Mest onderzoeken op zand..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stacy S

Mest onderzoeken op zand..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 13:11

Hoe kon je ook al weer de mest onderzoeken op zand..?

Was het niet: 3 mestballen oplossen in water en dan mag het niet meer dan een theelepeltje zand zijn..?

Dilayla staat s morgends altijd in de buitenbak. Ik had d'r een tijdje terug ook even buiten staan en toen ging ze aan de grond likken, heb ik d'r toen maar wat kuilvoer gegeven..
Gister was het erg lekker weer en heb ik even in de buitenbak gelongeerd.. ik heb d'r aan de hand uitgestapt in de bak.
Toen viel me op dat aan de zijkanten van de bak allemaal kuiltjes zitten.. het lijken net knikkerpotjes! Nu ben ik bang dat zij de gaten heeft gemaakt met het oplikken van zand...
Ze staat s morgends nooit alleen buiten.. dus ze hoeft het niet gedaan te hebben, maar omdat ik haar een tijdje terug ook aan de grond zag likken maar ik me wel een beetje zorgen...

Cassidy

Re: Mest onderzoeken op zand..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:15

De methode van mestballen oplossen in zand is niet afdoende, je hoeft maar een paar ballen te treffen waar geen zand inzit en je krijgt een verkeerd resultaat. Als je vermoed dat je paard zand eet kun je haar iig het beste een kuurtje Sandclear geven, en door het regelkmatig geven van gekookt lijnzaad ook helpen om zand uit de darmen te werken.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:18

klopt soms komt er eenhele landing zand mee naar buiten maar soms ook niet terwijl je paard het wel heeft. je kan het ook controleren door een rectaalhandschoen(ofhandschoen bij bp) daar pak je wat mest mee op draai het binnestebuiten. doe er water in en je kan precies zien in de vingertoppe of er zand inzit.

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 13:27

Bij een paard wat geen zand eet zul je neem ik aan dan ook geen zand in de mest aantreffen? dus als ik wat vind, krijgt ze dus wel zand binnen?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:35

kan maar als een paard wel zand eet kan je dat niet altijd terug vinden in de mest. dit omdat er niet bij elke keutel zand mee naar buiten komt dus het kan zijn dat je het vandaag controleerd en nik vind en morgen controleer je het en vind je een hele hoop zand en de dag erop weer niks ofzo. het is maar net hoeveel er mee naar buien gaat en hoeveel er nog in de maag/darmen blijft.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:07

Je kunt natuurlijk toch wel die test doen! Ik doe meestal 8 mestballen. Als er meer dan een halve theelepel in zit moet je een kuur geven.
Vaak kun je met je vingers ook al voelen of er zand in zit. Gewoon wat mest fijnwrijven tussen je vingers!
Ik geef mijn paardjes 3 wk. achter elkaar een zandkuur. Met 1 week haal je lang niet genoeg weg.

Heb zo'n beetje alle zandkuren die er bestaan al geprobeerd en heb op dit moment 'vezels'. Hier kun je ze kopen; http://www.paardenconcurrent.nl/product ... ts_id=1635

Het is zuinig in gebruik en de paarden vinden het bij mij erg lekker!