Paarden met hoestproblemen gezocht voor onderzoek

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zjadore

Paarden met hoestproblemen gezocht voor onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 14:17

Ik ben 4e jaars student aan de HBO opleiding Klassieke homeopathie voor dieren aan de School voor Homeopathie in Amersfoort.

Voor mijn afstudeerscriptie met als onderwerp ‘hoestproblemen bij paarden’ ben ik een onderzoek gestart onder paardeneigenaren naar de ervaringen met hun hoestende paarden en hoe deze behandeld worden.

Voor deze scriptie word ik begeleid door een erkende paardendierenarts en een klassiek homeopaat voor dieren.

Ik hoop met dit onderzoek wat meer duidelijkheid te kunnen krijgen over de behandeling van hoestende paarden, of het het gewenste effect heeft en of de eigenaar tevreden is over de behandeling.

Er zijn namelijk veel paarden in Nederland die chronische hoestproblemen hebben en waar een dierenarts niet altijd een oplossing voor heeft.
Mogelijk kunnen deze paarden met andere therapieen zoals homeopathie wel geholpen worden.

Heb je een hoestend paard en wil je graag mee doen aan dit onderzoek?

Als je een bericht stuurt via pb of e-mail (lindakyra@hotmail.com) dan stuur ik je een vragenlijst!

Ook als je graag eens een behandeling met homeopathie wil proberen (uiteraard onder deskundige begeleiding) dan is een reactie welkom!

Alvast bedankt voor de medewerking!!

Linda van der Voorn
Klassiek homeopaat voor dieren in opleiding

Shull

Re: Paarden met hoestproblemen gezocht voor onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:23

Ik denk dat friesland te ver weg is???

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 08:23

de mijne hoest momenteel .

ik wil wel meewerken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 08:38

Ik heb zo'n chronische hoester,waar geen dierenarts wat mee kan.Bronchoscopie en alles laten doen.Dozen AB ,ventipulmin en alles zijn er door gevlogen.Momenteel voer ik foenegriek bij maar meer voor mezelf als voor het paard.
Paard is verder wel goed rijdbaar,ze is wel in conditie achteruit gegaan diet vwil zeggen magerder geworden.
Allerlei kruiden mengelingen heeft ze ook gehad.
Zelf vermoed ik een allergie op het een of ander .het maakt namelijk ook niet uit of ze alleen s'nachts op stal staat of 24/7 buiten.Eten hebben we oook al het één en ander geprobeerd.Ze krijgt kuil.Op het moment komt de gele snot er weer uit,Maar verergert er niks.Dus heb ik de Da nog even niet gebeld.Wacht heel even af hoe het gaat lopen soms verdwijnt de snot ook zo weer.

Paard staat wel in Belgie ,maar ik kom regelmatig in Amersfoort.
Dus als ik je kan helpen?

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 11:51

Ik hád een hoester, door Kliniek in Moerbeke vastgesteld dat hij chronische bronchitis had en niet meer bereden mocht worden (dier was 4!!).
3 potten ventipulmin erin "gestampt", Equimucin en nog een slijmverdunner (rook naar sinasappel), 2 dagen prednisolon (wat verkeerd uitpakte) en een hoop nat hooi, frisse lucht en noem maar op..
Het hielp allemaal niet!

Totdat ik een homeopaat/dierenarts leerde kennen, bronchoscopie laten uitvoeren, luchtpijp zat nog vol met dikke klodders taai slijm.

Ik kreeg een flesje mee met homeopathische slijmverdunners, 3 maal per dag 5ml inspuiten in de mond en verbazingwekkend, maar na een maand was mijn paard al voor 80% verbeterd.

We reden weer, hij stond weer op stal, kreeg weer droog hooi (stond nog wel op vlas).
Later vlas vervangen voor stro.

We zijn nu 2 jaar verder, hij krijgt nog altijd 3ml per dag ingespoten, maar staat op stro en krijgt droog hooi. Wordt gewoon als ieder ander paard getraind. Starten over een maand endurance en rijden daarnaast western.

Verschillende keren geprobeerd om te stoppen met die 3ml, maar dan valt mijn paard na 3 dagen terug.

1e dag wordt slijm direct taaier, briest meer en "bromt" meer onder rijden. Keelschrapen, noem ik het altijd.

Dag 2 begint het eerste hoesten, een simpele kuch en dag 3 is dramatisch meteen.
Paar keer achter elkaar hoesten met hoofd naar beneden.

Als ik direct weer begin met die homeopathie is mijn paard na 1 week weer de oude.

Voor mij is het 100% bewezen dat die homeopathie zeker weten iets doet.

Ik geloof niet in opzet bij mijn paard Lachen

Zjadore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 15:54

Nicole85 schreef:
Voor mij is het 100% bewezen dat die homeopathie zeker weten iets doet.

