Dit komt mij bekend voor nl mijn merrie was maandagmorgen 11 februari (haar verjaardag) nog oke en tegen de avond vond ik haar anders en sloom. Niet echt koliek achtig maar niet fit en ze stond enorm te blazen. Ben haar gaan temperaturen en bleek ze 40,8 graden koorts te hebben. Direct DA erbij die haar koortsremmers in heeft gespoten en antibiotica en ontstekingsremmers. Ze begon daarna heftig te zweten en heb meerdere dekens moeten gebruiken om haar warm te houden. Ben in de stal gebleven en om 05.00 uur in de ochtond had ze nog 39,5 en heeft ze gemest. Met de mest was ik blij omdat ook de Da vond dat ze niet echt koliekerig was. Dinsdagmorgen om half 10 had ze weer 40 graden koorts. De Da is tot en met woensdag 2 keer bij haar geweest en haar gespoten en met de koortsremmers kregen we de temp wel goed maar na uitwerking daarvan liep de temp toch telkens weer op. Het heftige zweten na toediening van de koortsremmers nam wel af. De woensdag bleef de koorts schommelen van 38 tot 39,5 graden. Inmiddels had mijn Da contact met Emmeloord gehad.
Wat ik er ook bij moet vermelden is dat ik dinsdag erop stond dat er bloed afgenomen zal worden.
Resultaat hiervan was dat ze een veel te laag gehalte witte bloedlichaampjes had)[b][/b]Ze zat op 1,2 terwijl de gemiddelde waarde 5,5 moet zijn. Op woensdagavond is iom Emmelooord besloten de donderdagochtond af te wachten en haar witte bloedlichaampjes nog een keer te meten omdat die waarde wel heel laag was. Zoniet dan was het toch noodzaak om met haar naar Emmeloord te komen. Tevens had ik haar urine opgevangen en die was zeer donker. Er zat geen bloed in maar er was een afbraak van spierenzymen. Donderdagmorgen om 10.00 uur had ze temp van38,4 en witte bllichaampjes waren iets gestegen naar 1,6. Dus naar Emmeloord. Moeilijke keuze maar toch gedaan omdat ik nu nog een paard had dat kon reizen. Aangekomen in Emmeloord vonden ze haar een DRAMATISCH ZIEK PAARD. Weer allerlei onderzoeken: buikpunctie, rectaal onderzoek, catheter in en aan een infuus. Ze werd in de quarantaine stal geplaatst. Conclusie was daar: het beeld van koorts, neutropenie(witte bloed cel telling), dunne mest, en matige eetlust passen het best bij een vorm van Colitis (dikke darm ontsteking) alleen zou ze dan een ernstiger vorm van diarree moeten hebben. Ze hebben nog wel een mestmonster opgestuurd voor Salmonella en wachtten de resultaten af.
Afgelopen woensdag is ze weer naar huis gekomen. Ze was blij dat ze weer thuis was en leek het goed te doen. Geen koorts, goede eetlust en vrolijk. Ik temp haar 2 x per dag en ze krijgt nu oraal 2 x daags een antibiotica. Tot mijn schrik had ze gisteravond in één keer weer 38,7 graden en at ze slecht. Vanmorgen was ze weer wat beter nu 37,4 en heeft ze haar krachtvoer opgegeten. Iom met Da mag de temp niet nog meer stijgen. Dus haar goed in de gaten houden. Een bijkomend probleem dat in Emmeloord gevonden is is dat haar GGT (leverenzymen) te hoog zijn. Stijging tot 171. Wat nu te doen>>>>> elke dag moet ik haar de 2 x daags de antibiotica geven en temperaturen. Maandag weer bloedonderzoek en dan moet de GGT weer lager zijn zoniet verder onderzoek nodig.
Wat mij nog het meest opvalt is dat ze andere dingen eet dan dat ze normaal doet. Zoals oud hooi en hoge graspollen heel vreemd. Een lang verhaal en ik reageer op jou verhaal omdat het ziektebeeld wel overeen komt dus ben benieuwd hoe het nu bij jullie is en ms moet je ook een bloedonderzoek laten doen.
Gigondas schreef:Mijn shet hengstje van 2,5 jaar had vrijdag ineens (binnen een uur)koliek. Da is geweest heeft hem gespoten en was weer in orde. Zaterdagochtend was ie weer helemaal oude lekker blij en ondeugend. Zondag avond stond ie ineens met 39,5 graden koorts. Weer de da gebeld en die wilde in eerste instantie niet eens komen (moest het nog maar even aankijken) omdat ie nog wel gewoon goed at. Heb gezegd dat ik erop stond dat ie kwam omdat ie vorig jaar rond deze tijd ook ziek is geweest (koorts dik 40 graden). Hij kwam en heeft alles nagekeken klieren,hart en longen allemaal oke. Hij heeft hem gespoten met peneciline. Temp was gisterochtend 37.7 en avond 38.6. Temp was vanochtend nog 38.6 en hij at nog wel maar erg traag nu. Omdat we verhuisd zijn heb ik nu een andere da maar heb vanochtend mijn oude da maar gebeld en die komt vandaag of morgen bij me langs (ze staan nu eigenlijk voor hem te ver weg). omdat ik het toch niet vertrouw allemaal en vond de reactie van mijn nieuwe da niet fijn zondag. Hij is nu ook weer niet besmettelijk (was ie vorig jaar ook niet) mijn shetruin van 3,5 heeft nergens last zijn temp is ook normaal. Ben niet in kontakt geweest met zieke paarden en het hengstje ook niet. Snap niet waar het aan kan liggen helemaal niet omdat het weer in dezelfde periode is. Hij krijgt goed hooi van eigen land , muisli van de pavo(nature's best) en pavokoek.
Beetje lang verhaal maar moest ff me ei kwijt.