Vitaminespuit: van DA of uit de winkel?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xjudithx

Vitaminespuit: van DA of uit de winkel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 14:50

Voor degenen die hun paard wel eens een vitaminespuit geven: halen jullie die uit de winkel of bij de dierenarts? Welk merk gebruiken jullie?

Ik wil mijn paardje er een geven, maar heb geen idee welke goed is.
Alvast bedankt voor de info.

mdh

Re: Vitaminespuit: van DA of uit de winkel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:50

Ik haal deze gewoon bij de paardenwinkel. Deze heet equivital pasta.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 19:51

mdh schreef:
Ik haal deze gewoon bij de paardenwinkel. Deze heet equivital pasta.

Dank je. Die had ik ook op het oog. Ik vraag me af of de dierenarts dezelfde heeft, hij heeft wel dat merk wormenkuur.

bonita_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 08:32

Ik heb ook een vraagje over vitaminespuiten. Ik heb namelijk ook equivital pasta gekocht maar weet niet hoeveel doseringen ik aan mijn D pony en B pony moet geven, helemaal of de helft? Hij heeft 25 doseringen en op de verpakking staat 25 doseringen voor paard en koe, vallen daar ook pony's onder? Of moet ik minder geven? (Ik heb twee vitaminespuiten)

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 09:16

bonita_00 schreef:
Ik heb ook een vraagje over vitaminespuiten. Ik heb namelijk ook equivital pasta gekocht maar weet niet hoeveel doseringen ik aan mijn D pony en B pony moet geven, helemaal of de helft? Hij heeft 25 doseringen en op de verpakking staat 25 doseringen voor paard en koe, vallen daar ook pony's onder? Of moet ik minder geven? (Ik heb twee vitaminespuiten)

Dat zou ik ook wel willen weten. Bij mij gaat het om een D-pony.
Staan er geen eenheden per gewicht op zoals bij een wormenspuit?

mdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:07

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 12:12

Bedankt mdh. Mijn pony heeft pas geleden een antibioticumkuur gehad omdat hij bloed plaste. Er is nog steeds kans dat hij wat aan de nieren heeft. Is het dan wel verstandig om een vitamineshot te geven?

mdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:19

Dat zou ik niet durven zeggen maar het zijn vitaminen dus lijkt me niet dat het echt kwaad kan. In een sinaasappel zit ook vitamine en die kan je ook gewoon voeren Knipoog Maar nogmaals ik weet het niet zeker.

sowieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:24

ik heb altijd begrepen dat paarden een bepaalde heoveelheid vitaminen kunnen opnemen, teveel in een keer geven (spuit) is dus zonde omdat dit er met de urine weer uitkomt. Het is dus verstandiger om vaker een kleine hoeveelheid aantevullen op de momenten dat het nodig is. Bijvoorbeeld tijdens het verharen doormiddel van het geven van een vitaminepoeder.
Voor de nieren is het misschien verstandiger om een stofwisselingskuur te geven of een homeopathie kuur die reinigt.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 13:11

sowieso schreef:
ik heb altijd begrepen dat paarden een bepaalde heoveelheid vitaminen kunnen opnemen, teveel in een keer geven (spuit) is dus zonde omdat dit er met de urine weer uitkomt. Het is dus verstandiger om vaker een kleine hoeveelheid aantevullen op de momenten dat het nodig is. Bijvoorbeeld tijdens het verharen doormiddel van het geven van een vitaminepoeder.
Voor de nieren is het misschien verstandiger om een stofwisselingskuur te geven of een homeopathie kuur die reinigt.

Mijn pony lijkt het wel goed te kunnen gebruiken: hij is erg mager (wel ontwormd, eet goed, is oplettend, maar ook bejaard). Het was niet mijn bedoeling om hem iets speciaal voor de nieren te geven, maar ik vroeg me af wanneer hij de overtollige vitamines weer uitplast, of dat niet extra belastig van de nieren geeft en of dat dan een probleem is.

sowieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:12

dan zou ik een keer overleggen met de dierenarts, wat hun adviseren om te geven om hem net een zetje in de rug te geven
succes!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:54

xjudithx schreef:
Bedankt mdh. Mijn pony heeft pas geleden een antibioticumkuur gehad omdat hij bloed plaste. Er is nog steeds kans dat hij wat aan de nieren heeft. Is het dan wel verstandig om een vitamineshot te geven?

Zou ik absoluut eerst overleggen met de DA!