksteen in de stal hangen, dus dit valt ook af. Dan zou het stereotype/verveling moeten zijn. Heb vandaagde DA gebeld en die zei dat ik haar een periode met emmers water moest geven om een duidelijk beeld te krijgen hoeveel ze drinkt. Moet het aantal liters per dag weten en aan de hand daarvan wordt verder gekeken..
Zit alleen met een automatische drinkbak! en die kan niet zomaar afgesloten worden dus moet iets hebben voor onder de lepel ofzo.. zijn hier dingen voor???

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:10

gewoon een brok steen onder die lepel?
Wel heel vervelend!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:11

Je kunt de lepel eraf halen, maar je kunt er ook een steen onder leggen...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:26

2 andere opties zijn suikerziekte en Cushing disease, daar kan je DA meer over vertellen.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:59

Ik zit dus ook gelijk aan suikerziekte te denken.

Als een mens veel plast en drinkt dat heeft een mens ook vaak last Diabetes type 1.

Is jouwn paard ooit hoefbevangen geweest? Of is hij hoefbevangen? Zoja, dan duidt dat op te veel suiker wat hij krijgt of kreeg.
Maar ik zal zowieso te DA erbij halen voor een urine onderzoek. Mischien kun je zelf wat urine opvangen in een emmer en er aan ruiken. Als je paard diabetes heeft dan ruik je de suiker wel in de urine.

Ik zal het water wat hij krijgt niet gaan beperken. En een DA bellen!

supje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:23

ik zou je paard wel gewoon laten drinken ,heeft het blijkbaar nodig, en gewoon aan de DA vragen

Quissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 11:18

Ze is nooit hoefbevangen geweest, sterker nog, behalve die bloedarmoede heeft ze medisch nog nooit wat gemankeerd.

Ik ga ff op zoek naar een steen die ze er niet uit kan halen, daar is ze erg handig in. Ik beperk haar drinkmogelijkheid niet, wil alleen ff weten hoeveel ze drinkt op een dag omdat de dierenarts dat eerst moest weten... Daarna zou hij een urineonderzoek doen.. Hang er gewoon een bak met water in waar ik de liters bij kan houden Pling

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 13:33

Ben wel benieuwd wat er uit komt... Trouwens suikerziekte is juist goed te zien aan de bloedwaardes.

Quissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 19:53

Ja en dat is dan wel appart dat dat de vorige keer dan "over het hoofd" moet zijn gezien...

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:15

Als je wilt weten hoeveel je paard drinkt kun je hem ook water gaan geven in 20/40 liter bakken. En dat je het drinkbakje even afsluit.
Nog nooit hoevbevangen geweest, dat maakt de kans op suikersiekte wel minder.

thunderstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:44

ben echt benieuwd wat ze heeft heb er nog nooit van gehoord

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:13

Water drinken uit verveling bestaat wel, wij hadden er ook zo 1 op stal. Die kreeg ook hele dikke benen van al dat vocht. Die is wel op een "water dieet" gezet. Maar daar ging eerst een dierenarts aan vooraf!!!! Je kunt niet zomaar je paard water minderen, er kan ook een medische reden zijn dat hij zoveel drinkt. Ik zou dus de dierenarts even bellen als ik jou was.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:18

ik vind net op internet dat veel dorst een symptoom is van bloedarmoede?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:03

ellepel schreef:
ik vind net op internet dat veel dorst een symptoom is van bloedarmoede?

Ah, en het paard had al eens bloedarmoede gehad in het verleden... Dus ff weer wat bloed laten afnemen....

Quissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 18:31

Hmz dat vond ik dus nergens op internet.. Heb ook aan de DA medegedeeld dat ze vaker bloedarmoede heeft gehad, en die reageerde daar niet op..
Wil zo'n bak aan de tralies hangen waaruit ze kan drinken, maar dan kan ik daar 20 liter per keer ingooien en dan kan ik nakijken hoeveel ze drinkt..

edit: nog steeds niets passend voor onder de lepel gevonden.. ze haalt alles dr weer uit Tong uitsteken want het water waar je niet bij kan is veeel lekkerder dan het water waar je niets voor hoeft te doen..Vork

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:02

Past een halve baksteen er niet onder? En je kunt de lepel er ook af halen. Tenminste, bij die van ons wel. Er zitten van die schroefjes met een rond kopje op en die kun je losdraaien en dan eraf halen...

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 23:00

Ik zou er voor zorgen dat je eerst een andere bak hebt waar je water in kan doen voordat je het waterbakje gaat afsluiten/minderen.
Ik vindt het, persoonlijk, namelijk niet dier vriendelijk om een paard te onthouden aan de hoeveelheid water die hij zelf wil drinken.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 09:15

Mias schreef:
Ik zou er voor zorgen dat je eerst een andere bak hebt waar je water in kan doen voordat je het waterbakje gaat afsluiten/minderen.
Ik vindt het, persoonlijk, namelijk niet dier vriendelijk om een paard te onthouden aan de hoeveelheid water die hij zelf wil drinken.

Als je de berichten had gelezen, had je gezien dat het niet de bedoeling is dat het paard geen water krijgt, maar om te kijken hoeveel hij drinkt... Hij kan dus net zoveel drinken als normaal, aaleen kan ze dan zien (ze doet water in een hangbak) hoeveel hij drinkt...