Jeukende bultjes, Up wordt gek!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kris

Jeukende bultjes, Up wordt gek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 08:32

Up heeft weer van die nare kleine jeukende bultjes. Ze zitten voornamelijk aan haar linkerkant op de ribbenkast en ze wordt gek van de jeuk, geen deken blijft liggen. Zodra ik haar begin te kriebelen zakt ze bijna door haar benen van genot. Het zijn echt bultjes, geen korstjes.
4 maanden geleden had ze dit ook, op precies dezelfde plek. We dachten eerst aan een allergische reactie, dus hebben we Voreen gespoten, bultjes bleven, dus geen allergische reactie. Er stond toen ook een paard met schimmel op stal, dus aangenomen dat het schimmel was, de bultjes werden toen ook echt korstjes. Ingeënt tegen de schimmel en gaan wassen met Imaverol. Het verdween.
Nu 4 maanden later heeft ze hetzelfde, alleen geen korstjes, maar weer jeuk. Volgens de DA kan het geen schimmel zijn, want daar is ze dus tegen geënt. Weet iemand wat dit wel kan zijn. Ik heb haar inmiddels geschoren (vond ze heerlijk) en voor de zekerheid staat ze nu met een fleecedeken die ik iedere dag uitkook.

nexthorse

Re: Jeukende bultjes, Up wordt gek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 10:39

Mmm, vreemd. Mijn merrie had precies hetzelfde. Heb je die bultjes zelf al laten onderzoeken (bijvoorbeeld bioptie)?
Ik heb dat wel laten doen, maar daar kwam helaas niets uit.
Bij mijn paard kwam het ook elke keer terug, paard had ook veel jeuk.
Ik heb toen ook allerlei jeukstillende middeltjes geprobeerd, dekens steeds gewassen, ook tegen schimmel laten enten en met imaverol gewassen.
Zelf met middelen tegen staart- en manenexzeem in de weer geweest!
Niets hielp.
Mijn paard lijkt er nu redelijk overheen gegroeid, in de zomer willen ze nog wel eens terugkomen.
Succes ermee iig!

femkemick

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 10:46

op mijn oude manega had een paard ook zo iets ., ze noemen het ook wel haverbultjes het heeft niks met haver te maken hoor Knipoog maar ik weet niet wat ze eraan gedaan hebben

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 10:51

bij mijn paard smeer ik er dan anti-jeuk zalf op. Schijnt te werken, hij wordt er wel rustig van (wordt soms ook gebruikt bij zomerexceem, als je wilt wil ik kijken naar hoe het heet (vanavond).

Poppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:59

Mijn paard had ook bultjes: het bleken mijten te zijn!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:03

Mijn jaarling (nu 7 jaar haha Clown) had destijds ook steeds allerlei bultjes.. Begonnen bij de rug en de flanken, dan weer weg, een beetje het jojo effect. Imavarol gebruikt, veearts gekeken maar bleek op dat moment niet behandelingswaardig omdat het telkens weer wegging. Uiteindelijk brak het op de lendenen en kont uit en waren het runderhorzels, echt GEEN pretje kan ik je vertellen

Wil je verder niet bang maken he Vork

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 17:30

Tja, het is dus geen allergie op iets, maar wat dan wel. Horzels lijkt me ook sterk, ze staat al even binnen en is het enige paard op stal met bultjes. Imaverol werkt dat ook tegen mijten, want als dat zo is, dan valt dat ook af. Iets tegen de jeuk erop smeren zal wel helpen, maar wil gewoon graag weten wat het is en hoe ik (nou ja Up) ervan af kom.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 20:39

Zou iig even afkrabben en onder de microscoop leggen (kun je zelf waarschijnlijk ook wel), kun je gravende mijten en andere gekke beestjes al uitsluiten. Geen reactie op voreen = geen allergie kun je 9 vd 10 keer zegen, maar heel af en toe zie ik bij allergische dieren (honden en katten) ook onvoldoende reactie op cortico's terwijl de allergie is vastgesteld en er geen secundaire infecties zijn.
Verder heb ik weinig verstand van paardenhuidjes, succes dr mee iig!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 10:07

Ben je toevallig pas van deken veranderd? Of heb je een nieuwe deken op je paard liggen?

