Pony strekt been uit naar voren.. wat is dit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GummyBear

Pony strekt been uit naar voren.. wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 00:22

Hee Bokkers Doei!
Toen ik vanavond op stal aankwam, leek alles heel normaal. Ik was niet van plan om veel te gaan doen met mijn pony. Ze staat overdags toch op het weiland, dus zo erg is een dagje vrij niet. Ik zette haar even in de binnenpaddock om haar stal te gaan uitmesten en zette haar daarna weer terug op stal. Ik bleef nog even bij haar knuffelen en ineens strekte ze haar rechtervoorbeen naar voren uit. Een soort Spaanse pas en ik had het haar nog nooit eerder zien doen. In eerste instantie dacht ik: 'Ooh, even uitrekken.' Ze deed het nog een paar keer, er zat ongeveer 5 seconden tussen. Nadat ze het een keer of 6 gedaan had, begon ik bij mezelf te denken dat er misschien toch iets niet helemaal lekker zat bij haar.
Ik krabte haar hoeven uit, misschien zat er iets in. Maar nee. Geen steentje in haar hoef, niks. Ze bleef haar been uitstrekken. Ik heb haar meegenomen naar de bak om te kijken of ze misschien kreupel liep. Geen pas kreupel. Ik besloot het een beetje te gaan masseren, hielp ook niet. Daarna heb ik 3 kwartier gestapt met Tara en heb in de tussentijd mijn moeder gebeld. Het rare was dat ze haar been buiten niet strekte als ik haar stilzette, alleen op stal deed ze het.
We dachten dat Tara misschien een beetje koliekerig was, want onze andere pony deed ook steeds zijn voorbeen naar voren en bleek toen lichte zandkoliek te hebben. Ook lagen er niet zoveel hopen in haar stal en had ze een beetje een harde buik. Als tweede alternatief hadden we dat ze last van haar spieren had, omdat ze vandaag van 9 tot 4 in de kou heeft gestaan. Ze is geschoren, maar staat wel met 3 dekens op. Eigenlijk vinden we 7 uur op het land te lang, maar anders staat Tara alleen in die schuur. Want voor de rest gaan alle paarden uit haar stallenblok het weiland in.
Ik heb Taar op stal gezet en mijn moeder belde de dierenarts voor advies. Die zei dat een paard met echte buikpijn niet eet en ook traag loopt. Tara stond vrolijk op haar hooi te knabbelen en ook stapte ze in haar normale tempo. We moesten even afwachten of ze ging mesten.
Ik ging even in de kantine zitten en ging na een uurtje even kijken of ze gemest had. En dat had ze idd. Ook strekte ze haar been niet meer uit. Lachen Ik ging een beetje hooi voor haar halen en toen ze weer stond te knabbelen, begon ze weer met haar been. We vermoeden nu dat ze kiespijn o.i.d, want ze begint met haar been te strekken als ze eet. Misschien dat ze op deze manier probeert te uiten dat ze pijn in haar mond heeft. Ze moet sowieso weer een keer naar de tandarts, want dat is alweer een hele tijd geleden.
Morgen gaan we even de tandarts bellen, zodat haar mond nagekeken wordt. En ookal is dat niet de oorzaak, het moet sowieso weer een keer gebeuren. Knipoog

Ik ben benieuwd of jullie paarden dit ook wel eens gedaan hebben. En wat was toen de oorzaak?

Groetjes Michelle

Natasjaa

Re: Pony strekt been uit naar voren.. wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 00:26

Doet ze het been ook ontlasten als ze het naar voor strekt, of moet je het meer zien als een soort maaien met het voorbeen? Kortom, laat ze t staan, of trekt ze t been ook direct terug?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 00:32

Hmm, ik zou het zo gauw niet weten eigenlijk. Misschien is het gewoon een tic van je pony.

