Doorgezakte rug/3 jarige..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Doorgezakte rug/3 jarige..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 22:00

Mijn paard is nu 3 jaar en heeft een doorgezakte rug.
Afbeelding
(let niet op mijn rare kop Lachen het gaat om de rug )
Is dit gewoon aangeboren ofzo? want meestal zie je dat bij oudere paarden..

Sies

Re: Doorgezakte rug/3 jarige..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 22:01

dit is geen doorgezakte rug, maar een overbouwd paard!
Zijn billen zijn hoger gegroeid dan zijn voorkant.
Vaak trekt dit nog wel "iets" bij.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 22:02

is dit niet erg dan?

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 22:03

als het goed is groeit het paard eroverheen.

Is hij al onder het zadel, laat hem anders nog een jaartje groeien voordat hij aan het werk gaat.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 22:04

hij is al wel onder het zadel, maar ik rijd niet intensief, een keer in de week werken en dan nog 2 x rustig aan rijden

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 22:06

Afbeelding
je ziet op dit plaatje ook dat haar kont daar omhoog loopt

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 22:07

misschien is je pony gewoon een laatbloeier, laat hem nog lekker wat groeien en kjik over een jaar nog maar eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 22:07

Hy, je paard is wat overbouwd, maar daar kunnen ze oud mee worden hoor en het ken in de loop van tijd nog wegtrekken .
Ik denk alleen wel dat als het zo blijft hij eerder meer op de voorhand zal gaan lopen, dus je moet wel opletten dat je hem goed vanuit achteren blijft rijden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 22:07

Sies schreef:
misschien is je pony gewoon een laatbloeier, laat hem nog lekker wat groeien en kjik over een jaar nog maar eens.

ja dat dacht ik ook al, ze is zowiezo nog wel een beetje uit verhouding Tong uitsteken laten we dat maar hopen dan

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 22:08

ztugwell schreef:
Hy, je paard is wat overbouwd, maar daar kunnen ze oud mee worden hoor en het ken in de loop van tijd nog wegtrekken .
Ik denk alleen wel dat als het zo blijft hij eerder meer op de voorhand zal gaan lopen, dus je moet wel opletten dat je hem goed vanuit achteren blijft rijden.

Dat lukt nu al heel goed, en mn instructeur zei ook al dat dat wel zou veranderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 22:11

hij is gewoon wat overbouwd trekt vaak nog bij heeft de mijnen ook

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:07

Dat is idd overbouwd, dat heb je soms bij jonge paarden. De mijne word in Mei 2 en die heeft het ook heel erg, zijn kont is ook een stuk hoger dan zijn schoft.. Trekt meestal wel bij, hoelang is ze trouwens al ingereden??

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:23

Misschien is het toch verstandiger dit paard nog een tijdje lekker te laten staan. De verhoudingen zullen waarschijnlijk dan beter worden en je loopt daardoor geen risico nu de rug en voorhand overbelasten. ( groeischijven in de rugwervels sluiten pas bij 4 en een half jarig tot 5 jarige leeftijd ) Op die manier kun je dan straks veel langer plezier beleven aan je paard. Je kunt eventueel wel af en toe wat grondwerk doen en een beetje longeren. Succes met je leuke paard!

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:24

dat heeft mijn paard ook, die is ook nog overbouwd.
trekt welk bij na mate die ouder word

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:13

Zou nog even wachten met rijden tot hij een jaar verder is. De groeischijven in de rug sluiten het laatst van allemaal en hij is duidelijk nog niet "klaar" met groeien!

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 13:24

met bovenstaande eens.
dit paard is nog niet uitgegroeid
geef hem/haar de tijd en kijk volgend jaar eens of je al kunt rijden.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 13:26

odje schreef:
met bovenstaande eens.

ja ik zou hem ook nog een jaartje of langer in het land zetten om uit te groeien

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:47

Het kán ook gewoon de bouw zijn.
Je paard kan een weke rug hebben van zichzelf.