Mijn bijrijdpaard kreeg een paar weken terug ook zomaar uit het niets kleine harde bultjes rond zijn schoft en op zijn ribbenkast. Jeukte verschrikkelijk, maar na een paar uur trok het weer weg. De eigenaresse was bezig met een nieuwe deken kopen en had er eentje gepast die dag maar weer afgedaan omdat hij niet paste. Een weekje later had ze een andere deken en die paste wel goed, en had ze dus op laten liggen. En een uurtje later zat hij weer compleet onder de bultjes en toen gingen ze ook niet weg. Toen hebben we er een fleecedeken onder gedaan die niet nieuw was en toen ging het goed. Hij reageerde dus waarschijnlijk op een stofje die in die nieuwe dekens zit.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 10:15

Zou het geen rainrot kunnen zijn? Dat kan voor zover ik heb begrepen ook voorkomen bij paarden die onder een deken staan (als het gaat broeien), de bultjes hoeven niet per se open te gaan en kunnen wel jeuken. Aangezien dat geen schimmel is, kan ik het me voorstellen dat een schimmelbehandeling dus niet helpt.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 11:29

Ze heeft nu een fleecedeken op die ik iedere dag was, ook dekjes worden gewassen, lijkt mij geen allergie op wasmiddel, want het is maar aan 1 kant. Ik ga even zoeken op rainrot!

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 11:35

Imaverol werkt niet tegen mijten. !!!!
Mijten veroorzaken schurft. Schurft geeft heftige jeuk. Ik zou in ieder geval een afkrabsel aanrijden om dit uit te sluiten.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 11:41

Haal anders het boekje van mevr. Sloet over huidaandoeningen uit de bieb, daar staat alles in, met mooie foto's.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 11:46

Ik realiseer me net dat ze vlak nadat we dachten dat ze een allergie had ook ineens weer hele erge mok gekregen heeft. Nu denk ik aan schurftmijten inderdaad. Gatverdamme.....

ZiraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:01

mijn paard heeft ook al hele tijd bultjes. vooral aan 1 zijde van het lichaam. het zijn eerst gewoon harde bultjes en later lijkt er een heel klein korstje op te komen. het jeukt haar verschrikkelijk. eerst heeft ze antibiotica gehad en moest ik haar wassen voor oppervlakkige pyodermie. het hielp niet veel. toch is ze geent tegen schimmel en gewassen met imaverol. het leek iets op te knappen daarnaar. nu is het nog steeds niet geheel over maar lijkt iets minder. ik laat het nu eerst rusten, dus heb ook geen idee wat het precies kan zijn maar het lijkt wel wat op jou beschrijving

JesjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 22:21

Mijn paard had er ook last van, het was een reactie op de deken, naai er een lapje satijn in op de plekken.
Mijn paard had het alleen op de dekenrand en de borst, nu heb ik zo,n borstbeschermer gekocht en het probleem is opgelost.

De jeuk haalde ik trouwens weg door een leempapje erop te smeren, de bultjes drogen dan snel uit, en de korstjes kan je er dan zo af borstelen.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 07:33

Dit is absoluut geen last van de deken, ze heeft er iedere dag een andere op liggen (heb drie fleece dekens die ik iedere dag was en wissel) en het is echt op haar ribbenkast....

ZiraB, ik ben nu ook van plan om het even te laten rusten, ik weet namelijk ook echt niet meer wat het kan zijn en de DA weet het eigenlijk ook niet.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:00

Kris, Ivanka heeft dat ook (gehad). Met tijden krijgt ze opeens bultjes op haar rug en ribben, vaak ook op de achterhand, ze jeuken echt verschrikkelijk en als ik hard genoeg krab, kan ik de bultjes er ook af krabben. Dan komen er ook geen korstjes op, zijn hele rare bultjes.
Nu heeft Ivanka de ziekte van Cushing en ik wil niet zeggen dat Up het ook heeft, maar bij Ivanka wijst het elke keer op een weerstand tekort. Misschien dat dat bij Up ook wel zo is? Zij heeft natuurlijk ook veel meegemaakt de afgelopen tijd Ja .
Nu ik Ivanka iets bij geef om de weerstand op te hogen, zijn de bultjes als sneeuw voor de zon verdwenen Lachen .

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 09:06

Daar dachten we ook aan en ben nu bezig met druppels en poeders om de weerstand te verhogen, wat hebben jullie gedaan om de weerstand weer op peil te krijgen?

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:05

Heb je maar even gePB't voor het geval ik anders teveel reclame zou maken Haha!.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 19:40

Inmiddels paar dagen verder, gewoon iedere dag schone deken op en verder niets aan doen. Homeopathische middelen voor de weerstand aan het voeren en de bultjes trekken langzaam weg!

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:08

He, dat is goed nieuws. Nu ook hopen dat ze weg blijven Knipoog