Ik geloof niet in opzet bij mijn paard Lachen

Leuk om zo een positief verhaal te horen over behandeling met homeopathie!
Ik heb je ook nog even een pb gestuurd.

meesendaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:57

Mijn paard hoest sinds een paar dagen maar dit is nu al voor derde keer dit jaar verkouden voorheen met ventipulmin en prednisolon behandeld daarmee is het wel overgegaan. Zelfstandig krijgt hij de verkoudheid niet weg. Gisteren heb ik een homeopeaat erbij gehad en we zijn gestart met een ontgiftingskuur voor de nieren en een weerstandskuur ik ben benieuwd. Ik heb het gevoel dat ik anders alleen symptomen aan het behandelen ben en niet de oorzaak vind waarom hij altijd zo snel verkouden wordt.

Amber902

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:55

Ik heb een shetlander die een hele tijd geleden ineens begon te hoesten en last kreeg van benauwdheid.
We hebben toen heel snel een veearts erbij gehaald die haar onderzocht en zei dat we ventipulmin moesten geven. Ze zij dat we er op tijd bij waren zodat het niet chronisch zou worden.
We hebben toen ventipulmin gekocht en een kuur gegeven, maar dat hielp niet echt.

Ik heb toen nog een keer gebeld en ze zijn toen weer langsgekomen. Ze zeiden dat er niks aan de hand was en dat ik overbezorgd was??!!??!!
Ik heb het toen een hele tijd aangekeken en daarna toch maar weer gebeld. Ze vertelde me dat ik nog een keer ventipulmin moest geven. Dat heb ik weer gedaan maar ook deze keer hielp dat niet.

Toen weer een tijd aangekeken en besloten dat ik toch maar weer moest bellen want ze was nog steeds benauwd en veel hoesten. Vorige week werd werd ik gebeld door iemand van stal en die zei dat ze elke keer in de bak ging liggen. Dat doet ze normaal nooit dus dat was heel raar.
Toen ik kwam zag ik niks bijzonders en heb het twee dagen aangekeken en in de gaten gehouden.
De derde dag zag ik dat ze echt niet lekker was en belde een veearts die met spoed zijn gekomen.
Ze wisten niet wat er was maar vonden het niet op koliek lijken en ik moest het in de gaten blijven houden en het aankijken. Als het erger werd dan moest ik weer bellen.
Omdat ze er toch waren vroeg ik meteen om een longonderzoek.

Dat hebben ze gedaan en weer moest ik voor de derde keer ventipulmin geven.
Weer ventipulmin gekocht en dat geef ik nu vier dagen. Vandaag ging het weer niet goed,
En ze ging weer steeds liggen in de bak en kwam dan hoesten overheid en ging weer liggen en weer veel hoesten en was heel erg benauwd. Vandaag, (Op zondag), weer met spoed de veearts laten komen en toen ben ik boos geworden omdat ik nu al zolang bezig ben en nog weet ik niet wat er aan de hand is. Ze zeiden nu dat het een onsteking in de longen is en iets met bronchites en haar longen zaten vol met prut, snot en slijm.
Ze had het ZO ERG benauwd dat ze daarom steeds ging liggen.
Haar ademhaling was 54 keer per minuut dat is ruim 4 keer zo snel als het zou moeten.
Maar ze had geen koorts ofzo. Ze heeft allemaal spuiten gekregen en antibiotica.

Ik moet inplaats van tien dagen, nu 14 dagen ventipulmin geven en daarbij antibiotica.
Heb tien spuiten sulfatrim gekregen, voor twee weken en over een week komen ze weer langs.
Ik ben nu al ruim 300 euro kwijt aan, ventipulmin 2x, antibiotica, spuiten, spoedbezoeken enz.
Ik heb het idee dat de veeartsen het probleem niet serieus namen, nu eindelijk wel.
Als er na die twee weken nog steeds geen verbetering is, ga ik homeopathie proberen.
Ben nu al anderhalf jaar bezig meteen benauwd en hoestend paard
Als ik je ergens mee kan helpen, moet je het maar even laten weten, groetjes.

Amber902

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 08:17

Ik heb je een PB gestuurd.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:44

Mijn paard heeft heel lang gehoest. Meermalen een kuur ventupulmin gegeven en 1 keer een kuur prednisolon, maar dat hielp slechts tijdelijk. Zodra we met kuren stopten begon de ellende van voren af aan. Op een gegeven moment begon ze dampigheidsverschijnselen te vertonen (het knijpen met de buikspieren) en toen was ik het zat en zijn we systematisch naar de oorzaak gaan zoeken. We hebben tijdelijk alles wat maar enigzins stoffig was weggehaald (stro uit de stal, langgeweekt hooi voeren, regelmatig de paddock sproeien, niet in een stoffige bak rijden, niet naar het bos als het droog weer is, een dek ophouden zodat het niet zo stofte met borstelen, enz, enz). Het is onmiddelijk over gegaan, incl de dampigheidsverschijnselen. Inmiddels zijn de helft van deze maatregelen weer teruggedraaid naar voorheen (ze staat weer gewoon buiten als het droog weer is, ze heeft geen dek meer op, maar we maken nog wel het hooi nat en in de stal liggen rubber matten zonder strooisel), maar het hoesten is niet meer teruggekomen.

