Alleen voor ijzers of rondom

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daf

Alleen voor ijzers of rondom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 12:47

Een vriendin van mij vraagt mij dit:

Waarom hebben wedstrijdpaarden eigenlijk bijna altijd alleen voor ijzers en zijn de achterhoeven vaak beter dan voor? En waarom moet je ijzers op graswedstrijden (tegen uitglijden )als je achter geen ijzers hebt? Glijden ze dan niet uit met alleen voor kalkoenen?

Wie heeft er een goed antwoord, want ik weet het nl niet, terwijl ik mijn merrie wel voor op de ijzers heb.

emilyloveyou

Re: Alleen voor ijzers of rondom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:50

de meeste paarden hebben voor ijzers & niet achter omdat achter ook best duur is. maar als je tog in de m komt met wedstrijd rijden, is het tog ook wel belangrijk om achter ijzers te doen, omdat je dan korte wendingen moet gaan rijden, bijvoorbeeld volte's van 10 & 8 meter.
& als je kalkoenen in doet, glijden ze niet uit. Omdat ze dan een stukje in de grond gaan;)
groeetjes.

Janneke148

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:07

De meesten hebben inderdaad alleen voor ijzers.
Dit wordt vaak geadviseerd als je niet rondom wil beslaan.

Dat is ook gelijk de reden waarom de voorhoeven kwalitatief slechter zijn en daar veel meer hoef- en beenproblemen ontstaan.

Die 2 kleine puntjes zullen echt niet helpen tegen uitglijden.
Als je er ijzers onder zet is het heel erg glad, waardoor je er punten onder rmoet zetten.

Als je paard zonder ijzers loopt en goed bekapt wordt, heeft het paard meer gevoel in zijn hoeven en zal hij zich zelf aanpassen aan de ondergrond.

Dat je in de M vierkant beslagen moet zijn is onzin.
Ik rijd ZZ springen en Z dressuur met een paard zonder ijzers terwijl hij echt geen supergoede hoeven heeft doordat hij jarenlang ijzers heeft gehad.

jan__timmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 23:46

Janneke148 schreef:
Dat is ook gelijk de reden waarom de voorhoeven kwalitatief slechter zijn en daar veel meer hoef- en beenproblemen ontstaan.

Die 2 kleine puntjes zullen echt niet helpen tegen uitglijden.
Als je er ijzers onder zet is het heel erg glad, waardoor je er punten onder rmoet zetten.

de proppen helpen heel goed tegen uitglijden
ik heb meer paarden uit zien glijden die zonder ijzers lopend dan paarden die met ijzers en proppen lopen

die hoef een been gebreken komen niet bijna nooit voort uit de ijzers maar doordat een paard van nature 60% van zijn gewicht op de voorhand wil dragen en dit tegenwoordig ook heel veel word toegestaan in de dressuur
ook worden de paarden veel te veel vertroeteld en op stal gehouden en dit is ook absoluut niet goed voor het been werk
maar schuif niet altijd alles af op de ijzers Boos!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 23:50

de meeste paarden hebben voor ijzers omdat het meeste gewicht aan de voorkant zit en er toch daar meer slijtage is. dat is mij verteld door de hoefsmid. dat wil niet meteen zzeggen dat alle paarden voor ijzers nodig hebben. Sommige hebben goede voeten vanzichzelf.

kalkoenen zijn eigenlijk heel slecht voor de gewrichten. De kogel draait dan maar de voet blijft staan, dit werkt dus eigenlijk niet goed samen. Nu is uitglijden ook niet goed voor de spieren en de banden. Als je paard geen ijzers heeft zal hij ook niet heel erg snel uitglijden

jan__timmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 00:01

het klopt dat kalkoenen slecht voor gewrichten zijn bij een verkeerde keus aan kalkoenen

er zijn heel veel verschillende soorten dus je moet je soort kalkoen aanpassen aan de ondergrond zodat ze niet schadelijk zijn