Hulp gezocht; naam middel tegen mijt

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Catmax

Hulp gezocht; naam middel tegen mijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 21:15

Hulp gezocht....

Het volgende is het geval;

Drie weken geleden constateerden we bij twee paarden op stal (waaronder ook mijn eigen paardje) mok wat een beetje langs het been omhoog leek te "kruipen". Dus hebben we meteen de dierenarts ingeschakeld.

Hij heeft beide paarden een injectie gegeven en we kregen een héél sterk ruikend geel goedje wat we moesten verdunnen met water en daar 2x in de week de benen mee moesten wassen. Dit gele goedje heeft overigens goed geholpen want de mok is verdwenen....

Maar daarnaast kregen ze beide een niet verdund (wij vermoeden niet verdund omdat het in een originele verpakking zat - een jerrycan met een klein reservoir aan de bovenkant waar dan de juiste docering in loopt) smurfenblauw-achtig goedje over hun rug gegoten (tegen mijt, wat ze overigens niet bleken te hebben). Hier zat geen sterke geur aan maar was wel heel vettig.

Om een lang verhaal (telefoontjes, bezoeken en discussies van en met de dierenarts) kort te maken; nu drie weken later verliest één van de paardjes al zijn haar (echt in plakkaten komt het er af zetten. Rug, hals, benen, hoofd....) en begint mijn paardje ook al kale en bijna kale plekken (die dus onherroepelijk ook kaal zullen worden) te vertonen.

Onze dierenarts beweert dat hij Sebacil heeft gebruikt. Alleen na rond bellen en een "second-opinion" door een tweede dierenarts en contact met Bodegraven blijkt dat Sebacil niet blauw is en eigenlijk ook nog nooit zulke reacties te weeg heeft gebracht (buiten wat haarverlies op de behandelde plek om).

Heeft misschien iemand van jullie enig idee wat voor middel er gebruikt kan zijn?

Alvast bedankt!

tinkersjakie

Re: Hulp gezocht; naam middel tegen mijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:41

Sebacil is zeker niet blauw en dat doe je ook niet op de rug van je paard maar gewoon op de benen.
Wat wel op de rug gedaan wordt wordt bij koeien enzo gedaan voor mijten en wormen endergelijke, dit wordt ook nog weleens gebruikt bij paarden voor mijten maar dan ook gewoon op de benen en niet op de rug.

zie topic [TI] mijten

En dit is een stukje ervan wat ik toen op gezocht had
Als je de omschrijving leest moet ik daar aan denken
Ivomec pour-on
http://www.agradi.nl/product?sc=Ontworm ... e&ssc=Rund

Cydectin Pour-on
http://wwww.agradi.nl/product?sc=Ontwor ... e&ssc=Rund

Eprinex Pour-On
http://www.agradi.nl/product?sc=Ontworm ... e&ssc=Rund

Maar of je daar haaruitval van krijgt weet ik niet, heb in iedergeval er niks van gehoord van mensen die het aanraden in het topic wat hierboven staat

Catmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 23:11

Bedankt voor de tips! Met de leverancier van Cydectin hebben we gisteren zelf al contact gehad. Dit blijkt jammer genoeg ook niet blauw te zijn....

Eprinex heb ik vanochtend zelf al naar zitten kijken maar dat kan ik ook vooralsnog niet in het blauw vinden. Maar daar kunnen we voor de zekerheid ook nog wel even over bellen.

Naar ivomec ga ik even verder zoeken! Bedankt!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 00:25

Sebacil kun je zeker wel op de rug doen, als je het hele paard moet wassen, maar dan NOOIT onverdund. Sebacil moet altijd verdund worden 1 dopje op 10 liter water, dus dat is het zeker niet geweest en zit bovendien ook nog in een speciale "metalen" fles, zo agressief is dat spul. De ivomec-pour-on is wit/troebel van kleur kan ik je vertellen uit eigen ervaring met onze koeien, je zult dus moeten zoeken naar nog iets anders.

Tip: typ op google de verschillende merknamen in en zoek dan op afbeeldingen, misschien herken je de verpakking. Eprinex zie ik zo niet in de resevoir-uitvoering, maar misschien herken jij het wel Knipoog
Laatst bijgewerkt door suffie op 17-02-08 00:32, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 00:29

Dat spul wat je op de benen hebt gedaan, kan dát geen sebacil zijn geweest? Dat ruikt ook heel sterk en moet je verdunnen met water. Dat wordt ook wel eens tegen mok gebruikt.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 00:36

Citaat:
Sebacil kun je zeker wel op de rug doen, als je het hele paard moet wassen, maar dan NOOIT onverdund

Ach ja natuurlijk..............beetje raar opgeschreven, komt omdat ik het alleen in de benen gebruik en niet bij nagedacht als je het overal hebt zitten dat je hem er helemaal mee doet Blond