Ik heb dus geen ervaring met homeopathie, had ik geweten van de mogelijkheid dan had ik het waarschijnlijk wel willen proberen. Aan de andere kant zou het dan met de kraan open dweilen gebleven zijn. Het hoesten blijkt achteraf een duidelijke oorzaak gehad te hebben en met medicijnen, van welke aard dan ook, had ik die oorzaken waarschijnlijk nooit aangepakt.

ManuelaBreed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:19

Ik wil wel meewerken.
Mijn paard heeft ook behoorlijk gehoest, maar nu ik em 24 uur per dag buiten heb staan gaat het veel beter.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:24

Mijn gepensioneerde pony hoest ook, zo nu en dan. Het is een droge hoest, zonder gebries erachteraan. Ik heb twee maal de dierenarts laten komen maar die hoorde niets bijzonders aan haar longen.

Ze hoest niet voortdurend, enkel als ze een stuk draaft (los in de bak) of een lange wandeling maakt (buiten). Ik ben momenteel een beetje aan het orienteren wat nou wijsheid is, want ik weet het niet meer.

Ik zou graag meewerken aan je onderzoek, wellicht kun jij me op die manier verderhelpen Lachen ik sta zeker open voor homeopathie, heb er zelf ook altijd baat bij gehad dus waarom mijn paard niet Ja

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:01

pm gestuurd!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:07

Ik kan je helaas niet helpen.. maar mag ik jullie er toch op wijzen dat one-liners niet mogen? (dat pm gestuurd etc) Knipoog

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:11

Maartje1990 schreef:
Ik kan je helaas niet helpen.. maar mag ik jullie er toch op wijzen dat one-liners niet mogen? (dat pm gestuurd etc) Knipoog

oke, sorry...
even niet bij stil gestaan...

zal het niet meer doen... Knipoog

marie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 07:27

De mijne is ook weer begonnen.
Ieder jaar dec/jan/feb hetzelfde liedje. Heeft 2x ventipulmin en een prednison kuur gehad waarvan 1x rechtstreeks geinjecteerd in de spieren. Staat op houtkrullen ed.
Groetjes M

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:03

Ook ik heb een hoestend paard, meestal in het voor en najaar.
Nu hoest ze alweer 3 weken, staat sinds een week op ventipulmin en sputolysin. (dierenarts is erbij geweest)
De vorige keren als ze aan de medicijnen ging was het hoesten gelijk over maar dit keer blijft ze maar dorgaan.
Het vreemde is, dat ze alleen hoest in stap, niet in draf of galop.
Ik overweeg om haar op zaagsel te laten zetten(ze staat in pension) maar hoorde vandaag op stal dat er een partij vreemd stro is sinds 3 weken (precies de tijd dat ze hoest) en dat die partij over 1 week op is.
Ik denk dat toch nog even af te wachten. Ze staat al in een box met buitenluik en ik voer haar de hele winter al kruidenmuesli met foenegriek met knoflook en anijs bij.
Het is een droge hoest, komt uit haar tenen en ze proest niet na.
De dierenarts zei dat hij wel wat hoorde in haar longen maar niet echt onrustbarend.
Ik wordt hier een beetje simpel van............zo rot voor dat beest.
Ook al tijmsiroop en honing geprobeerd.. soms zijn er dagen geweest in die drie weken dat ze niet hoestte, maar dan kwam het weer in alle hevigheid terug. Hoesten, met het hoofd naar beneden.
Stuur mij maar een vragenlijst!

kellybelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:19

Mijn paard heeft in de wintermaanden, als ze 'snachts weer binnenkomt en meer hooi krijgt ook problemen. Foenegriek hielp niet meer. Eerst met de plaatselijke veearts geprobeerd. Die schreef sputolysin en ventipulmin voor. Zolang ik de kuur gaf was er niets aan de hand, 3 dagen na de kuur hoestte ze weer. Zo heb ik een winter lang met een hoestend paard gezeten. De klodders gele slijm vlogen eruit. In de zomer knapte ze weer wat op. In het najaar begon het weer. Andere paardenarts erbij deze keer, die heeft een endoscopie en een allergietest gedaan om te kijken waar nou het probleem zat (luchtpijp) en waarom die luchtpijp nou zoveel problemen had/geirriteerd was. Er is niets uit het bloedonderzoek gekomen, wat inhield dat het omgevingsstof moest zijn. Eerst met autussin de luchtpijp vrijgemaakt en daarna was het een kwestie van vrijhouden door de omgeving te verbeteren. Andere stalling, met veel frisse lucht; vlas in plaats van stro; geweekt hooi; minder hooi (als in: meer op het land). Nu lijkt het redelijk onder controle te zijn. Ze hebben dit jaar gelukkig maar 2-3 weken alleen maar op hooi gestaan, wat onmiddelijk in gekuch resulteerde. Zodra ik ook maar even de aandacht laat verslappen merk je dat het gekuch weer terug komt. Bijvoorbeeld als het hooi alleen gedoopt wordt. Het moet toch minstens 5 minuten weken. Dat maakt al verschil.