Jaarling slechte conditie en opeens knakkende kogels?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Jaarling slechte conditie en opeens knakkende kogels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 12:25

Vorig jaar heb ik een merrieveulen kruising Tinker met Fjord gekocht. Toen we haar kochtten was gewoon dik (en moeders broodmager daarom is ze er al met 3,5 maand afgegaan). Hier kreeg ze zo`n echte jaarlingbuik, en voor de zekerheid hebben we haar goed ontwormt met o.a. equimax en eraquell (en week later vitaminespuit). Dit hielp niet, en de dikke buik bleef. Een dierenarts die ik op de paardenbeurs in Hardenberg gesproken had zei dat de buik kon komen door het onbeperkte ruwvoer waar ze heel goed en veel van eet..

Ook was ze buitenstaan niet gewend, en heeft het even geduurd voordat ze eindelijk een beetje een wintervacht kreeg..

Nu zit ze nog steeds niet helemaal lekker in haar vel. Ik vind het heel moeilijk, jaarlingen hebben wel vaker een dikke buik en ribbetjes. Maar bij haar is het toch alsof ze niet helemaal fit is. Ik geef haar nu maar brok bij en gister ook maar mineralen gehaald.

Ik was net in de wei en het viel me op dat ze opeens op alle 4 de kogels knakt en redelijk ver doorhangt... Ik ga morgen nu toch maar eens de veearts bellen.

Maar zijn er mensen die dit beeld herkennen?

Hier een foto van enige tijd terug, om een idee te geven:
Afbeelding

TNT

Re: Jaarling slechte conditie en opeens knakkende kogels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:00

het buikje is inderdaad dik maar over de been stand zou ik me geen zorgen maken zo staan veel tinkers op de benen, kun je een foto maken als ze op het harde staat zodat we ook de hoeven kunnen zien

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:02

Ik vind de buik ook dik, benen zie ik niks ernstigs aan.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:19

Ze is jong van haar moeder afgegaan....

Heb je haar dan helemaal geen veulen opfokkorrel gegeven ??

Ik denk dat ze een tekort heeft aan proteinen, waardoor de spieren te slap blijven zeg maar...

En dan voornamelijk de buikspieren waaraan de buikwand mee vastgehouden wordt...

Een scheutje zonnebloemolie per dag over het voer voor de aanmaak van wintervacht zou ik ook erbij geven...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:39

he maris, ik kan me indenken dat je die achterbeentjes te slap van onderen vind, ze staat erg naar voren met de koten he? ik zou er zelf ook niet gerust op zijn maar ja, ik heb er verder ook geen verstand van.

wil je gwenn d'r buikje ook ff zien Nagelbijten / Gniffelen die ook wel zo hoor. hard en rond.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:54

Heb je de veearts al daar gehad? Zo ja wat heeft die aangegeven?

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:02

Als ik jouw was zou ik er eens een flinke dosis wormenkuur met pyrantel instoppen,Strongid P bijvoorbeeld.Tot nu toe heeft ze alleen Ivermectine en dat andere binnen gehad (voor lintworm,ben even de naam kwijt) Dit is namelijk een typisch "gevalletje spoelworm" en spoelworm krijg je niet weg met Ivermectine.Spoelwormen eten gewoon alle voedingsstoffen op die jouw opgroeiende paardje zo heel hard nodig heeft en je kunt het vergelijken met die Afrikaanse kindjes met die dikke buikjes,
hongeroedeem dus...En daardoor staat ze dus ook niet goed op haar benen,ze is heel erg slap omdat ze die broodnodige
voedingsstoffen dus niet binnen krijgt.Goed ontwormen dus en geef haar bij voorkeur opfokbrok erbij dan moet het goed komen..

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:06

Idd zoals Flyer al zegt, wij ontwormen die jonge dieren standaart met een 5 daagse pyrantel kuur. Op die manier dood je niet alleen de wormen maar ook de eitjes en de hele cyclus van de wormen.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:00

Inderdaad, dit ziet er toch wel uit als een wormenbuikje in mijn ogen. Die 5 daagse kuur kun je bij de DA krijgen. Zeker doen! Na een week of 3 zou je dan nog eens iets van probiotoca kunnen geven om de darmflora weer op peil te krijgen. Succes!

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:12

Teneertse, wat een ontzettend mooi beetsje zegt echt een hele geslaagde kreusing.

Verder over de buik, dit kunnen inderdaad wormen zijn, ik weet niet of je haar 2 verschillende wormenkuren hebt gegeven, met een verschillende werkzame stoff bedoel ik?
Kan ook een hooibuik zijn hoor.

