Nanu (11mnd) in de kreukels...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ingridge

Nanu (11mnd) in de kreukels...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 10:44

Gisteren heeft Nanu (arabisch volbloed hengst - 11 maanden oud) een ongeluk gehad met zichzelf en de hooibak toen hij in al zijn baldadigheid aan het steigeren was. Hij heeft met het omhoogkomen de rand geraakt en zijn voorbeen is van boven naar onderen helemaal opengerits (behalve de knie).

Ik kwam gisterochtend terug van 16 dagen vakantie uit Mexico toen ik de drang had om naar stal te gaan. De taxi had ons thuis afgezet om 12 u, daar heb ik eerst 3 truien en 2 broeken aangedaan (30 graden verschil Mexico - NL) en ben naar stal gereden.

Ik kwam daar aan en daar stond mijn kleine vriend met 2 stalgenoten, de pensionhouder en de DA en een zwaar bloedend been. Het was 10 min voordat ik op stal kwam gebeurd...

De DA heeft Nanu op stal staand gehecht (zwaar onder de verdovende middelen + een praam om) en daarna ingepakt met een mooi rood drukverband.
Nu heeft Nanu verplichte boxrust, antibiotica, plaspoeder en pijnstillers en donderdag komt de DA weer kijken hoe het ervoor staat. De prognose is positief in ieder geval.

Hij ziet er nu zo uit:
Afbeelding

Afbeelding

Gisteravond was het nog erg met hem en ik ben tot 23u gebleven toen hij eindelijk rustig stond te slapen onder een dekentje (ivm het vele zweten wat hij had gedaan).

Ik was in totaal 34u op met een jet-lag en had al 13u niet meer gegeten, vanmorgen om 7u was ik weer op stal en het ging goed met mijn kleine vriend. Ik ben net weer thuis, ik heb z'n dekentje afgedaan en veel hooi neergelegd bij hem en ga over n paar uurtjes weer kijken bij hem (in de tussen tijd let de pensionhouder op hem - kan ik even slapen).

piewie

Re: Nanu (11mnd) in de kreukels...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:47

tjee, wat zielig ik hoop dat alles weer goed komt met de kleine. SUcces ermee en hou ons op de hoogte. Hij is wel erg mooi trouwens hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:48

Jeetje, wat zielig! Fijn dat de prognose positief is, hopelijk knapt hij ook echt goed op.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:50

Agos... ben je zo jong, ga je de hooibak uitdagen.. wat is dat dan balen zeg dat hij in zijn joligheid zo'n ongeluk kan krijgen.
Nu maar hopen dat hij snel hersteld! Sterkte!

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:52

Ach wat sneu, ik hoop dat alles weer goed komt Ach gut

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:54

Jeetje wat balen!
Gelukkig is de dierenarts positief, heel veel beterschap voor hem toegewenst.
Sterkte!

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:55

Wat vervelend zeg! Kom je van vakantie en dan zit je meteen hiermee! Heel veel succes/beterschap met hem. Dat rood staat hem wel goed. Knipoog

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:56

Wel fijn dat de pensionhouder vlug heeft gehandelt! Sterkte met hem!

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:56

Hopelijk komt het allemaal goed. Wanneer gaat het eerste druk verband eraf? Dan kan je zien of de zwelling meevalt. Hopelijk houden de hechtingen het als het beestje wat meer in beweging komt, of blijf je hem sederen ??

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:57

Ach gosh, wat ziet die arme Nanu eruit!

Gelukkig ben je direct naar stal gegaan, dat is toch altijd wel fijn voor een paard, als er een vertrouwd persoon bij is. Zo zie je maar weer dat een ongelukje in een klein hoekje zit. Gelukkig is de prognose positief.
Ik hoop dat je kleine man snel weer beter is. En snel weer zonder verband rond kan springen. Hopen dat ie dan wel iets voorzichtiger is Knipoog

Annekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:57

OEIII dan schrik je je ook rot!!
ik hoop dat het goed komt Knipoog

sterkte ermee Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:59

oo, wat een drama zeg!
hopelijk komt alles goed met hem,
ik hoop dat je wat kan slapen/rusten nu!
sterkte!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:59

jeetje, wat een schrik zeg, dat is geen leuke thuiskomer...

sterkte!!

shanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:02

Dat is niet echt lekker thuis komen
Hopelijk valt het allemaal mee en is hij snel weer de oude Vriendjes zijn?

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:05

Jeetje zeg, dat is even een heftige thuiskomst. Ik hoop dat je kleintje snel weer de oude is!