En dit kan nu extra geaccentueerd worden, door de "overbouwdheid" (lekker NL Tong uitsteken )

Te vroeg berijden bevordert de rug ook niet, dus ik ga wel mee met bovenstaande adviezen om je paard voorlopig nog even rust te geven (weide).

En daarnaast: leer je paard goed rijden. Netjes verzameld, met ruggebruik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:53

garny95 schreef:
odje schreef:
met bovenstaande eens.

ja ik zou hem ook nog een jaartje of langer in het land zetten om uit te groeien

In het land zetten gaat hem niet sterker maken in de rug en vind ik dus ook geen goede oplossing. Ga les nemen in het werk aan de lange lijnen en het werk aan de hand zodat hij zich kan ontwikkelen zonder overbelasting door ruitergewicht. Longeren is ook een optie, maar de eenzijdige belasting is zeker voor een paard met deze bouw niet zo'n goed idee.
Een paard met een dergelijk weke rug kan serieuze problemen krijgen achter de schoft en in de lendenwervels (Kissing spines bijv.). Pas als je merkt dat hij sterk genoeg is om jou te kunnen dragen terwijl hij met zijn hoofd in de lage lijn (knie hoogte) kan blijven lopen zou ik er pas serieus mee gaan rijden. Voor die tijd hooguit 1x per week rechtuit rijden (buiten ritje) verder alleen werk aan de lange lijnen.
Zo'n paard moet juist snel spieren gaan maken en dus snel aan het werk, rust geven gaat het niet beter maken en zit je dadelijk met een 5 jarige waarvan de rug nog steeds even week is. Kinderen met een slechte rug moeten juist ook meer sporten ipv voor de tv zitten.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:56

ik vind 3 sowieso erg jong om te beleren zeker met zo'n rug, ben het wel helemaal eens met sizzle maar dat zou ik over een jaar eens gaan doen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:00

dit paard heeft id gewoon een flink overbouwd lijf, hij is achter wat verder door gegroied maar dit kan best nog bij trekken aangezien hij pas 3 is he!
geef hem de tijd om door te groeien. dit is ook een teken dat hij wat later is gaan groeien en dus wat langer de tijd nodig heeft om door te groeien en dat houd in dat dit paard nog lang niet klaar is om beleerd te worden en het gewicht van een ruiter te dragen!
dus nog lekker een jaartje in de wei gooien en over een jaar weer na kijken en eerder niks mee doen!
ik heb dit vaker gezien en in de meeste gevallen komt dit goed en 3 jaar is ook nog jong genoeg, je kunt een paard dan beleren maar er zijn genoeg paarden die hebben bewezen ook pas op hun 4de levensjaar klaar te zijn voor eventueel werk, er zijn gewoon ook laatbloeiers Knipoog
omdat hij nog niet uitgegroeid en nu dus is overbouwd wil het niet zeggen dat zijn rug niet sterk genoeg is, hij is gewoon simpelweg nog niet uitgegroeid, is dit over een jaar nog zo dan kun je altijd verder hgaan kijken naar manieren om de rug te trainen voor werken met een hogere achterhand, ook dit is mogelijk.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 18:46

Moelie schreef:
Dat is idd overbouwd, dat heb je soms bij jonge paarden. De mijne word in Mei 2 en die heeft het ook heel erg, zijn kont is ook een stuk hoger dan zijn schoft.. Trekt meestal wel bij, hoelang is ze trouwens al ingereden??

net een paar maand (2/3)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 18:49

is het dan misschien ook beter om te rijden met een bontje/gelpad zodat het zachter is ofzo?

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:53

Bontje of gelpad maakt in dit geval niks uit.

Wanneer is dit paard dan 3 geworden?, is hij dan zo laat of vroeg geboren?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:19

Op de foto in je profiel met de exceemdeken lijkt het veel minder (check profiel: hij is 3 jaar en 9 maanden (en nog wat Knipoog ) . Ouder dan ik had gedacht, maar toch zou ik 'm nog even de tijd geven om verder te groeien.