Atactische aanval bij 23jarige fjord

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Atactische aanval bij 23jarige fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:27

Zojuist is erbij mijn drieentwintigjarige fjord een atactische aanval in het rechtervoorbeen ( dus schouder) geconstateerd.
Hij loopt inderdaad alsof hij 6 kratten bier op heeft, en heeft nu een cortinzone-spuit gekregen en vitamine B.
Deze spuit moet binnen 24 uur verbetering geven, anders is het einde oefening. Als deze spuit verbetering geeft, heb ik een grasmaaier, rijden is geen optie meer.

Nu zit ik alleen met het dillema, hij heeft geen pijn. Hij eet goed, hij is alert, temperatuur is goed, slijmvliezen oke, achterhand is ook niets mis mee, het is puur en alleen het rechtervoorbeen.
Hij staat ook gewoon op het land. Buiten het feit dat ie wat banketstaaf loopt, zie je verder niets aan hem.
Nu ben ik totaal niet weg in ataxie, maar is het fair, mits de spuit geen verbetering geeft, om hem in leven te houden, en het dan aan te zien wanneer het eventueel zo ver is?
Ik kan het nl nu niet aan om hem in te laten slapen, daar hij voor de rest nog een hele gezonde(alerte) indruk maakt.
Wat zijn de gevolgen hiervan, schakelt het been op een gegeven moment uit?

Uiteraard wacht ik de werking van de spuit af, maar deze vragen zitten nu in mijn hoofd, misschien dat iemand hier antwoord/ervaring mee heeft?

PBA_

Re: Atactische aanval bij 23jarige fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:48

ataxtie aan een been? kan dat dan wel eigenlijk. Mijn paard is atactisch maar dat zit in haar achterhand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:50

Lijkt mij wel? De sympthomen zijn overduidelijk, maar in principe komt het vanuit de schouder.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:53

Waarom kan dat niet..
Ataxie is een neurologische aandoening, maar heeft geen bepaalde plaats om zich te manifesteren.. (wat een duur woord.. pfff)
Als er dus ergens in een schouder oid een zenuw beschadigd is, is het dus goed mogelijk dat het maar 1 been is..

(doorgaans is het wel zo dat het vaak voorkomt in de nek of rug en dan is het idd aan 2 benen..)

Maar een paard wat lekker in de wei kan staan zonder dat er iets van gevraagd wordt... zou helemaal top zijn..
Hoeveel paarden worden er niet afgemaakt wegens bv een verzekeringskwestie??
Kijk gewoon naar je paard en dan kan je pas oordelen..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:00

dan is dat duidelijk, had het nooit eerder gehoord en megemaakt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:03

splash1999 schreef:

Misschien kan een osteopaat een uitkomst bieden... wie weet krijgt deze het been weer een beetje beter..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:05

Zolang hij geen pijn heeft, mag hij lopen alsof ie schaatst Haha!
Hij heeft 16 jaar voor me klaar gestaan, dus als ik hem zo nog een happy end kan geven, zien we wel wanneer het ophoudt...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:10

femmefatale1 schreef:
splash1999 schreef:

Misschien kan een osteopaat een uitkomst bieden... wie weet krijgt deze het been weer een beetje beter..

bij mij heeft een osteopaat zeker geholpen ze is nu vrijwel atactisch af.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:28

zolang hij comfortabel in de wei ronhost , zou ik hem lekker laten lopen ... zolang hij zichzelf kan redden is het goed toch?

misschien idd even laten kijken of het gewoon een beknelling is of een beschadiging...bij beknelling zou je idd eventueel met fysio oid de boel weer los kunnen krijgen waardoor het zover als kan weg is ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:46

Ja, precies. Ik denk dat ie gewoon enorm onderuit is gegaan..
Ik heb Gerry van Oossanen al gemaild.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:03

Wilde net zeggen, wie weet kan Gerry er nog wat mee Ja Maar wet sneu joh,
dat hij dat op zijn oude dag nog mee moet maken! Hoop niet dat je hem hierdoor eerder zou moeten laten gaan Ach gut

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:00

jeetje, dat is schrikken zeg!

hoe is 't nu met 'm?

heel veel sterkte in ieder geval...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:20

Ataxie alleen aan een been? Lopen alsof hij dronken is? Ben je zeker dat hij geen hersenbloeding heeft gehad?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:28

femmefatale1 schreef:
Waarom kan dat niet..
Ataxie is een neurologische aandoening, maar heeft geen bepaalde plaats om zich te manifesteren.. (wat een duur woord.. pfff)
Als er dus ergens in een schouder oid een zenuw beschadigd is, is het dus goed mogelijk dat het maar 1 been is..

Ik denk dat jij het hebt over een verlamming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:44

Hij liep idd alsof ie dronken was.
Hij loopt nu weer, bijna, goed. Morgen komt de VA, dus ben benieuwd wat ie zegt..
Helaas is het rijden en karren nu wel over, maar ach, hij is pijnvrij en heeft een happy leven, dus van mij mag ie nog wel wat jaren meegaan Haha!

PenP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:51

Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn toen 22 jarige merrie. Zij heeft meerdere injecties viatamine b gehad. Ze is daar aardag van opgeknapt maar ze liep absoluut niet goed. Ze heeft nog een heerlijk pensieon gehad. Lekker op de wei. Gallopeerde zelfs als ze daar zin in had. Dus ik zou je paard gewoon een lekkere oude dag te geven. Ik he nooit de indruk gehad dat mijn merrie pijn had en de DA heeft ook steeds aangegeven dat ze geen pijn had. Hij heeft alleen aangegeven dat je op moet passen om ze bij andere paarden te zetten omdat de reactiesnelheid wat is afgenomen. Ik heb haar zelf wel gewoon bij andere paarden gezet en dat is nooit een probleem geweest maar dat ligt denk ik een beetje aan het karakter van het paard. Succes ermee.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:32

Bitch schreef:
Hij liep idd alsof ie dronken was.
Hij loopt nu weer, bijna, goed. Morgen komt de VA, dus ben benieuwd wat ie zegt..
Helaas is het rijden en karren nu wel over, maar ach, hij is pijnvrij en heeft een happy leven, dus van mij mag ie nog wel wat jaren meegaan Haha!

en, wat zei de veearts ervan?
weet je nu precies wat het is geweest?