Mijn verzorgpaard staat altijd met een voorbeen te stampen als hij uit zijn voerbak eet. Dat is ook een soort "gewoonte".

Als ze verder geen pijn heeft enz zou ik me niet al te veel zorgen maken. Wel erg goed dat je er alert op bent geweest!
In de gaten houden en afwachten dan maar.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 10:23

@ Natasjaa: Nee, ze ontlast haar been niet. Ze strekt hem uit naar voren en zet hem daarna weer gewoon terug. Net alsof ze zich even uitrekt. Ze loopt ook niet kreupel. Knipoog

@ _Sigrid_: Mijn andere pony doet dat idd ook, sinds hij de Spaanse pas geleerd heeft. Tara heeft een andere tic als er eten aan komt. Ze heeft ooit geleerd om 'ja' te knikken als je aan haar vraagt: 'Tara, wil je een snoepje?' Als ze eten ziet, gaat ze dus ja-knikken. Clown Ik heb haar nog nooit haar been zo uit zien strekken en ze kijkt ook een beetje zielig wanneer ze dat doet. Ik denk dus dat hij gewoon pijn is in haar kiezen, aangezien ze het alleen doet als ze aan het eten is..

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 16:00

Zoals je het nu vertelt, komt t op mij over of het inderdaad wel s met de tanden te maken kan hebben, iets met het been zelf, denk aan iets met de pezen of zo, lijkt het mij niet te zijn...

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 19:31

Natasjaa schreef:
Zoals je het nu vertelt, komt t op mij over of het inderdaad wel s met de tanden te maken kan hebben, iets met het been zelf, denk aan iets met de pezen of zo, lijkt het mij niet te zijn...

We hebben gisteravond de dierenarts erbij gehaald, want ik hoorde een enorm gerommel in haar buik toen ik aan het poetsen was. Het leek wel alsof er een veulen in haar buik zat die steeds tegen de buikwand aan trapte. Steeds als dat gebeurde, schrok Tara er zelf ook van. Ook stond ze niet recht met haar achterbenen, maar die stonden iets meer onder haar lichaam zeg maar.
De dierenarts zei dat ze lichte gaskoliek had en heeft haar pijnstillers gegeven. Ook kreeg Tara een slang door haar neus en werd er op die manier 2 flessen speciale vloeistof in haar maag gebracht. Dat zou ervoor zorgen dat er een slijmerig laagje op haar darmen kwam te liggen, zodat de gassen niet opgenomen werden in haar lichaam. Ze was superbraaf en heeft daarna ook niet meer haar voorbeen naar voren gedaan toen ze hooi stond te eten na de behandeling.
Ze mag nog geen brokken, alleen hooi. Ik mocht vandaag nog even niks doen met haar en vanaf morgen zou ik weer mogen beginnen. Ze mocht al wel een paar uurtjes op het weiland, als ze maar van te voren iets gegeten had.
Vandaag ben ik 4 keer bij Tara geweest. De 1e keer was 's ochtends vroeg, ik ging met haar stappen aan de hand en gaf haar een plukje hooi. De 2e keer zette ik haar samen met haar ponyvriendinnetje op het weiland. De 3e keer haalde ik haar van het land af, heb een half uur met haar gestapt en gaf haar hooi op stal. Helaas zag ik, toen ik stond te kijken, haar voorbeentje weer naar voren gaan.. Net ben ik weer even gaan kijken en ze stond ook hooi te eten, maar deed haar voorbeen niet naar voren..

We kijken het nog even aan. Ze gaat morgen sowieso niet het land op, misschien dat ze van het koude gras weer buikpijn kreeg. Als ze dan nog steeds haar voorbeen naar voren doet, dan gaan we de DA weer bellen voor advies. In de loop van de week komt de tandarts op stal en we laten dan ook meteen haar gebit nakijken. Dat moet sowieso weer een keer gebeuren, ze is ongeveer 2/3 jaar niet naar de tandarts geweest. Bloos