Zand

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita_1995

Zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 10:32

Heeft iemand van jullie ervaring met zandkoliek ??

Ik hoop het niet, en ik gelukkig (ook nog) niet... *even afkloppen*

Welke middelen gebruiken jullie als een paard verdacht wordt van zand in de maag ??

Zijn er goede middelen voor om het zand uit de maag af te laten voeren ??

Ben benieuwd hoe de ervaringen zijn op dit gebied.

Ik kreeg laatst te horen van iemand dat hij gehoord had dat een paard operatief verlost was van 27 kg zand uit de maag.

Heb zelf ooit weleens een kuur 'zandweg' gebruikt, maar vroeg me af wat de ervaringen zijn op dit gebied.

detour

Re: Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:36

Sandclear werd er bij ons op het erf gebruikt bij een zandetend veulen (had ook zandkoliek gehad) en hij kreeg preventief elke dag een scheutje zonnebloemolie door zijn eten om zijn darmen goed te smeren en door te spoelen.
Ze vinden sandclear erg ranzig maar het werkt wel goed.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:03

Ik geef mijn paard en pony ook 1 x per maand een Sandclear-kuurtje in de maanden dat er minder gras op de wei staat of ze ivm natheid veel in de bak staan. (Paard heeft mei 2007 hevige gaskoliek gehad met mogelijke oorzaak zand)
Als ze in de bak staan hebben ze bij mij ook altijd een graaskorf om. Eerder een muilkorf met halster, maar dat zat niet fijn voor hun en ze konden alsnog zand binnen krijgen. Daarom bij Divoza 2 graaskorven gekocht. Helaas kunnen ze ook hiermee nog zand binnen krijgen, maar wel in mindere mate dan zonder.

Daarnaast geef ik elke dag of lijnzaad of lijnzaadolie door het voer (1 x per dag).
Ook zorgen dat paarden genoeg ruwvoer krijgen helpt.

Edit: er is op bokt al veel over te vinden en helaas, er zijn genoeg bokkers, die een paard hebben (gehad) of kennen, die zandkoliek hebben gehad. Het komt helaas vrij vaak voor.

supje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:33

zonnebloem olie helpt , en je hebt een middel dat zandweg heet werkt het zelfde als zonnebloem olie

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 08:54

Mijn haflinger had wel eens zand in zijn maag, we hebben toen zandweg gebruikt en dat hielp goed. Het duurde bij ons wel erg lang.

thunderstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:29

ja zandweg werkt inderdaad goed. heb ook lijnzaad geprobeerd en werkt ook.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 09:31

Mijn pony heeft wel ooit zandkoliek gehad, maar gelukkig kwam het zand er spuitend vanaf nog voordat de dierenarts er was. Ze was wel doodziek trouwens; lag heel stil (dus niet als bij koliek om en om rollen) en stond alleen op om zand te "spuiten".
Na medicatie van de dierenarts werd het van binnen wat rustiger en kwam ze weer overeind.

Sinds die tijd geef ik preventief zandweg van Excellent.
Sinds kort geef ik puur psylliumzaad (hoofdbestanddeel van zandweg). Is een stuk goedkoper in gebruik, en wat het belangrijkste is; het is geur- en smaakloos, dus veel makkelijker door het voer te doen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:55

@Isapaardje: even een paar vraagjes over psylliumzaad.
- Waar haal je het? (ruitersportzaak/fouragehandel/oid)
- Wat kost het per kilo?
- Hoeveel gebruik je per dag per paard?
- Gebruik je het met periodes (bijv. zoals SandClear 1 x in de maand 1 week) of iedere dag?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:45

Kennis van me heeft het voor me meegenomen uit Duitsland. Het heet daar "Flohsamen" en kostte 18 euro per kg.
Je hebt 5 gram per 100 kg lichaamsgewicht nodig per dag.
Je geeft het ook als kuur en dat kun je zelf bepalen. Ik meen tot maximaal 1 maand aaneengesloten. Dan mag je het een even zo lange periode niet geven.
Ik zelf hou een kuur van een week aan en dan 3 weken niet.
Moet zeggen dat ik nu wat langer niet had gegeven en nu weer bezig ben en de mest echt enorm veel zand bevat. Ik ga daarom nu wat langer door dan een week.

Je hoeft het maar een beetje nat te maken. Het zwelt op in de paardenmaag/darm. Ze gaan wel wat meer drinken valt mij op.