Succes en sterkte!

ingridge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 11:11

Donderdag wil de DA zijn verband eraf halen en naar t been kijken, mocht er nog een zwelling zitten dan gaat er weer een nieuw verband om. Hij gebruikt zijn been goed, staat er gewoon op, gisteren had hij erge pijn en stond zijn stal te verbouwen (let wel: kuilen aan het graven en dat doet hij nooit-hij kon gewoon niks met die pijn dus dan doe je rare dingen) met zijn beide voorbenen dus de dosis van pijnstillers werd wat verhoogd (DA hierover gesproken).
Voorlopig krijgt hij dus pijnstillers om hem wat rustiger en pijnvrij te houden.
Vanmorgen was hij alert en at en dronk goed. Nu straks weer even naar hem en dan vanavond weer zijn medicijnen (antibiotica, pijnstillers en plaspoeder).

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:12

He wat zielig, hij ziet er ook zo beteuterd uit! Jij woont vast vlak bij mij, als Casper bij jou komt.

j_haine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:38

wat een verhaal hey. niet prettig thuis komen.
het is inderdaad te hopen dat alles weer goed komt.
die pijnstillers zou ik wel mee uit kijken. als hij niet voelt dat ie iets mankeerd houdt hij er ook geen rekening mee en dit kan de genezing ten nadele komen. natuurlijk moet je hem niet onnodig pijn laten lijden maar hij mag wel voelen dat hij wat mankeerd, dan is hij ook niet zo geneigd gekke dingen te gaan doen.
maar je kent zelf je paard het beste. doe wat goed voor hem is.

sterkte en beterschap gewenst.
john.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:38

Niet fijn thuiskomen.
1 voordeel, ze worden wel heel braaf als ze als jaarling zijnde in het verband hebben gestaan Tong uitsteken Die van mij heeft ook een gat teveel in dr been gehad en is nu ( jaar later) echt makste schaap in de omgang.
Wil je fotos maken van hoe de wond eruit ziet donderdag zonder verband?

beterschap en sterkte.

ingridge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 20:12

Ik maak morgen foto's hoe het eruit ziet zonder verband. Ten tijde van het gebeuren moest ik 2x richting toilet terwijl ik normaal gesproken heel stoicijns ben (gelukkig was mijn stalgenote er-diegene op de foto- die het allemaal mega interessant vond) maar mede door slaaptekort en stress moest ik toch even overgeven. Voordeel van dit alles...ik ben mijn vakantie kilo's weer kwijt. Net heeft Nanu zijn medicatie weer gehad en meneer had alweer praatjes.

Flighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:21

Wel verelend zeg, zo thuiskomen van vakantie.
Sterkte, en beterschap!!!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:50

he bah dat is naar thuis komen. gelukkig kan je nu voor hem zorgen nu je er weer bent en is de prognose gunstig

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:56

Dat is inderdaad niet leuk.
(Vorig jaar kwam vriendin terug van 2 weken vakantie, bleek het paard al een week dood te zijn, ingeslapen had vast in draad gezeten niemand wist het).
Goed gevoel had je dus!
Ik hoop dat hij er verder weinig schade van onder vind.
Sterkte er mee

ingridge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 18:31

Update:
Vandaag is de DA geweest, het verband is er niet afgehaald omdat het er nog goed omheen zat.

Nanu gebruikt het been gewoon dus dat was positief, wel blijft hij gewoon aan de antibiotica maar de pijnstillers zijn al afgebouwd naar nog 1x per dag (alleen 's avonds en maar voor 200kg paard ipv 400kg paard- dit om hem rustig de nacht door te krijgen).

Verder boxrust in ieder geval tot maandag en dan zien we wel wat de DA zegt, hij is rustig op stal en staat gewoon aan zijn hooi te knabbelen mocht hij wel onrustig worden dan halen we gewoon mams naar binnen (dat is dus het voordeel als je 2 knollies hebt maar mijn stalgenoten hadden ook al aangeboden om dan hun paard eerder binnen te zetten).
Maandagmorgen gaat het verband er wel af en dan zullen we zien hoe het resultaat tot zover is.

@joto: Ik heb al eerder een voorgevoel gehad toen kwam ik uit mijn werk en normaal rijd ik dan meteen door naar huis maar nu moest ik van mezelf naar mn paard (toen alleen nog mams). Bleek ze dus een ernstige koliekaanval te hebben dus meteen de DA erbij. Dus dat liep uiteindelijk goed af.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:52

Ahhh wat zielig zeg.Wat ziet hij er zielig uit zo met zijn beentje in t verband.
Gelukkig lijkt het allemaal de goede kant op te gaan. Hoop dat hij er snel geen last meer van heeft.
Shadi van mij kan ook zo zijn.Die had als veulen zijn neus gestoten.Heel zijn vel hing eraf , Zag je zo zijn bot..Die kreeg dus nietjes in zijn neus.