Verdr over die knakkende knieen zou ik niet zo gerust zijn.
Het hoeft niks te zijn hoor, heb een fjord gehad, die knakte ook met lopen, maar nooit wat mee gehad, maar we hebben ook een jaarling gehad, die begon met ligt knakkende benen en uiteindelijk werd het steeds erger totdat ie zelfs zijn hak niet meer kon buigen, dus zal toch even de da erbij halen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 13:43

flyer schreef:
Als ik jouw was zou ik er eens een flinke dosis wormenkuur met pyrantel instoppen,Strongid P bijvoorbeeld.Tot nu toe heeft ze alleen Ivermectine en dat andere binnen gehad (voor lintworm,ben even de naam kwijt) Dit is namelijk een typisch "gevalletje spoelworm" en spoelworm krijg je niet weg met Ivermectine.Spoelwormen eten gewoon alle voedingsstoffen op die jouw opgroeiende paardje zo heel hard nodig heeft en je kunt het vergelijken met die Afrikaanse kindjes met die dikke buikjes,
hongeroedeem dus...En daardoor staat ze dus ook niet goed op haar benen,ze is heel erg slap omdat ze die broodnodige
voedingsstoffen dus niet binnen krijgt.Goed ontwormen dus en geef haar bij voorkeur opfokbrok erbij dan moet het goed komen..

Omdat ze verder nog fit is heb ik dit dus gister gedaan (zelfs een dubbele dosis gegeven zoals op de verpakking stond). Vanmorgen idd wormen in de mest (damn dan denk je goed te ontwormen, equimax zegt ook alle soorten te pakken) en ze lijkt nu al lekkerder in haar vel te zitten. Het knakken lijkt nu minder, en ik voer haar nu veulenbrok met daarbij nog extra mineralen en kijk het nu nog een weekje aan.. Ik heb trouwens het idee dat ze bijna nooit ligt, ze staat eigenlijk altijd in de schuilstal en bijna nooit buiten.. muts..

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 11:03

UPDATE:

Nou we zijn net terug van de kliniek..

Knakken hoef ik me geen zorgen over te maken, kan geen kwaad. Het erg doorhangen van de kogels is minder, maar op de foto`s was gelukkig geen afwijkingen aan de kogels en omliggende botjes te zien.

Zijn conclusie was: ... Ze beweegd te weinig.. En dat klopt ook wel, ze staat de hele dag in de schuilstal te vreten, en ik zie haar eigenlijk nooit echt lopen of spelen op de wei.. Ik moet nu met haar gaan lopen of longeren, zodat ze sterker wordt van achter. Maandag belt hun hoefsmit mij of hij eventueel nog iets met aanpassingen aan de hoef wil doen. Er is ook een mestmonster genomen om te kijken of ze daar nog iets afwijkends in kunnen vinden.

Op zich lijkt het dus niet ernstig, beweging en een eventuele aanpassing zouden het voor het grootste gedeelde moeten gaan verhelpen..

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:15

Goed nieuws dus Knipoog

Bij mij schiet dan gelijk de gedachte in mijn hoofd om ze dan met een leeftijdsgenootje samen te zetten, waar ze lekker mee kan spelen en ravotten, ze staat nu een beetje als een einzelganger in de kudde wat leeftijd betreft en heeft daarom misschien (te) weinig beweging...

Succes ermee !!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 11:23

Fagan en Lavanny (de shetlander) spelen vaak op het land... Maar Joy is gewoon te lui ofzo om mee te doen. Sowieso is het een heeeeeel relaxed dier, wordt nergens warm of koud van.

En nog een paardje erbij hier wordt lastig, en haar ergens anders neerzetten is ook niet 1-2-3 geregeld... zou niet weten wie er in de buurt nog een veulen/jaarling heeft lopen..

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:52

Tja, dan zul je zelf wat kilometertjes moeten maken door met haar te gaan stappen en te draven... Elke dag een kwartiertje en zie daar het verschil, beiden een strakkere buiklijn, hahaha... Het mes snijdt dan aan 2 kanten... Vork

Voer je haar nu ook veulenbrok bij ?? Dat heeft ze wel nodig om haar buikspieren te laten groeien, skelet en wat al niet meer...

Veel succes ermee Knipoog

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 16:47

gelukkig is het niet erg.
Kan je misschien de schuilstal niet afsluiten voor een bepaalde tijd op een dag. Zodat ze niet de hele dag binnen staat.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:07

Je hebt best kans, dat als de wormen er uit zijn, ze zich veel fitter gaat voelen en dus ook weer meer gaat bewegen.

Longeren vind ik persoonlijk geen optie voor zo'n jong dier. Rechte stukken stappen en stukjes draven is (denk ik) heel erg goed.

Mooi diertje trouwens!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 19:22

Ben eind van de middag nog gebeld over het mestmonster. Er zaten geen wormeieren in (mag ook wel een keer na al die spuiten die ik erin gedaan heb Haha!) en met bijvoeren van veulenbrok (waar ik al mee begonnen ben vorige week) moet ze ook weer meer vlees gaan krijgen.

Ik ben ook nog ruim een half uur met haar aan het wandelen geweest. Was erg grappig, ze heeft naar alle paardjes onderweg staan hinniken en ze vond het volgens mij best leuk. Rest van de dag heeft ze op een stuk wei gestaan waar ze normaal niet op mogen en waar dus nog gras op staat. Ik heb haar begin van de avond maar weer op het 'gewone' stuk gezet, zodat ze kan schuilen vannacht voor het slechte weer.

Ik zal jullie op de hoogte houden van eventuele vorderingen..

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:19

hai wat fijn dat het niet al te ernstig is en nu in de benen dus om het sterker te maken Ja