Toen ik vanavond op stal aankwam, leek alles heel normaal. Ik was niet van plan om veel te gaan doen met mijn pony. Ze staat overdags toch op het weiland, dus zo erg is een dagje vrij niet. Ik zette haar even in de binnenpaddock om haar stal te gaan uitmesten en zette haar daarna weer terug op stal. Ik bleef nog even bij haar knuffelen en ineens strekte ze haar rechtervoorbeen naar voren uit. Een soort Spaanse pas en ik had het haar nog nooit eerder zien doen. In eerste instantie dacht ik: 'Ooh, even uitrekken.' Ze deed het nog een paar keer, er zat ongeveer 5 seconden tussen. Nadat ze het een keer of 6 gedaan had, begon ik bij mezelf te denken dat er misschien toch iets niet helemaal lekker zat bij haar.
Ik krabte haar hoeven uit, misschien zat er iets in. Maar nee. Geen steentje in haar hoef, niks. Ze bleef haar been uitstrekken. Ik heb haar meegenomen naar de bak om te kijken of ze misschien kreupel liep. Geen pas kreupel. Ik besloot het een beetje te gaan masseren, hielp ook niet. Daarna heb ik 3 kwartier gestapt met Tara en heb in de tussentijd mijn moeder gebeld. Het rare was dat ze haar been buiten niet strekte als ik haar stilzette, alleen op stal deed ze het.
We dachten dat Tara misschien een beetje koliekerig was, want onze andere pony deed ook steeds zijn voorbeen naar voren en bleek toen lichte zandkoliek te hebben. Ook lagen er niet zoveel hopen in haar stal en had ze een beetje een harde buik. Als tweede alternatief hadden we dat ze last van haar spieren had, omdat ze vandaag van 9 tot 4 in de kou heeft gestaan. Ze is geschoren, maar staat wel met 3 dekens op. Eigenlijk vinden we 7 uur op het land te lang, maar anders staat Tara alleen in die schuur. Want voor de rest gaan alle paarden uit haar stallenblok het weiland in.
Ik heb Taar op stal gezet en mijn moeder belde de dierenarts voor advies. Die zei dat een paard met echte buikpijn niet eet en ook traag loopt. Tara stond vrolijk op haar hooi te knabbelen en ook stapte ze in haar normale tempo. We moesten even afwachten of ze ging mesten.
Ik ging even in de kantine zitten en ging na een uurtje even kijken of ze gemest had. En dat had ze idd. Ook strekte ze haar been niet meer uit.
Ik ging een beetje hooi voor haar halen en toen ze weer stond te knabbelen, begon ze weer met haar been. We vermoeden nu dat ze kiespijn o.i.d, want ze begint met haar been te strekken als ze eet. Misschien dat ze op deze manier probeert te uiten dat ze pijn in haar mond heeft. Ze moet sowieso weer een keer naar de tandarts, want dat is alweer een hele tijd geleden. Morgen gaan we even de tandarts bellen, zodat haar mond nagekeken wordt. En ookal is dat niet de oorzaak, het moet sowieso weer een keer gebeuren.

Ik ben benieuwd of jullie paarden dit ook wel eens gedaan hebben. En wat was toen de oorzaak?
Groetjes Michelle
Ik heb haar nog nooit haar been zo uit zien strekken en ze kijkt ook een beetje zielig wanneer ze dat doet. Ik denk dus dat hij gewoon pijn is in haar kiezen, aangezien ze het alleen doet als ze aan het eten is..