Mijn paard heeft hoofdschokken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

essti

Mijn paard heeft hoofdschokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 10:35

Ik wil graag wat raad, ik heb vorige week een verwaarloosde merrie opgehaald, zeer lief en braaf paard en ik vond dat ze dit dus niet verdient had het is het proberen waard om het paard een kwalitatief beter leven te geven.
Het is een wever maar sinds ze hier op stal staat is dit werkelijk een stuk minder geworden, ik schat dat ze zo'n 100-150 kilo te licht is, zat erg dof in het haar (was geschoren)en heeft beduidend spieratrofie, ze is na een week al weer wat aangekomen en begint ook weer te glanzen, dierenarts heeft haar gebit behandeld dus ze is er klaar voor om flink aan te komen.
Merrie heeft een top papier en ik kan geen erfelijke achtergrond van haar achterhalen.
Nu komt het volgende als ik haar wat beter observeer lijkt ze overdag veel te slapen Slapen ( beetje vreemd want het is een bloedpaard) maar gezien het feit dat ze zo verwaarloosd is ook alweer niet zo heel erg vreemd. ze staat de hele dag buiten (nu in de bak) als ze alleen in het land is is ze erg fanatiek aan het rondlopen wachten tot haar vrienden komen. Ze eet wel goed alleen is het af en toe met tussenpozen. Nou viel mij van de week op dat ze af en toe schokt met het hoofd en draait dan haar hoofd een klein beetje weg, ik heb alles uitgeplozen hier over headschacking etc etc. Ze doet het niet in overdreven mate en slaat ook niet met het hoofd heeft iemand dit verschijnsel ooit es gezien de medische gegevens die bekend zijn van de andere beelden zijn in uitgesproken mate aanwezig en dat kan ik van haar niet zeggen. Eerst zag ik het buiten maar haar oren zijn ook uitgeschoren dus dacht ik dat het door de wind kwam maar ik heb haar het nu ook al meerdere malen binnen zien doen en we hebben gesloten stallen dus hier waait het niet, als reactie op koud water doet ze het ook, tijdens het eten van biks en als ze staat te dagdromen.
Even voor de duidelijkheid ze doet het niet alle dagen en heel af en toe dus het is niet aanhoudend.
Met longeren heeft ze er geen last van sjouwt als een tijger, ze is L2 dressuur maar heb nog niet op haar gereden vind dit namelijk niet Humaan in de conditie waar ze nu in verkeerd.
Ben erg benieuwd naar reactie ik laat de dierenarts zowiezo even komen te bloedprikken nog van de week maar misschien kan iemand zijn ervaring alvast met me delen.

Madamazel

Re: Mijn paard heeft hoofdschokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:30

We hebben een merrietje op de manege die dat deed omdat ze blind was aan het worden aan 1 oog... ze draaide haar hoofd altijd schuin en nu nog en af en toe ook in schokken... nu zie je heel duidelijk dat ze 1 oog met een blauwe schijn heeft... Maar het kan ook een stalondeugd zijn want een manegepaard doet dat ook, maar daar zit ook nog eens luchthappen bij terwijl die dat doet. Het kan ook iets totaal anders zijn he. Laten we hopen dat het maar een stalondeugd is en niets anders en vraag het zeker aan de DA ! Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb!

specialb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:40

Kan ook een kwestie zijn van vitamine en mineralen te kort,de spieren van het paard hebben waarschijnlijk veel geleden door ondervoeding en daar kunnen allerlij vervelende dingen door ontstaan.het lichaam heeft misschien langere tijd,in moeten teren en is brandstoffen en eiwitten te kort gekomen,die zorgen voor opbouw en onderhoud van spiermassa en vitale delen.Dit heeft tijd nodig om te herstellen en heeft niet alleen maar te maken met het toenemen in gewicht,maar met inwendig herstel.ook moet haar lichaam weer wennen aan de voedingsstoffen die ze nu weer binnen krijgt en dat verwerken.Houdt maar gewoon veel van haar,dat scheeld ook!

essti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 09:50

Heel erg bedankt voor jullie reacties ik denk inderdaad ook dat het meer met inwendig letsel te maken heeft ze is al wat attenter en slaapt niet meer zo veel ze krijgt dus haar levenslust terug, wat het oog betreft heb ik daar ook even aan gedacht maar ze ziet dingen erg goed aankomen en is dus niet blind wel is ze nou super verkouden dus kan het ook een middenooronsteking zijn ja ik hou heel veel van haar ondanks wat haar is aangedaan is ze gewoon top.. Mijn zoontje van 6 heeft haar gister (let op samen met mij) gelongeerd ze reageerd zelfs op zijn commando's, hij heeft gister even op haar gezeten.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:59

Het kan ook gewoon een 'tic 'zijn.
Had een pony gekocht die werd van de zomer zo debiel van die vliegen en om ze af te schudden: Met r hoofd schokken.
Dat deed ze van de winter ook nogsteeds uit automatisme als er een zuchtje wind langs dr oortjes ging ofzo.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:33

essti;
de oren zijn uitgeschoren?
kan heel goed zijn dat het daarvan komt,zorg dat je alle haartjes uit dat oor plukt en even niet meer uitscheren,die haren zitten namelijk niet voor niks in dat oor en moeten het beschermen.
misschien zit er nu een ontsteking in?

headshaking komt in verschillende vormen voor en ze zijn lange niet allemaal heftig Knipoog
de mijne kan niet goed tegen een bepaalde stand van de zon en is allergisch voor bepaalde pollen van grassen.
bij hem is het niet meer dan dit:

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 4796575387

( wel hele filmpje kijken hoor,halverweg begint hij pas met schudden)

essti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 19:15

ellepel schreef:
essti;
de oren zijn uitgeschoren?
kan heel goed zijn dat het daarvan komt,zorg dat je alle haartjes uit dat oor plukt en even niet meer uitscheren,die haren zitten namelijk niet voor niks in dat oor en moeten het beschermen.
misschien zit er nu een ontsteking in?

headshaking komt in verschillende vormen voor en ze zijn lange niet allemaal heftig Knipoog
de mijne kan niet goed tegen een bepaalde stand van de zon en is allergisch voor bepaalde pollen van grassen.
bij hem is het niet meer dan dit:

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 4796575387

( wel hele filmpje kijken hoor,halverweg begint hij pas met schudden)

Dank je voor je reactie, ik ben geen voorstander van scheren van de oren (ik hou helemaal niet van scheren ik scheer zelf dus nooit mijn paarden) zo heb ik haar gekocht mijn mening is ook die haren zitten er niks voor niks.

essti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 12:08

Hier mag een slotje op, mijn merrie heeft nergens meer last van sinds ze op een goed uitgebalanseerde voeding staat.
Dus had dus te maken met haar ondervoeding bij de vorige eigenaren.