castratie pony 6 jr in de wei of kliniek

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ronald1960

castratie pony 6 jr in de wei of kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 18:20

hallo bokkers,

Graag wil ik advies of ervaringen met het castreren van wat oudere hengsten.
Mij wordt verteld dat het in de kliniek moet gebeuren. Maar nu is mijn vraag waarom.
In mijn ogen kan je paard beter op zijn vertouwde plek geholpen worden en daarna lekker
bijkomen in zijn eigen vertrouwde omgeving.(schijnt nog goedkoper te zijn ook).

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Ronald.

Joto

Re: castratie pony 6 jr in de wei of kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:22

Goedkoper is het zeker. wij laten ze altijd aan huis doen. Meestal wel in stal, Beweging is na de castratie zo ontzettend belangrijk! Dus gewoon de wei in is het beste.
Het kan op meerdere manieren, liggend of gewoon staand.
Staand is goedkoper en brengt (vind ik) het minst risico mee.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:26

wij doen tot 1,5 jaar op de wei daarna na de kliniek omdat ze kans op complicaties groter is.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:34

Het is denk ik de vraag wat het verschil is........

Ik heb mijn shetlandertje ook op de kliniek laten castereren. Zondag brengen (al is dat min of meer onzin) en op maandag middag werd hij om 16.00h geholpen. Om 16.30h kon ik hem daar ophalen. Dit alles is gewoon staand gebeurd. Hij heeft nergens wat van gemerkt. Stond overdag op het land, 's nachts op stal..........daarnaast wandelde ik met hem en heb het twee dagen met koudwater 'gespoten' tegen de zwelling

Liggend is denk ik een ander (en duurder) verhaal................,maar misschien nodig omdat het om een oudere hengst gaat? Ik heb geen idee.........

Op het land zou natuurlijk gewoon kunnen, maar ik persoonlijk zou dan wel kiezen voor het voorjaar ivm infecties nu.....(niet echt lekker weer)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:12

Ik ben zelf persoonlijk voor gewoon lekker thuis te castreren maar ik weet niet of de oudere leefdtijd van dit paard niet toch verstandiger is om het op de kliniek te laten doen.
Ik denk wel dat op vandaag de dag te snel naar een kliniek gereden wordt.
Alle castraties die ik mee heb gemaakt zijn thuis gebeurd en allemaal prima gegaan en in een week was alles weer goed.
Zo ook mijn shetlander die heb ik in de wei laten castreren en die is opgestaan na de castratie en heeft er amper een week vanaf geweten en het is amper dik geweest.
Terwijl ik 1 paard weet die op de kliniek is gecastreerd en een paar dagen op stal moest blijven die heeft echt dik een maand lopen kloten met dik en raar lopen.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:08

Gewoon thuis laten castreren. Kan door een DA of een castereur.. Ik zou het door een castereur laten toen, die verdoofd alleen en kunnen ze blijven staan. Ik heb het een keer gezien toen een dierenarts het deed, en paard onder narcose.. je wordt er niet echt vrolijker van als je ziet hoe ze opstaan..
(dit verschilt trouwens wel per paard, de ene staat op en die heeft nergens last van, en de ander probeert 100 x op te staan en valt steeds..)

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:18

Ik weet niet of een castreur ook dierenarts is? Zoniet zou ik zo iemand nooit van zijn leven aan mijn paard laten komen. Staand castreren wordt al maar minder gedaan, omdat het noch voor de dierenarts, noch voor het paard veilig is. Je neemt een groot risico. BIj een goede veearts is een volledige narcose geen enkel probleem. En veel veiliger voor je dier...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:16

Bij de mijne is liggend gecastreerd ik had ook niet anders gewild, doordat mijn shet in zijn eigen omgeving was en zijn maatje bij hem stond was hij heel rustig en stond pas op toen hij vond dat het kon en dat is allemaal super gegaan.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:19

Mischien je DA ff raad plegen..
of de kliniek zelf! Lachen

is altijd verstandiger dan uitgaan van mensen die er niet alle verstand van hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:27

Mijn shet heb ik op 4 jarige leeftijd laten castreren bij een castreur, daarna moest hij enkele dagen op stal blijven en toen hij weer de wei in mocht was er helemaal niks aan hem te merken Vork Van wat ik weet is hij ook gewoon staand gecastreert en heeft er geen last van gehad.

Xsara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:41

Mijn paard is toendertijd in een kliniek geweest, persoonlijk geef ik daar de voorkeur aan.
Ze sealen hem ook dicht na de castratie, je hoeft dus ook niet meer met koud water te koelen e.d.
Wel is beweging goed natuurlijk als ie weer thuis is.
Ook scheelt het niet veel met de dierenarts die aan huis komt.........

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:33

Wij doen alle castraties op de kliniek. Liefst op tafel volgens de liezen. Dan kunnen ze vrij snel weer aan de gang.
Als eigenaren dat OK risico niet willen lopen gebeurt het staand in een steriele ruimte.
Voordeel is dat als er iets gebeurd (darmen door de wond naar buiten komen ofzo) het paard in elk geval ís waar hij moet zijn en evt direct kan worden geopereerd. Als je ze dan nog naar een kliniek moet vervoeren word de overlevings kans wel heel klein.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 19:43

Er is een centraal topic hier op MD over castreren. Daarom hier een slotje.