Voedings advies gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Slotty

Voedings advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 18:14

hoi allemaal,

ik voer mijn fjord momenteel 2x per dag kuil en 2x per dag een halve kilo basis brok. Hierop loopt hij goed, maar ik begin nu langzamerhand meer van hem te vragen en ik merk dat hij het niet zo goed meer volhoud. Ik moet hem echt naar voren drijven, en dat is voor mij en voor hem best vermoeiend.

Nu dacht ik dus aan een beetje meer energie in zijn voer, dat heb ik geprobeerd en bevalt goed. Ik geef het hem dan als extra als ik de dag erna weer een intensieve les of training heb.

Nu is mijn vraag:
Wat voor voer zal ik hem dan extra geven? Het is een fjord, en word dus snel dik. Daarom moet ik eigenlijk iets hebben wat energie heeft, maar geen suikers en andere 'overbodige' dingen, zodat ik hem niet dikker maak. Dan rijdt ik het eraf, die extra energie.
Welk voer zouden jullie gebruiken/gebruiken jullie? welk merk, en hoe bevalt het?

ik zou dus ook graag jullie ervaring willen horen Knipoog

Alvast vriendelijk bedankt voor de tips!
Ons

Arabesk

Re: Voedings advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:17

In kuil zit minder energie dan in hooi, gek maar waar. Wellicht kan je overgaan op hooi? En vaker voeren ipv 2x per dag. Door hem 2x per dag te voeren, raakt zijn spijsverteringsstelsel ontregeld en heeft hij waarschijnlijk honger tussendoor en blijft daardoor gek genoeg ook te dik.

Verder halen hun paarden energie uit olieën, dus elke dag een scheutje zonnebloem olie over z'n voer gaat prima.

En meer energie krijgt hij ook vanzelf als hij meer conditie krijgt, dus daar kan je óók aan gaan werken zodat hij de les beter volhoudt.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 18:22

ja, nou we zijn nu dus steeds intensiever aan het trainen, dus de conditie word ook beter. Dit vergt natuurlijk tijd, maarja dat komt wel. Ik heb wel duidelijk verschil gemerkt met dat extra voer geven (een paar handjes müsli gaf ik toen, en aan andere keer een handje sportmix). Dus ik denk tocht dat ik dát wil proberen...
ik heb niet de mogelijkheid tot 3x voeren per dag, of hooi in plaats van kuil. Alle paarden met allergie krijgen hooi, maar omdat wij zelf het kuil maken krijgt de rest dus kuil. Het hooi wordt apart ingekocht. Ik sta op een pensionstal dus daar kan ik niks aan doen. *ik ga ook niet naar een andere stal hoor! Knipoog *

dus helaas arabesk, ik kan weinig van je tips uitproberen.. maar toch bedankt Knipoog

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:32

Paarden halen hun energie uit cellulose, hooi dus.
Meer krachtvoer geeft uiteindelijk alleen maar nadelen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:32

Misschien kun je van de basis brok overgaan op de sport brok?

Desire1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:09

Ik herken dit helemaal.. ik heb zelf het 'probleem' ook gehad,
daarom heb k mijn pony nu op muesli staan met haver.. en hij wordt er niet dik van..
Ik geef hem equisli ofzowiets Tong uitsteken maar daar mag je maximaal 200 gram per dag aan bij voeren,
en je paard krijgt meer energie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:18

VSW --> VS.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 20:22

bedankt voor het verplaatsen, ik kon de juiste plek niet vinden Bloos

@dani62, hoe kan het dan dat sportpaarden sportbrok krijgen? Waarvoor hebben die paarden dat dan nodig? Ik merk wel verschil, dus daarom wil ik het proberen. Welke problemen zijn er dan (na een tijdje?)?

ik kies niet zelf de brokken, die zitten bij de prijs van de stal inbegrepen. Ik kan er wel brokken bij kopen, dat moet ik danwel extra betalen maar dat is OK.

bedankt voor de reactie's Knipoog

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:31

Dat moet je hun vragen, ik heb geen sportpaard! Knipoog

Het beste kun je paarden de hele dag wat te knabbelen geven. Het hele lichaam en spijsverteringstelsel van een paard is er op gebouwd om de gehele dag door kleine porties energiearm en vezelrijk voedsel te verteren.

In principe halen ze al hun behoeftes uit ruwvoer. Wil je toch bijvoeren zorg dan dat je verdeeld over de dag kleine porties voert.
Door grote porties krachtvoer in ene en te weinig ruwvoer verhoog je de kans op bv koliek.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 08:10

bedankt voor je reactie Haha! Nee, ik gef hem zeker niet in 1x heel veel, hij zou zowiso weinig erbij krijgen. Het blijft een fjord, dus alles wat ik geef moet ik er wel weer af rijden! Knipoog
Ik beschik helaas niet over de mogelijkheid om hem de hele dag van ruwvoer te voorzien. Hij krijgt 's ochtends ontbijt, en dan heeft hij een uur om te eten *ong* en dan gaat hij de paddock in. In de paddock is geen eten, daar staat hij de halve dag in en gaat dan weer naar stal terug, waar meestal nog wat eten ligt van het ontbijt. Dan krijgt hij 's avond weer zijn avond eten, rond half 8. Dus tja, zo ziet zijn tijdlijst eruit Knipoog

maare, begrijp ik goed dat het eigenlijk geen zin heeft om extra krachtvoer te geven? Ik dacht juist wel behoorlijk verschil te merken bij tingvar zelf.
Ik wilde eigenlijk (ook) weten wat voor soort voer, welk merk ed ik dan zou kunnen geven. Iemand?

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:06

Pavo heeft een Sport mengeling die veel plantaardige olie bevat & weinig suikers.
Maar pas op ! Plantaardige olie is ook een dikmaker dus als je het er niet af rijd, word ie idd te dik.
Maar volgens mij zijn er nog merken die sportmengelingen hebben waar weinig suikers inzitten.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 19:29

ok bedankt niisj! Wat is het nut van plantaardige oliën? want hij moet er idd niet dikker van worden, dus als het voor tingvar geen extra nut heeft kan ik misschien beter iets zoeken zonder..